Ringorm? Hjälp.

Nobligan

Trådstartare
Jag såg nu idag att min häst har tappat pälsen på ca fyra olika små fläckar på halsen och bogen. Vet inte exakt hur ringorm ser ut men tror ni att det skulle kunna vara det och hur behandlar jag det i så fall?

Tack för tips och svar.

Sv: Ringorm? Hjälp.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/

Infektionen hos häst behandlas företrädesvis med enilconazol, som finns i tvättlösning för utvärtes bruk, fyra gånger med 3–4 dagars intervall. Licens krävs för att man ska kunna skriva ut preparatet. Men det är ingen svårighet att få licens då andra preparat saknas till häst.

KÄLLA: SVA

Bäst är väl att göra en provtagning och skicka in så du verkligen vet att det är just ringorm.

Kan vara ringorm, men kan också vara regnskållor, eller någon helt annan hudåkomma, googla dig runt lite, ring och rådfråga veterinär osv
lycka till :)

Jag kollade lite på google nu och de bilder och information jag fått fram stämmer inte riktigt överens för han har inga svampliknande grejer där pälsen lossnat utan det är bara mjuk hud typ. Kan det vara att han har bråkat med någon i hagen eller så bara? Ska kolla med veterinär imorgon.

Tack för tipsen! :)

min häst har haft en mild typ av regnskållor, de satt vid halsen ned mot bogen, och även endel över rumpan, det blev bara som små små hudflikar med hår som lossnade lätt, under var det bara hud, torrt och fint, inget konstigt, dock blev hon lite öm på halsen där det lossnade mest och kunde vätska litegrand om hon jobbat riktigt hårt, lät det vara eftersom hon inte var påtagligt påverkad, allt försvann sakta men säkert efter ca. 1-2 månader
så regnskållor kan yttra sig väldigt olika från en häst till nästa, tror det har mycket att göra med immunförsvaret och hästens allmänna hälsa :)

Ringorm kan se ut på många olika sätt, kan vara svårt att ställa diagnos utan att ta prov (om det inte är klassiska symtom i ansiktet på unghäst). Du kan själv skicka prover till SVA, ring och fråga hur du tar och hur du ska skicka dem först bara! Jag och flera andra har sanerat ringorm med virkon, går att badda direkt på hudförändringarna, kan ju vara värt att göra tills du får diagnos så förhindrar du vidare spridning!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V