Rimlig ersättning?

kolblakkur

Trådstartare
Kommer behöva avlastning till hösten och velar mellan fullservice och att kanske ”anlita” stallägarens dotter (cirka 14 år gissar jag på) 2-3 vardagar i veckan. Det rör sig om att mocka tre boxar (endast skiten), väga upp och slänga in hö i boxarna, fylla på vatten i hinkarna samt fylla fyra höpåsar. Vad tycker ni är rimlig ersättning för detta?
 
Hade jag gjort det hade jag nöjt mig med 200 kr/dag svart. Det lär ju va gjort på 45 minuter max?
 
Kommer behöva avlastning till hösten och velar mellan fullservice och att kanske ”anlita” stallägarens dotter (cirka 14 år gissar jag på) 2-3 vardagar i veckan. Det rör sig om att mocka tre boxar (endast skiten), väga upp och slänga in hö i boxarna, fylla på vatten i hinkarna samt fylla fyra höpåsar. Vad tycker ni är rimlig ersättning för detta?
Som jämförelse så anlitar vi ibland grannens fjortonåring som barnvakt. Det handlar då om att hämta en sjuåring på skolan fem minuter bort, och sen vara hemma med honom tre-fyra timmar tills vi kommer hem - han roar sig själv, men är för liten för att vara ensam hemma, så hon kan göra läxor eller titta på tv under tiden. Värma färdig mat el koka pasta och ställa fram. Hon brukar få 300. Jämförelsevis att mocka boxar etc är ju mycket jobbigare, så 50 kr/timmen skulle jag tycka var för snålt.
 
Som jämförelse så anlitar vi ibland grannens fjortonåring som barnvakt. Det handlar då om att hämta en sjuåring på skolan fem minuter bort, och sen vara hemma med honom tre-fyra timmar tills vi kommer hem - han roar sig själv, men är för liten för att vara ensam hemma, så hon kan göra läxor eller titta på tv under tiden. Värma färdig mat el koka pasta och ställa fram. Hon brukar få 300. Jämförelsevis att mocka boxar etc är ju mycket jobbigare, så 50 kr/timmen skulle jag tycka var för snålt.
Fast att mocka en shettisbox och dessutom bara ta ut skiten, är knappast jobbigt :p Hade det varit tre stora hästar så hade jag förstått, för de skiter tungt och rör gärna runt i det. Men absolut att 50:-/timmen är för snålt, men det är det väl ändå ingen som påstått skulle vara lagom? :confused:
 
Fast att mocka en shettisbox och dessutom bara ta ut skiten, är knappast jobbigt :p Hade det varit tre stora hästar så hade jag förstått, för de skiter tungt och rör gärna runt i det. Men absolut att 50:-/timmen är för snålt, men det är det väl ändå ingen som påstått skulle vara lagom? :confused:
Men det var väl vatten och höpåsar etc också?

Jag tänkte stora hästar iofs, tre shetlandsponnyer är ju något annat i mängden skit, vatten och hö som ska kånkas runt.
 
Jag hade tittat på vad fullservice kostar och sedan slagit ut merkostnaden/dag. Där har du dagersättningen för tilltänkt arbetskraft, tänker jag.

Blir det för lite, ja, fullservice får det bli.
 
En hundring per gång för allt hade jag gett. Kan inte ta så lång tid att fixa det där . Dessutom bor hon på gården antar jag ?
 
Titta på vad kommunen ger i lön om de har sommarjobbare anställda. Jag betalar 65 kr/timme, vitt såklart, till 16-åring med traktorkörkort.
 
Jag betalar 200 kr för att få på täcke, släppa ut, mocka, fylla vattenhink och göra 3 höpåsar till 1 häst.
Det är betydligt mer än folk brukar betala i trakten. Men jag vill inte utnyttja någon och är så glad för hjälpen.
Har även betalat 100 kr för att få på täcke, grimma och att man tar med min till samma hage som man iaf ska ta ut hagkompisen till. De leds då ihop och det tar max 5 min extra om man sölar.
Väl värt det för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 329
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 769
Senast: Habina
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 499
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 317
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp