Sv: Rimlig och faktisk stallhyror , vad är en rimlig hyra??
Oj vad billigt!!!
Jag hade gått back rejält med sådana priser!
Jag har ett par platser hemma som jag hyr ut (vitt).
Kallhyra för boxen är 500:- + moms (= 625:-) per månad året runt.
Då får du tillgång till box, uppvärmd sadelkammare med varmvatten (plats för sadel, träns och en rejäl gaderob till övriga saker). Sadelkammaren är dessutom larmad.
Jag släpper ut och lunchfodrar alla vardagar. De inackorderade släpper ut ca 2-4 gånger i månaden, hjälper till med insläpp och eftermiddagsfodringar.
Det finns gott om utrymme att förvara foder och strö.
Den dagen som jag anlägger en ridbana höjs kallhyran lite.
Om man vill får man köpa strö och hö/hösilage (analyserat) av mig. Kraftfoder och mineraler köper man själv.
Jag har inte så mycket mark att jag kan ta eget grovfoder utan måste köpa in det, i år kostar grovfodret mig 2:-/kg + moms.
Ska man köpa fodret av mig lägger jag på lite i pris eftersom jag har gjort jobbet med att köra hem fodret, hittat en leverantör och ordnat med analys.
En häst som äter ca 10 kg grovfoder och har en normal spånförbrukning kostade förra vintern ca 1650:- inkl moms per månad hos mig. Då fick ägaren köpa kraftfoder själv. Jag kan tänka mig att månadskostnaden totalt för hästägaren i exemplet var knappt 2000:- per månad.
Egentligen gör jag ingen vinst på detta!! Det är en löjligt låg timmpenning på arbetet.
Men jag väljer att ha det såhär för att jag vill ha lite liv på gården. Det härjar ofta tjuvar i området, om det kommer folk vid lite olika tider avskräcker det förhoppningsvis några banditer. Dessutom har vi nytta av varann, jag kan ta hand om deras hästar om de ska åka bort en helg, det samma gäller om jag ska åka bort.
Så en höjning på 500-600:- för en stor häst är helt rimligt. Det är verkligen inte meningen att dessa stallägare ska sponsra andra i sitt hästägande!
De gör ett arbete, klart att de ska ha betalt för det!