Ringde Krafft idag...

C

Connemara_Lover

och bad om hjälp till en foderstat, det känns väldigt bra. De kan ju räkna ut i sin dator exakt och så, så kan dem föreslå sina foder oxå. Jag tycker Krafft har bra foder, och jag litar på dem :) Nån mer som brukar vända sig till Krafft med att få hjälp med foderstaten? Hur har det då funkat för er?
 
Gav du dem värdena på ditt hö också? Du kan räkna lika bra själv på t.ex Freefarm (då använder du ju också datorn...).

Jag har hört flera förslag från Kraffts rådgivare, och mängderna foder har varit som tagna ur luften, typ ge så mycket kraftfoder som möjligt.
 
Ja det jag vet om Krafft är att de nöjer sig med att veta hur gammal hästen är och villket kön, ingen övrig information om hästen. Följden blev att 20 hästar, i olika träning och tjocklek, fick en foderstat bestående av 4-5 kilo Krafft och 6-7 kg hö. Förvisso olika mängder Groov och Sport men ändå.... :confused:
Nä, jag skulle inte anlita dem, de får ju betalt för att sälja Krafft. :crazy:
 
Jag bad dem om förslag förut bara för att "kolla" dem. :devil: Det blev mkt kraftfoder kan jag säga... Min stora häst kunde klara sig på nästan bara vårat hö, för det hade så bra värden! Men självklart klämmer de in mkt krafft, de säljer ju det & vill tjäna pengar. ¨Så det kändes inte alls bra tycker jag... :(
 
Håller med!
En kompis fick hjälp med foderstat av dem till sina hästar.
Enligt mig skulle hon ha kunnat ge bara hö, eftersom det hade bra värden.
Men det tyckte ju såklart inte de på Krafft!
De ville att hon skulle minska på höet och ge mer av deras foder... :crazy:
 
Min lättfödda isis fick en foderstat till en svårfödd ponny och såg ut därefter. Ta det med en nypa salt och fodra med ögat också, dom vill ju trots allt sälja så mycket som möjligt
 
en fråga..eller 2 ?..Skulle inte sådant klassas som falsk marknadföring..eller nåt sånt ? Vet du hur många som klagat ? eller egentligen...hästfolk verkar bara gapa och ta emot utan egen koll..så antar ingen gnällt över deras sk foderrådgivare ? eller vad tror du ? egentligen borde fler säga till...menar att: basera uttalanden på saker ur luften i princip...Så tycker jag.
 
Visst kan man ringa dom och fråga om lite tips. Men när dom ger ett tips räkna själv och kolla hur det stämmer.
Jag litar inte på någon fodertillverkares experter dom vill ju som sagt sälja just sitt foder. Jag tror att även om inte ditt hö passar riktigt till deras foder så istället för att säga att detta funkar tyverr inte prova foder från en annan tillverkare... så säger dom dra ner på höet och ge dessa mineraler och 3 kg av detta foder så har du en perfekt foderstat....
En bekant till mig bad mig kolla hennes hästs foderstat....
Krafft groov och hö och detta är till ett 9årigt halvblod. När jag räknade på det som krafft hadde rekomenderat så kom jag fram till att Ca/P-kvoten var fel den fick i sig åt skogen för mycket protein och otroliga mängder magnesium och så var det för lite selen.
Jag tror att de som ringer och frågar tex krafft inte har den egna kunskapen om foder och då litar man givet vis på "experterna" som dom har. Det finns så mycket bra böcker som man kan läsa om foder och lära sig iaf det nödvändigaste så att man inte blir "lurad" av fodertillverkarnas "experter".
 
Jag har också frågat Krafft om foderstat en gång, mest för att jag var nyfiken på vad de tyckte jag skulle ge.
Och vilka enorma givor med kraftfoder jag blev rekommenderad! :crazy:
Men sen så säljer de ju kraftfoder också...
 
Jag tycker att det blev bra när jag ringde. Jag skulle upp vad han fick i sig och hur mycket han behöver. De rekomenderade intew så mycket av sitt foder eftersom att värdena såg så bra ut :)
 
Jag pratade med en man i Kraffttältet i Falsterbo. Detta var samma man som året tidigare rek min kompis att prova en annan foderstat (med mindre kraftfoder faktiskt) och som funkade super för henne. Denna man var ytterst hjälpsam, ville inte trycka på mig en massa och tyckte att man borde följa sitt sunda förnuft lite med :bow:
Han ville veta värdena på höet, vad det var för typ av häst, ålder, arbete, vad hon fick nu och vad jag ville uppnå med ev foderstatsändring.
Gav ett mkt seriöst intryck, särskilt om man jämnförde med många andra. En var tex bara intresserad om hästen var het eller loj. Var den het skulle den ha dämpande mat och vise versa... :crazy:
 
Ja men så var det för mig oxå. Han jag pratade med var väldigt hjälpsam och snäll! Han tog reda på nästan all fakta om hästen... :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 300
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
786
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp