Rimliga byten av tjänster

B

bonemine

Jag har under en längre tid haft hästen i ett stall på en gård som bedriver rehabilitering av människor. Hästen används fritt i verksamheten (skötsel, promenadridning) när inte jag är där.

När jag är i stallet brukar jag ordna ridning mm (ca 5 timmar i månaden) för intresserade på min häst (jag rider då en annan häst). De dagar jag är på plats (ca 8 lördagar och söndagar i månaden, lov, någon vardag då och då) tar jag hand om all stallskötsel vilket förutom två hästar inkluderar får och grisar. Jag står för hovslagare, ev veterinärkostnader, försäkring och all utrustning till hästen, annat oförutsett. Gården/verksamheten står för resten men mycket utförs av den andra hästägaren som "arbetar" på liknande premisser som jag.

Ursprunget till detta är att jag började rida på stället ibland för många år sedan (hjälpte även då till med lite av varje) och sedan avlivades en häst och jag köpte min häst.

Inget skriftligt finns på något och nu börjar den nya ledningen av verksamheten att ifrågasätta att privathästar står gratis och vill skriva kontrakt på stallplats. Ingen beaktar det som jag utför. Jag vill gärna ha detta reglerat skriftligt och tycker att det hela minst borde gå plus minus noll för alla.

Alternativet är ju att jag betalar stallhyra och sedan debiterar för mina tjänster.

Jag skulle gärna vilja ha utomståendes synpunkter på detta då jag själv antagligen är insnöad.

Sv: Rimliga byten av tjänster

Känner du att det är obalans så är det nog bättre att du betalar stallhyra och ni sedan värderar tjänsterna åt bägge hållen.

MEN då kommer den tråkiga skattefrågan in i bilden, vad är att betrakta som lön och förmån t ex.

Jag får helt enkelt försöka göra en liten "kalkyl" åt båda håll och koppla bort "känslan"... inklusive skattefrågan.

Kan det funka med ett delfodervärdsavtal, månntro? För om ni ska sälja tjänster och gentjänster till varandra så blir det ju krångel med moms, sociala avgifter och liknande.

Din del av kostnaden som du har nu verkar ju stå i rimlig proportion till hur mycket du använder den. Så det borde ju funka.

Tycker jag också. Forskar vidare på detta.

Använder dom din häst i SIN VERKSAMHET DAGLIGEN? I så fall tycker jag inte dom skall ha ngt betalt för stallhyra! Om inte du hade din häst där skulle dom ju behöva köpa? en häst för sin verksamhet! eller? jag kanske förstod fel...... Men ska du betala full stallhyra så hade jag velat ha betalt för att dom använder hästen i verksamheten.....OM jag var du då!

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 950
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23