Alexandra_W
Trådstartare
Ni som haft ringorm och har/har haft hagar med skog. Har ni på något vis sanerat träden (hur i så fall?), har ni vilat hagen eller har ni inte gjort något alls (och i så fall blev det problem/återsmitta av det)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja.Ni som haft ringorm och har/har haft hagar med skog.
Inget alls, om det finns på gnagarna i skogen så är det inte mycket att göra åt.Har ni på något vis sanerat träden (hur i så fall?), har ni vilat hagen eller har ni inte gjort något alls
Nej men det hände igen några gånger med flera år emellan och på olika ställen.och i så fall blev det problem/återsmitta av det)?
Ja.
Inget alls, om det finns på gnagarna i skogen så är det inte mycket att göra åt.
Nej men det hände igen några gånger med flera år emellan och på olika ställen.
Orsaken var gissningsvis döda gnagare i hagen.
Den enda sorts ringorm som mina hästar har haft är den som egentligen skall sitta på gnagare.Fast vad har gnagarna med saken att göra?
Dör inte ringormssvampen i minusgraderna då?
Dör inte ringormssvampen i minusgraderna då?
Om jag minns rätt dör den bara av värme.
Vi har precis haft ringorm på ponnyn tvätt i 60 grader dödar bakterierna tror inte att de går att frysa bort? Funderade lite jag med på smitta i hagen men vi har dock inga träd. Dock sa veterinären när jag undrade vad våran smitta kan ha kommit i från (man kan ju alltid spekulera) för ingen i stallet brukar vara i andra stall och ingen häst är ute och åker samt att det bara var våran ponny av 7 hästar i stallet som uppvisat symptom, att svamparna kan sitta kvar länge i stallet för att sedan blossa upp igen när det kommer en mottaglig individ. Så de borde kunna överleva länge helt enkelt , vet dock ej hur det är utomhus.