Rimligt pris samt rimliga krav för medryttare?

Vitavi

Trådstartare
Vet att det finns en mängd liknande trådar men har inte hittat någon som passar in just för min situation.
Medryttaren ska rida 2 dagar i veckan varav 1 dag hoppträning och en dag uteritt. (2 dagar är minimum, kommer sannolikt bli fler dagar vissa perioder men det är för 2 ggr/vecka jag ska ta betalt).
Medryttaren får rida för tränare och kommer tävla hästen i hoppning. Medryttaren betalar träning och tävling själv.
Jag funderar på att ta 600-700 kr i månaden och funderar på om det är rimligt? Kan tillägga att jag egentligen inte behöver medryttare och jag ser det som att jag lånar ut min fina häst till någon och vill därmed ta betalt, därför behöver ni inte komma med kommentarer att medryttare inte ska betala eftersom de hjälper till då så inte är fallet.
Skulle jag inte ha medryttare skulle hästen i princip aldrig hoppas, därmed blir det en sak enbart medryttaren gör.
Mina kostnader för hästen är i runda slängar 3000 kr i månaden (exklusive försäkring).
Hästen är 8 år, väldigt fin, snäll och okomplicerad, tävlad hoppning LB. Stallet ligger centralt med bra förbindelser, innehar bekvämligheter såsom ridhus, spolspilta, torkrum, kök, dusch, toalett, fina ridvägar.

Är det ett rimligt krav att medryttare betalar självrisk för veterinärvård om hästen skadar sig på medryttarens dagar? (dock inte om häst skadar sig i hage)
 
Tycker 6-700kr är rimligt, annars vad som är rätt eller inte är helt upp till dig och den blivande medryttaren att bestämma. Inget man behöver förklara sig för även om du hade behövt hjälp med hästen tidsmässigt/ekonomiskt. Vill man ta betalt så gör man det, vill man det inte så gör man det inte.

Jag tycker dock inte att medryttaren ska behöva betala självrisken om hästen skadar sig under tex träning om inte medryttaren är osedvanligt dum och vårdslös på alla sätt. Den betalar trots allt en summa för hästen i månaden och den summan anser jag bör täcka sådana saker som slitage på häst och utrustning. Hade varit en annan sak om den red gratis dock kan jag tycka.
 
Det där med att betala självrisk är svårt och jag skulle inte ställa upp på det som medryttare. Om hästen blir halt när medryttaren rider, hur vet man att det inte är en skada som varit på gång några dagar? Om hästen blir rädd och kastar sig under ridturen, är det då medryttaren fel?
 
Jag bor förmodligen i en lite "billigare" del av landet än dig, och sånt spelar ju in ganska mycket, men här tror jag att 6-700 + alla kostnader för träning och tävling är lite i överkant. Å andra sidan skulle jag som hästägare inte vilja låna ut min häst näst intill gratis heller, men det beror nog lite på hur högt du värderar att hästen får regelbunden hoppträning etc.

Angående betalning av skador etc. har jag följande text i mitt medryttaravtal: "Medryttare är skyldig att ersätta skador på stall/utrustning/hästar som uppstått på grund av uppsåt, vårdslöshet eller grov oaktsamhet och som inte täcks av gällande försäkringar."
Alltså om hästen skyggar/landar olyckligt etc. är det inte medryttarens "fel" och inte dennes ansvar. Om hen däremot ger sig ut att tokgaloppera på en asfaltsväg och hästen blir halt, så får hen hosta upp självrisken.
Jag litar på att mina medryttare är ärliga och att vi kör med öppna kort åt båda hållen, dessutom står jag i ett stort stall där det finns många ögon så jag är inte så orolig för problem kring detta.
 
Nej, det är sannerligen inte rimligt att en medryttare ska betala självrisken vid en olyckshändelse. Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa ett sådant krav på min medryttare. Min häst, mitt ansvar.
 
Jag tycker att det är orimligt att kräva att medryttaren ska stå för självrisk/veterinärkostnader, såvida det inte rör sig om grov oaktsamhet. Särskilt som det är du som kräver/förväntar dig att hästen ska tränas och tävlas av medryttaren. Även den snällaste häst kan bli ordentligt skrämd eller dra omkull ett hinder t.ex.

Alla kostnader för tävling - innefattar det även hästens licens? Det hade jag inte gått med på som medryttare, eftersom det är du som hästägare är den som vill att hästen ska tävlas.
 
Bra att få lite synpunkter på det här med självrisk! Då ska jag inte kräva det av medryttaren. Anledningen att jag frågade var att det stod i en färdig kontraktsmall som jag googlade fram.
 
Jag tycker att det är orimligt att kräva att medryttaren ska stå för självrisk/veterinärkostnader, såvida det inte rör sig om grov oaktsamhet. Särskilt som det är du som kräver/förväntar dig att hästen ska tränas och tävlas av medryttaren. Även den snällaste häst kan bli ordentligt skrämd eller dra omkull ett hinder t.ex.

Alla kostnader för tävling - innefattar det även hästens licens? Det hade jag inte gått med på som medryttare, eftersom det är du som hästägare är den som vill att hästen ska tävlas.

Ska förtydliga mig lite: det är alltså medryttaren som vill tävla! Jag bryr mig inte ett dyft om hen tävlar eller ej därför anser jag att hen ska stå för alls kostnader inklusive licens. Jag tävlar ju inte själv så vill därmed inte betala licens heller.
 
Kan tänka mig att medryttare kan tycka det blir för dyrt med träning, tävling och en kostnad till på det men det kan ju bara ni två resonera er fram till.

Förstår dina argument helt och hållet :)
 
Om inte hen tycker att det är väldigt viktigt. Vet en liknande situation som slutade med att medryttaren slutade då det blev för dyrt, i hennes tycke, att betala för medrytteriet +träning som det var i hennes fall och att det inte blev värt att strunta i träningen och "bara" rida. Men som sagt, det beror ju helt på vad din eventuella medryttare känner :)

Hoppas ni kommer fram till en bra deal :)
 
Hade det varit min häst det gällde så skulle jag ta betalt för halva skoningen och inget mer. Jag ser det som ett stort plus om min häst kan bli tävlad och få eventuella meriter pga det.
Och dessutom få hästen tränad för tränare på köpet. För min del är det en bra deal.
För medryttaren är det också en bra deal eftersom denne får en häst att tävla.
Däremot hade jag förväntat mig hjälp om jag ska åka iväg och att medryttaren kanske kan ta stallpasset den dagen som denne ska till stallet om jag skulle råka ha det den dagen.
Inga måsten men går det så är det önskvärt. Det är ju sånt som är diskuterbart :)

Hade aldrig krävt någon självrisk av medryttaren.
 
Som jag ser det leder tränarledd ridning av medryttare (nu räknar jag en medryttare med "normal" ridkompetens) till ett mervärde för hästen. Som ägare hade jag kunnat tänka mig sponsra hästhyran då medryttaren betalar träning. Tävling (då ägaren inte är intresserad av att få hästen meriterad på det sättet) och resterande dagar hade jag därmed tagit betalt för (även om jag själv aldrig hade varit intresserad av att betala för uteritt). Ca 400 istället för 600 i ditt exempel alltså. Ingen självrisk.
 
6-700:- är i allra högsta grad rimligt och det är billigt!
En jäkligt bra deal för en hoppintresserad medryttare och verkligen ett tillfälle för den som inte har möjlighet till egen häst.

Veterinärkostnader tycker jag är ditt problem som hästägare och ingenting en medryttare ska betala.
Jag har själv medryttare och skulle inte kunna med att de ska betala det, i sånt fall tycker jag den ska vara delfodervärd och dela alla kostnader och därmed ha halva inflytandet över hästen.
Däremot kan jag tycka att det är en fin gest av medryttaren att bidra med något om hästen går sönder under dennes vård.
När jag var medryttare för "100 år sen" så gjorde medishästen illa sig under just en hoppträning.
Inget som var mitt fel egentligen, utan bara maximal otur.
Ägaren bad mig aldrig om ersättning, däremot erbjöd jag mig att följa med på klinikbesök och jag köpte en del förbandsmaterial vilket var uppskattat då ägaren var småbarnsförälder med lite för lite tid för att springa på apoteket osv.
Det var ju inga gigantiska summor jag hjälpte till med men det blev nog någon 1000 lapp iaf + att jag då tog besväret att inhandla det och det var hen väldigt tacksam över.
Så jag tänker att det är lite av ett givande och tagande och man kan vara bussig åt båda håll.
Då får man ju en mycket bättre relation och ett bra samarbete som man förhoppningsvis kan ha ganska länge :)
 
6-700:- är i allra högsta grad rimligt och det är billigt!
En jäkligt bra deal för en hoppintresserad medryttare och verkligen ett tillfälle för den som inte har möjlighet till egen häst.

Veterinärkostnader tycker jag är ditt problem som hästägare och ingenting en medryttare ska betala.
Jag har själv medryttare och skulle inte kunna med att de ska betala det, i sånt fall tycker jag den ska vara delfodervärd och dela alla kostnader och därmed ha halva inflytandet över hästen.
Däremot kan jag tycka att det är en fin gest av medryttaren att bidra med något om hästen går sönder under dennes vård.
När jag var medryttare för "100 år sen" så gjorde medishästen illa sig under just en hoppträning.
Inget som var mitt fel egentligen, utan bara maximal otur.
Ägaren bad mig aldrig om ersättning, däremot erbjöd jag mig att följa med på klinikbesök och jag köpte en del förbandsmaterial vilket var uppskattat då ägaren var småbarnsförälder med lite för lite tid för att springa på apoteket osv.
Det var ju inga gigantiska summor jag hjälpte till med men det blev nog någon 1000 lapp iaf + att jag då tog besväret att inhandla det och det var hen väldigt tacksam över.
Så jag tänker att det är lite av ett givande och tagande och man kan vara bussig åt båda håll.
Då får man ju en mycket bättre relation och ett bra samarbete som man förhoppningsvis kan ha ganska länge :)
Precis jag tycker också det är en bra deal då hen inte har möjlighet att ha egen häst längre och inte har möjlighet att hoppa så mkt på ridskolan!
Jag tänker inte ta nåt betalt för eventuella vet kostnader det var mer en allmän fråga ☺️
 
Jag tycker 800 är rimligt, det blir 100 kr/ gång sedan dagen då hästen tävlas får medryttaren ha den gratis. Billigare kan man knappast ha en tävlingshäst :) Hur ska ni göra med hästlicensen?
 
Hoppar in i tråden!

Jag är precis på väg att skaffa min allra första medryttare.
Medryttaren kommer ha hästen 3-4 dgr per vecka så ibland mer än mig.
När medryttaren har hästen så får hen göra "vad den vill" med min häst.
Vill man träna så får man liksom!
Jag har också sagt att medryttaren kan få tävla så länge det inte krockar med mina tävlingar.
Det är dock i så fall "mina" dagar som medryttaren får tävla på då jag alltid har fre,lör,sön.
Hästen i fråga är en äldre hopphäst som jag tävlar dressyr med, kan "allt" så är en riktigt bra läromästare.

Jag tänkte att medryttaren får stå för hovslagaren. Det blir då 500 kr per månad.
Vad tycker ni, rimligt?

Jag kommer också erbjuda att hon får låna min hästtransport om hon ska åka på träning (osäker om jag ska ta ngt betalt då??)
Samt att om jag kan så kör jag ju gärna, vill ju med se hur de utvecklas ihop om jag kan!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 763
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: netschjen
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 796
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp