Ringorm och skogshage?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som haft ringorm och har/har haft hagar med skog. Har ni på något vis sanerat träden (hur i så fall?), har ni vilat hagen eller har ni inte gjort något alls (och i så fall blev det problem/återsmitta av det)?

Ni som haft ringorm och har/har haft hagar med skog.
Ja.
Har ni på något vis sanerat träden (hur i så fall?), har ni vilat hagen eller har ni inte gjort något alls
Inget alls, om det finns på gnagarna i skogen så är det inte mycket att göra åt.
och i så fall blev det problem/återsmitta av det)?
Nej men det hände igen några gånger med flera år emellan och på olika ställen.
Orsaken var gissningsvis döda gnagare i hagen.

Ja.

Inget alls, om det finns på gnagarna i skogen så är det inte mycket att göra åt.

Nej men det hände igen några gånger med flera år emellan och på olika ställen.
Orsaken var gissningsvis döda gnagare i hagen.

Fast vad har gnagarna med saken att göra? Okej en hund kan ju ha mer än närkontakt med döda (eller levande) gnagare. Men en häst brukar inte vara så intresserad av kadaver.

Jag tänkte dock mer på ringormssmittad häst kliar sig på träd. Häst behandlad/botad från ringorm kliar sig på samma träd och blir återsmittad med ringorm.

Samtidigt känns det ganska miljötveksamt och snudd på ogörligt att desinficera alla träden i hagen. Alt att ta hagen ur bruk ett år eller så finns ju alltid - men om det är onödigt så är ju det en overkill det med.

Därför jag undrade hur andra gjort och resultatet av det. Gnagare bekymrar mig inte särskilt. Har aldrig någon häst under alla år smittats av något från gnagare är nog risken minimal nu med. Men häst - träd - häst kanske är mer än minimal? (Teoretiskt finns ju en risk tveklöst, men hur stor den är i praktiken är ju en annan femma)

Fast vad har gnagarna med saken att göra?
Den enda sorts ringorm som mina hästar har haft är den som egentligen skall sitta på gnagare.
Ringorm är olika för olika djur och vid analys så var det marsvinsvarianten som mina hästar hade fått.
Så de fick bara några få fläckar mestadels kring mularna då ringorm på fel djur förökar sig dåligt.
I samband med det senaste fallet av ringorm så hittades en ihjälsparkad hare i hagen och ringormen kom sedan inte tillbaka trots avsaknad av sanering i hagen.

Vi har precis haft ringorm på ponnyn tvätt i 60 grader dödar bakterierna tror inte att de går att frysa bort? Funderade lite jag med på smitta i hagen men vi har dock inga träd. Dock sa veterinären när jag undrade vad våran smitta kan ha kommit i från (man kan ju alltid spekulera) för ingen i stallet brukar vara i andra stall och ingen häst är ute och åker samt att det bara var våran ponny av 7 hästar i stallet som uppvisat symptom, att svamparna kan sitta kvar länge i stallet för att sedan blossa upp igen när det kommer en mottaglig individ. Så de borde kunna överleva länge helt enkelt , vet dock ej hur det är utomhus.

Vi har precis haft ringorm på ponnyn tvätt i 60 grader dödar bakterierna tror inte att de går att frysa bort? Funderade lite jag med på smitta i hagen men vi har dock inga träd. Dock sa veterinären när jag undrade vad våran smitta kan ha kommit i från (man kan ju alltid spekulera) för ingen i stallet brukar vara i andra stall och ingen häst är ute och åker samt att det bara var våran ponny av 7 hästar i stallet som uppvisat symptom, att svamparna kan sitta kvar länge i stallet för att sedan blossa upp igen när det kommer en mottaglig individ. Så de borde kunna överleva länge helt enkelt , vet dock ej hur det är utomhus.

Jag frågade SVA och de svarade att efter 3 v i -20 grader dör de. Så det kan man nog lita på. Frågade om skogshage och "vi vet faktiskt inte hur stor risken för återsmitta är men det är åtminstone teoretiskt en smittväg".

I stall osv kan det ju överleva i många år.

Här kommer smittan (om det är ringorm, det är inte fastställt än men behandlas som det för säkerhets skull) med häst utifrån, så själva "källan" är inga tveksamheter. Men är ju just slippa det blir en följeslagare eller följetong jag vill förhindra om det går.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix