När jag är så i vägen att cyklisten är arg och inte kan ta sig förbi på något annat vis eller genom ett litet hallå, ursäkta.Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.
Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.
När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
Så om en cyklist plingar på mig förväntar jag mig att cyklisten är lätt förbannad eller dryg och jag går på cykelbanan istället för på gångbanan.
I alla övriga fall förväntar jag mig att cyklisten tar ut vägen på ett sätt som gör att hen känner sig säker på att ta sig om tryggt. Jag förväntar mig att det är helt cyklistens bedömning inte min bedömning. Det är cyiklisten som framför fordonet och vet hur hen tryggt kommer förbi.
Om jag går på en gångväg och en cyklist plingar långt i förväg uppfattar jag det som ett -här kommer jag Flöttpåre din snigel annars kör jag över dig. Nu härmed har jag plingat och allt ansvar för att jag inte kör på dig är ditt, för jag har ingen kontroll över fordonet. Stå i en buske.
Som tur är händer det mig sällan att någon plingar.