Rimlig hittelön för katt?

Rumpnissen

Trådstartare
Visste inte riktigt om den ska ligga på katt eller inte. Men jag lägger den här.

Vad är rimlig hittelön för en katt? Vår kattunge lyckades på okänt vis smita ut och vi märkte det inte på ett tag så han hann springa iväg. Igår satte jag upp en lapp på ica där jag skrev "hittelön" enbart (och info om katten så klart). Tänkte att jag får diskutera det med sambon och sätta upp en ny lapp idag med en summa. Men så ringde en familj igår kväll som hade hittat katten (och hunnit se lappen!) :banana:. Dessutom var det en familj (två vuxna som jag fattade det) som hittade katten och en granne till dem som tog hand om den.

Hittelön är väll normalt 10%, men katten fick vi gratis men är ovärderlig för oss! Vad tycker ni är skäligt?

Sv: Rimlig hittelön för katt?

Jag tycker 500-1000kr kan vara skäligt som hittelön för en borttappad kattunge av bondkattsras.

Jag funderade på en blomma och 500 kr till var familj, då verkar jag inte vara helt fel ute alltså.

Jag hittade en sköldpadda som jag tog hand om i ca tre dagar och fick en flaska vin och glada utrop från barnen som saknat sin sköldis, samt många tack och uppskattning från en lättad pappa, som belöning :) Så 500 kr och en blomma låter absolut inte för lite, utan visar nog mer än väl hur mycket du uppskattar deras hjälp! :)

10% är nog vad man brukar säga ska utgå i hittelön.
Så du får väl fundera vad katten är värd för dig. Det kan ju ingen annan veta.
Första tanken när jag läste svaret innan, 500 - 1000 kr var att jag tyckte det lät mycket. Då skulle ju katten vara värd 10 000kr.

Men när jag tänkte efter lite, och på min egen lilla kisse, så hade jag nog gärna slängt ut en tusing på att få tillbaka honom.

Ja precis. Katten är ju inte värd 10000 i marknadsvärde (knappt ett öre...), men jag hade ju gladeligen betalat 1000 kr för att få tillbaka honom.

Jag tror jag köper en liten blomma till dem var och 500 kr i kuvert, det känns bättre än att bara lämna fram en 500 lapp.

På tal om hittelön för katter så menade min son att hans fd internatkompisar från annan ort satte i system att fånga in lösspringande katter, låsa in dem i en källare och vänta tills lappen om hittelön kom upp i affären.

Det brukade enligt deras utsago ta 2-3 dagar.
Kom ingen lapp upp, släpptes katten.

Så hade jag nog oxå gjort. En blomma o en femhundring var.

Förresten.. vilken tur du har som får tillbaka din lilla kisse.

På tal om hittelön för katter så menade min son att hans fd internatkompisar från annan ort satte i system att fånga in lösspringande katter, låsa in dem i en källare och vänta tills lappen om hittelön kom upp i affären.

Det brukade enligt deras utsago ta 2-3 dagar.
Kom ingen lapp upp, släpptes katten.

Usch va taskigt....
Hur kan man med o se ägaren i ögonen efter en sån grej.

Ja verkligen! Vår första katt sprang bort i vintras, blev troligen påkörd för vi hörde aldrig någonting. Sen har vi brorsan till denna som är alldeles för mesig för att gå längre bort än 50 m, men han tycker om att vara ute.

Igår när vi hade fått hem honom gick han rakt till matskålen för att kolla läget (men åt ingenting) sedan gick han och la sig och sov som en klubbad säl i 20-30 minuter. Sedan började det ihärdiga kelandet i någon timme innan han somnade igen. Bara för att vakna runt 02.00 och leva rövare som aldrig förr :love:.

Precis så blev det. De fick en liten blomma i kruka var, en fin en (med lite krims krams och sådant...), tycker det är roligare än snittblommor, de håller längre.

Kissen verkar vara glad att vara hemma i alla fall:love:.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag tänkte höra med er om lite råd. Vi har en tjej i stallet som är en fantastisk djurvän och hon kommer ofta med nya katter som blivit...
2
Svar
21
· Visningar
2 491
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar