Rimlig ersättning för hundvakt

Singoalla

Trådstartare
Jag och sambon funderar på att skaffa en hundvakt till Bruce. Jag studerar just nu och är hemma mycket, och sambon jobbar oregelbundna tider men vissa dagar lyckas det köra ihop sig ändå. Det skulle vara skönt att ha någon att ringa då och slippa förlita oss på att vänner och familj alltid ska kunna ställa upp.

När jag var hundvakt för hundra år sedan fick jag 100:- eller 150:- per arbetsdag jag hade hunden och 400:- eller 500:- för en hel helg. Dock var jag 16-22 då så all typ av extrapengar var ju bara bonus plus att jag mest tyckte det var mysigt att få ha hund vissa dagar. Hunddagiset vid oss tar 250:-/arbetsdag för enstaka dagar.

Vad tycker ni är en rimlig ersättning för en hundvakt? :) Jag vill ju helst hitta någon som inte tar hand om Bruce för pengarna, utan för att hen tycker om att vara med Bruce. Men vill ju samtidigt inte lägga något skambud.

Jag betalar 185 kr/dag för båda mina på hunddagis. Men jag vet ju att du bor i en helt annan del av landet, så svårt att säga där. Kan du kolla ex Blocket och se hur priserna ligger?

Jag och sambon funderar på att skaffa en hundvakt till Bruce. Jag studerar just nu och är hemma mycket, och sambon jobbar oregelbundna tider men vissa dagar lyckas det köra ihop sig ändå. Det skulle vara skönt att ha någon att ringa då och slippa förlita oss på att vänner och familj alltid ska kunna ställa upp.

När jag var hundvakt för hundra år sedan fick jag 100:- eller 150:- per arbetsdag jag hade hunden och 400:- eller 500:- för en hel helg. Dock var jag 16-22 då så all typ av extrapengar var ju bara bonus plus att jag mest tyckte det var mysigt att få ha hund vissa dagar. Hunddagiset vid oss tar 250:-/arbetsdag för enstaka dagar.

Vad tycker ni är en rimlig ersättning för en hundvakt? :) Jag vill ju helst hitta någon som inte tar hand om Bruce för pengarna, utan för att hen tycker om att vara med Bruce. Men vill ju samtidigt inte lägga något skambud.

Vår hundrastare är en tjej (världens bästa!) som hjälpte mig med hästarna när jag hade häst, hon får 2600 i månaden. Hon tar (typ) alla vardagar och får extra för helger.
Dealen är att hon ska vara med hundarna minst en timme om dagen, och att hon ska vara där vi 12-tiden. Sen får hon stanna och hänga med dem hemma i soffan och se en serie eller film om hon vill :)

Tar hon dem en helg får hon välja om hon vill sova hos oss eller ta med dem hem.

Jag betalar 200:- för hunddagis/pensionat. Det är för ett dygn. Summan är samma om man bara lämnar över dagen. Nu jobbar jag så himla långa dagar de få dagar jag jobbar att jag väljer att lämna in hunden kvällen innan när jag ändå betalar för det och på så sätt spara lite tid på morgonen när man ska hinna med fritids mm. Helg kostar 250:- dygn. Jag bor på liten ort och pensionatet ligger ute på landet, 5 km från orten så det är väl inga citypriser antar jag.

Jag betalar min hunds daghusse och dagmatte (pensionärer) 100 kr om dagen för heldag. De har honom inte för pengarna men det är värt de pengarna för mig och därför vill jag betala för mig. När han gick på hunddagis kostade det 2550 kr i månaden.

Nu har jag två hundar och kommer betala dem 150 kr om dagen för att ha båda hundarna vilket de tycker är ok.

Jag betalar 1400/mån för min (fantastiska!) dagmatte. Hunden är oftast där fem dagar i veckan, ibland mer och ibland mindre. Ibland sover hunden kvar där beroende på mina arbetstider eller om jag ska bort. Det funkar toppen, hunden blir otroligt väl omhändertagen :)

Jag betalar 100:- per gång till vår hundvakt. Då är de hemma hos dem, de älskar hundarna och skulle ha dem även utan att få betalt men det känns bättre.

Är det bara några timmar brukar grannen gå över och ge mat och gå promenad. Han får inget betalt, vi har försökt men det är är stört omöjligt.
Istället för han en bautastor korg från Kahls vid jul.

Betalar 150kr/dag (det är öppet mellan 06.00-19.00), men har max tak så att man får sista veckan gratis om man lämnar hunden varje vardag en hel månad.

Tack för era bra svar! Jag har hittat ett hunddagis ganska nära oss som tar 250:- per dag och det är det enda som tar in hundar på strödagar. Sen finns det ett som har "akutplatser" som tar 500:- om dagen om det skulle skita sig helt. Nästa vecka ska jag på "inskolning" på det första alternativet och hälsa på en halvdag och lämna papper om vaccination och försäkring mm. så efter det ska det vara fritt fram att ringa dagen innan man behöver hundpassning. Dom tar in i mån av plats men säger att det inte brukar vara några problem.

Sen ska jag träffa en tjej nu i helgen som bor några gator bort. Jag tänker mig kanske 150:- per dag om det skulle funka med henne. 500:- om man skulle behöva en hel helg eller liknande :)

Gud, vi har varit så bortskämda med att alltid kunna vara med honom :D Men, det är väl såhär hundlivet är för de allra flesta :)

Ni som inte har dagis, utan dagmatte/husse - hur har ni hittat denna person?

Vårt liv har också ändrats så vi kommer behöva ha hjälp. Har aldrig hänt tidigare i mitt liv, men nån gång ska väl vara den första. Som man säger när man skaffar hund, man vet planen några år framöver men man kan aldrig säga helt bestämt hur saker och ting kommer utvecklas.

Lånar tråden lite och undrar hur ni som lämnat ut nyckel till er hundvakt har gjort?
Har ni nöjt er med nyckelkvittens?

Jag ska träffa en tjej i veckan och om allt känns bra tänkte jag be om nyckelkvittens samt att få fota id. Är det för mycket/lite?

När jag var hundvakt och hämtade och lämnade med nyckel så fick jag bara nyckeln efter att träffat de en gång ute och blivit visad var de bodde:)
Samma sak en period senare när jag skulle rasta en hund på lunchen, vi träffades ute sen följde jag med dom hem och hämtade nyckeln.
Kanske gjorde så pålitligt intryck:)
Vet dock själv inte hur jag hade gjort, hade nog inte heller hållt på och bett om leg och nyckelkvittens, utan mer känt om jag kunnat lita på personen ordentligt!

Lånar tråden lite och undrar hur ni som lämnat ut nyckel till er hundvakt har gjort?
Har ni nöjt er med nyckelkvittens?

Jag ska träffa en tjej i veckan och om allt känns bra tänkte jag be om nyckelkvittens samt att få fota id. Är det för mycket/lite?

Det tycker jag verkar vara en bra ide. Mindre kul att komma hem till ett länsat hem och personen har uppgivit falskt namn :down: Jag hade ärligt talat inte lämnat ut min nyckel alls utan att verkligen känna personen.

@kossankaj Nja, jag vågar nog inte riktigt gå på bara känslan faktiskt. Det är alla möjliga bedrägerier hela tiden i den här staden, så jag tar nog hellre det säkra före det osäkra :)

@TinyWiny Ja, lite så kände jag också..
Jag tänkte ringa till mitt försäkringsbolag idag och höra hur dom skulle tackla en stöldsituation när den eventuella tjuven faktiskt har haft en nyckel.

Det känns helt klart otäckt, men det är tyvärr det enda alternativet just nu.

@kossankaj Nja, jag vågar nog inte riktigt gå på bara känslan faktiskt. Det är alla möjliga bedrägerier hela tiden i den här staden, så jag tar nog hellre det säkra före det osäkra :)

Jag tänkte ringa till mitt försäkringsbolag idag och höra hur dom skulle tackla en stöldsituation när den eventuella tjuven faktiskt har haft en nyckel.

Jag har varit hundvakt och fick nyckeln efter att vi träffats och gått en lång promenad ihop. Men jag hade aldrig tyckt att det varit konstigt om jag blivit ombedd att visa leg eller skriva på nyckelkvittens. Om en person blir upprörd för att man måste göra detta är det nog ingen person man vill ge en nyckel eller sin hund till...

@Malibu_Stacy Ja, precis så känner jag också. Jag frågade hur hon ville göra med nyckel, och då sa hon att hon använder sig av nyckelkvittens. När jag frågade om det var ok om vi fick fota hennes ID så sa hon bara "Självklart!" så det känns bra :)

Om någon med nyckel eller någon man har släppt in i sitt hem eller till och med någon man bor ihop med stjäl ens saker så räknas det inte som inbrott utan som egenmäktigt förfarande. För även om man är sambo eller gifta så har man ju inte rätt att gå och ta den andres saker. Det är alltså ett brott i vilket fall men risken är att ersättningen ifrån försäkringsbolaget minskar eller uteblir helt om man har otur. Det beror på omständigheterna. Därför ska man vara väldigt försiktig med vem man lämnar ut sin nyckel till.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En vän ska ta hand om min häst, hund och två kaniner under 8 dagar. Det som ska göras är mockning, fixa foder och kolla så hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Senast: MM
·
Övr. Hund Hej jag tänkte se om det finns någon som kan ge lite input i mitt dilemma. Ser att det finns många trådar om hur man ska göra ang hunden...
Svar
5
· Visningar
2 800
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag har en schipperke som är 8 år ung och pigg. Hon kräver inte lika mkt som när hon var ung (timtals motion/aktivitet per dag) utan...
Svar
4
· Visningar
1 248
Övr. Hund Då min hund väldigt hastigt och traumatiskt dog för snart två veckor sedan har mitt liv förändrats något väldigt. Hon var ingen lätt och...
Svar
6
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka