Rimlig tråkighetsnivå i vardagen

Singoalla

Trådstartare
Senaste månaden har B varit med mig en del på jobbet. Vi ska egentligen inte ha hundar med på jobbet, men har vi inga kunder en dag kan det vara okej. Nu under julen har jag dessutom varit mestadels ensam. Då har jag en större bur som står under skrivbordet där han får ligga. Vi promenerar till jobbet (ca, 2,5 km) sedan får han kissa på förmiddagen, vid lunch, en gång på eftermiddagen och sen promenerar vi hem igen. Kvällen är fri till träning/lek/långis. Han ligger mestadels i sin bur när jag jobbar, men ibland får kan strosa runt lite på kontoret och nosa eller ligga i mitt knä. I början var han mer rastlös och krafsade lite i buren och ville komma ut, men nu har han börjat vänja sig. Idag fick han till och med och la sig där själv när den stod öppen.

Vad tycker ni? Är en heldag på kontoret för tråkigt för en ung och pigg hund? Kommer förmodligen byta jobb under året och kikar efter jobb där jag kan ta med honom i första hand. Men vet inte om det i längden är bättre att satsa på dagmatte, där han kan få mer uppmärksamhet och stimulans? Eller om det är bra att han får vara med sin matte och kanske träna lite på att inte vara i centrum jämt? Hur skulle ni resonera?

Jag tycker det är nyttigt att ha tråkigt, men hunden ska ha "betalt" för det med att den får också ha både kul och jobba slut sig regelbundet. :)

Mina hundar har inga problem med att vila/ha tråkigt/göra ingenting typ 18 timmar om dygnet.
Resten av tiden blir promenad, gos, träning, soffhäng och lek.

Det märkt visserligen ganska snabbt om de är understimulerade, då blir de ganska odrägliga. ;) Nu under ledigheten har vi varit ganska slappa, så det blir skärpning från och med i dag. Som tur är så är de väldigt tacksamma när det gäller aktivering och stimulans.

Skönt att höra! Får lite dåligt samvete när han bara får ligga där. Men å andra sidan, han kan ju inte vara igång hela dagarna heller.. B verkar inte bry sig så mycket heller om det blir många slappa dagar. Han kan bli lite odräglig sent på kvällen och ska köra något rejs innan vi går och lägger oss, då han leker lite över styr. Men annars hur lugn som helst :)

Lite OT, hur går det med pissnisse ? :)

Bättre, faktiskt! 1 vecka och 4 dagar helt torr idag :D Nej men dels så har han ju inte varit hos dagmatte sedan mitten av december, och det var mest där som han kissade. Nu har vi bestämt oss för att hålla honom hemma framöver. Sedan har han mest varit hemma hos oss, alltså ingen triggande miljö eller gosiga mattor. Han har kissat inne 3 ggr på 4 veckor nu. Två gånger på golvet och en gång helt otippat på en kudde i mitt knä när han låg och sov vaknade till för att byta ställning. Så jag skulle säga mycket bättre en den stora dippen vi fick i november när allt gick rakt baklänges. Jag vill inte ropa "hurra" ännu, men det går sakta men säkert åt rätt håll. Jag räknar med lite bakslag under våren, men känner mig ganska säker på att han till sommaren kommer vara en torr jycke.

Jag kan nog tycka att det är bra för hundarna att ha lite tråkigt. Jag vill att de ska kunna slappna av och ta det lugnt. Så länge ni aktiverar utanför jobbet så hade jag inte oroat mig. Hoppas du hittar ett jobb som passar er båda! :up:

Det finns väl ganska få människor som kan aktivera hundarna dagarna i ända. Oftast har man ju ett jobb att sköta också ;). Mina hundar är av aktiv bruksras och kan utan problem klara av flera dagar av inaktivitet. Om det går för många dagar så kan de bli lite springiga ute och även få för sig att mopsa sig lite mot andra hundar men inne får de inte hålla på att stöka för mycket. Ibland jobbar jag pass på upp mot 20 timmar och då har jag noll energi kvar till att aktivera hundar så då får de bara korta promenader och kanske en lite längre runda. Det ska de klara om de har bra nerver! Övriga får man hjälpa att ta det lugnt och jag tycker du gör helt rätt som har honom i bur.

Däremellan får de dock blåsa ur sig ordentligt med spår/sök/lydnad/agility och rejäla promenader och fysträning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 312
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Takire
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 090
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar