Ringorm, människa till häst??

I

iinaz

Hej alla.
Jag undrar hur det fungerar med ringorm?
Smittar det från människa till häst? Isf hur lätt?

Smittar det från mäniska till människa? eller människa till katt?

Mycket tacksam för snabbt svar.

//k

Sv: Ringorm, människa till häst??

Jäpp! det smittar, du bör hantera en sån häst med försiktighet.
Fråga veterinär hur man ska göra när man behandlar den.
jag jobbar med kor och en bonde jag var hos blev smittad av ringorm från en ko.

Jag tänkte mer på om det smittar från människa till häst? Det är inte hästen som har det utan människan..

Det törs jag faktiskt inte svara på.

Det smittar från människa till häst.
Vi har nyligen haft ringorm i stallet och på närliggande ridskola.
Veterinären sa att oftas så får hästarna det genom människan . På ridskolan var det hästar med samma utsläpp person som fått det . I ansiktet var man spänner fast grimman .

Jo, en människa kan ju iaf. sprida smittan vidare om man har varit i kontakt med ett djur som ha det och sen tar i ett annat djur.
Men jag vet inte hur det ligger till om man själv har ringormen och sedan gnider det partiet mot sin häst.
Men det vore ju konstigt om det inte skulle smitta på det hållet också eftersom det gör det från djur till människa.

Japp!

mina kossor har ringholm å varje gång jag är hemma på gården så får jag sprita mig om händerna om jag har tagit på de hårlösa fläckarna för att inte smitta ner hela stallet i växjö *suck*
Mamma hon tvättar dom med ivamerol 2 ggr i veckan men inte försvinner d för det *dubbelsuck*

Ok!

Det är nämligen så att jag ska få besök av en som ev har ringorm. Det är inte säkert att det är det men personen ifråga behandlar sina utslag (på vaden).
Jag har katter hemma och häst i stallet. Hur stor är risken att det smittar om den eventuella smittade personen sover hos mig?

//k

de kan jag nästan garantera att det kommer smitta om det är det vill säga har hon varit hos en läkare man måste bahandla det med ett specielt medel
det är ganska lätt att för smittan vidare bara genom att du tar i henne och sen på katten/hästen eller att katten stryker sig mot henne

till goamarie har ni desifincerat (stavning ??) stallet ?? det är jätte viktigt att man gör det och att man har dom smittade djuren åtskilda från dom friska för annars sitter smittan kvar i väggarna och då blir man aldrog av med det

Jag fattar ingenting..
Har ringt till en vetrinär som säger att jag ska ringa till vårdcentralen..
jag ringer till vårdcentralen som säger att människor inte smittar till djur. Då frågar jag just att om vi har ringorm i stallet så får ju inte vi gå in i andra stall... Hon fattar ingenting...

Blir så jäkla less på att inte nån inom "vården" verkar veta vad dom pratar om?????

Alltså det jag vill veta är ju hur stor risken är då personen som ev ska komma varit behandlad i tre veckor. Hon har nga djur själv.

Sen undrar jag även om det finns ngn risk att det ska ha vare mina katter som smittade henne så att hon fick det från första början? för det står ju lite här och där att katter kan bära på det utan att själv drabbas? fast varken jag eller min sambo har några symptom????

finns det ngn som har raka direktiv från vet hur det fungerar?

Mvh K

Saxat från SVA's hemsida:

Dermatofytos eller Ringorm information och rekommendationer

Orsak och smittspridning
Dermatofytos eller ringorm orsakas av svamp (dermatofyter), vanligast är Trichophyton equinum och Microsporum equinum. De överförs lätt mellan hästar och människor, direkt via kontaktsmitta och/eller via borstar, sadlar och annan utrustning i stallet. I de flesta fall kommer smittan från andra hästar men även närmiljön (boxar, staket etc) kan vara nedsmittad.

Symtom
Den vanligaste symtombilden för dermatofytos hos häst börjar med lindriga hudansvällningar, där håret reser sig. Därefter ses ovala - runda hårlösa partier med torra hudflagor i. Dessa varierar i storlek från en till några cm i diameter och sitter framför allt på huvud, hals och bål. I vissa fall kan man se lindriga irritationer och klåda. Inkubationstiden är ca 14 dagar, varför nytillkomna hästar bör ställas i karantän under minst två veckor så att eventuell symtom på sjukdom samt behandling vid behov kan sättas in för att förhindra smittspridning till det egna stallet.
Behandling Det tar vanligen ca 8 veckor innan dermatofytos hos hästar läker ut om inte någon behandling sätts in. Men eftersom denna svampinfektion är mycket smittsam mellan andra hästar och även smittar människor och andra djur, bör hästar som är infekterade behandlas för att förhindra att smittan sprids.

Dermatofytos går att behandla med speciellt receptbelagt läkemedel mot svampinfektion. Därför är det viktigt att veterinären kontaktas så att rätt behandling snabbt kan sättas in. Om barn eller vuxna har smittats, bör läkare kontaktas för att få rätt behandling.

Så här förhindras smittspridning
För att förhindra smittspridning bör hästar i infekterat stall inte flyttas förrän minst 14 dagar har gått efter avslutad behandling med veterinära läkemedel. Hästar med dermatofytos ska skiljas från friska hästar. Håll en god hygien, dvs tvätta händerna med tvål och vatten när du har hanterat de hästar som har ringorm.
I samband med behandlingen bör även stallet och all stall-utrustning saneras. Har ett stall eller ridhus drabbats av dermatofytos, måste besökande ryttare och hästägare informeras om detta

Sanering
Det är mycket viktigt att stallet, hästtransporter och all utrustning rengörs ordentligt, eftersom svampsporer överlever i hudflagor och hårstrån på boxinredning, i sadelkammare och på utrustning som borstar, vojlockar etc. Se till att göra rent stallet med lämpligt desinfektionsmedel t ex Virkon S går att köpa hos Apotek och Lantmännen.
All annan utrustning som borstar, sadlar mm kan rengöras med 70% M-sprit, den får du på recept av veterinären. Tvätt av täcken, vojlockar och kläder i 60 grader avdödar också svampen. När stallet ska saneras så börja med mekanisk rengöring med till exempel högtrycksspolning. Därefter en desinfektion, enligt anvisningen på förpackningen.

Hår och tagel från borstar, ihopsopat strömaterial från stallgången mm ska destrueras genom exempelvis bränning. Det får inte spridas på stallbacken. Utsatta platser som till exempel staket i hagar och paddockar bör också göras rent och desinficeras.

ja där stod det ju bra!
du vet ingenstans där det står mer om hur det ligger till just hur det smittar människa till djur? eller människa till människa?

Tack
/k

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ringorm är en av de vanligaste hudinfektionerna hos hästar och orsakas av en svampinfektion. Sjukdomen är smittsam och kan spridas...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10