C

Coffeaclub

Jag har en häst som för några år sen fick diagnosen ringkota. Han är såpass frisk att han inte behövs avlivas. Emellanåt är han halt, men ibland symtomfri i veckor. Ville bara höra lite om det finns några andra som har erfarenhet av att ha en häst med detta. Hur hästarna har mått och om de har kunnat ridas osv

Sv: Ringkota

Min förra häst hade ringkota, man jag upptäckte inte något förrän det var försent tyvärr. Det började med att hon kändes stel i början av passen och gick lite ojämt och dessutom hade hon extremt svårt för det ena varvet. Hon hade aldrig varit halt tidigare, men det kom helt plötsligt en dag och sen blev hon inte bra. Hos veterinären konstaterade dom ringkota på ett ben och benpålagringar på övriga ben eftersom hon hade avlastat sitt sjuka ben och sedan hade de andra benen ett efter ett blivit överbelastat. Så tyvärr fanns inget annat att göra än att låta henne somna in :cry:
Jag tycker att du ska vara jätteförsiktig med ridning och träning av din häst så att den inte överanstränger något annat ben eller får andra slitningar i kroppen pga att den avlastar sitt sjuka ben. Det är inte alltid hästen visar att den har ont, min lilla pålla gjorde det inte förrän det var för sent !

Tack för inlägget! Ville bara höra med dig hur du märkte att din häst mådde väldigt dåligt av sin sjukdom, dvs när du upptäckte att det var för sent. Hur betedde hon sig osv.

Efter en vanlig ridtur med lite klättring blev hon halt och hältan gick inte över fast hon fick vila helt. Då var det bara att åka till veterinären och röntgenbilderna talade sitt tydliga språk. Veterinären trodde inte att hästen hade ont om hon bara gick i hagen men så fort hon gjorde annat än skrittade så fick hon säkert ont. Jag kunde aldrig mer rida henne och jag klarade inte av att se henne varje dag och undra om hon hade ont eller inte... :cry:
Men som sagt tidigare hade jag ingen aning om att hon var så pass dålig som hon var för hon visade det inte. När vi fick veta hur läget var tog vi beslutet att avliva henne snarast för att hon skulle slippa lida. Det var ett fruktansvärt beslut, men det bästa för hästen. Hon blev bara 12 år och jag hade bara ägt henne i 3 år men gud vad jag saknar henne.....
Hoppas att det går bättre med din häst !! :)

Hmm..undrar om det var därför min häst blev halt sist. Jag fick honom för typ tre månader sen. Han visade då inga tecken alls på hälta eller att han på nåt sätt verkade må dåligt, tvärtom så blev han överlycklig när han fick sadeln på ryggen. En dag i början på december red jag ut och klättrade lite, efter det var han halt och helt ur form i tre veckor. Nu är han hur pigg som helst igen..och lika hingstig och crazy som vanligt.. :D

Japp! Jag "köpte" honom av Jessica för tre månader sen. Världens goaste häst...

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 091
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Mearas
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka