Rimlig ersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gry
Att rada upp diverse exempel gör varken till eller från. Det är fortfarande INTE så att jag inte TID, RÅD eller KUNSKAP att rida hästen själv. Det handlar INTE om att någon ska rida till hästen till mig. Det handlar INTE om att någon skall mocka 20 boxar och få rida en sväng runt uthusen i bästa fall.

Så var i all fridens namn kommer ditt så kallade utnyttjande in?
 
Alltså... jag betalade 500kr i månaden för att rida en äldre islänning i skogen två gånger i veckan. Mamma betalade det utan att blinka, hon tyckte det var en jättebra deal! Jag med. Jag fick rida för ett mycket billigare pris än ridskola, fick rida ut i skogen hur jag ville (och även ha sällskap av ägarens dotter och hennes islänning) och trots att jag inte tränade så blev jag bättre på att rida tack vare dessa timmar.

Nu erbjuder TS en MYCKET större chans för utveckling och tävling för en ung ryttare som troligtvis kommer lära sig massor. En häst är dyr och att betala en liten summa varje månad för en sån chans, tycker jag är helt rättvist.
 
Hjälper hen dig?

Själv funderar jag på att be min barnvakt om pengar. Barn är dyra. När hon har dem äter de ju mat, godis och tittar på bio ibland. Det är ju inte mer än rätt att barnvakten tar det. Det är ju hon som som har nöjet att umgås med dem.
Hyra ut barnen? Tja någon pedofil kanske skulle nappa? Eller någon som vill ha städ och diskhjälp. Eller vad tänkte du att barnvakten skulle använda barnen till? Jag vet ingen som har som hobby att vakta barn.
 
Jaha. Själv är jag helt förundrad över hur man har mage att ta betalt av ngn som hjälper till. Jag repeterar; hjälper (!)
Ja givetvis är det det om personen som hjälper är ungefär lika intresserad av att rida som att skotta snö, handla eller att klippa gräsmattan.

Fast jag skulle då inte välja någon som inte gillade hästar och ridning som medryttare.
 
För att inte gå OT; inte en spänn. Behöver du hjälp med din häst är det du som ska vara tacksam. I större stall utgår lön till hästskötare, i någon form. Vill du ha din ponny riden, gör du det själv alt ber någon som kan hjälpa dig. Om du vill att ponnyn ska ridas behöver han ha skor och det är ju då ngt som du betalar. Har du inte tid för din häst säljer du den alt betalar ngn för att hjälpa dig.

Jämför gärna m hunddagis. El barnvakt.
I vårt stall betalar vi om någon tar ett stallpassen med fodring, in- och utsläpp. Och så finns det en anställd som får betalt, vita pengar. De flesta medryttare betalar på något vis, och du det är ett stort stall.

Jämför gärna med att hyra ett rum, en bil eller för den delen det som ligger närmst till, att hyra en häst.
 
Fast jag vet inte om jag skrev att du inte kan tänka. Däremot att skrev du att byggjobbare inte hör hit fast det gör det. Det handlade om den fria marknaden. Och det var uppenbarligen över ditt huvud eftersom du inte förstod.
Det är väl snarast så att du har vissa problem med proportioner och hitta jämförelser som har någon slags relevans.
 
Och min poäng är att bara för att det finns en marknad betyder det inte att man måste utnyttja det. Och sen gav jag exempel på när det finns marknad där det fanns tveksamheter. Det kan ju inte vara så svårt att förstå. Många unga vill ha häst och drömmer om det. För mig skulle det inte kännas bra att utnyttja det om jag själv har vinning utav det.
Det finns många som utnyttjar folk i hästbranschen, farlig arbetsmiljö, dåligt betalt, svarta löner men i de flesta fall så får medryttare tillgång till häst till en billig peng och det handlar att en win-win situation.

Det finns i och för sig medryttare som utnyttjas oavsett om de får betala eller inte. Det kan vara billigt med 1000 kr i månaden och dyrt att hjälpa till för att man rider till hästen, riskerar livet på en farlig häst eller får ägna timmar åt stall jobb för äran att skritta ut på hästen. Utnyttjade eller inte handlar inte om man betalar i pengar eller i arbete.
 
I vårt stall betalar vi om någon tar ett stallpassen med fodring, in- och utsläpp. Och så finns det en anställd som får betalt, vita pengar. De flesta medryttare betalar på något vis, och du det är ett stort stall.

Jämför gärna med att hyra ett rum, en bil eller för den delen det som ligger närmst till, att hyra en häst.
Jaha, alltså, så du/ni betalar för tjänster som handlar om era hästar?? Jag trodde hästägarna tog betalt för att andra tog hand om dem... det är lite virrigt. Ni betalar för hjälp men ni vill ha betalt för hjälp?
 
Hyra ut barnen? Tja någon pedofil kanske skulle nappa? Eller någon som vill ha städ och diskhjälp. Eller vad tänkte du att barnvakten skulle använda barnen till? Jag vet ingen som har som hobby att vakta barn.
Svårt för ironi? Det kan gå vissa över huvudet. Inget att skämmas för.
 
Ja du verkar ha svårt för ironi. Så skäms inte.

Men någon koll på vad det innebär att vara medryttare verkar du inte ha och inte något hyfs heller.

Nej, att inte utnyttja medryttare och inte ta betalt är ju sjukt ohyfsat. My mistake.
 
Nej, att inte utnyttja medryttare och inte ta betalt är ju sjukt ohyfsat. My mistake.
Och du sätter likhet med att inte betala med pengar och att inte utnyttja?

Vem rider "billigast"?

Den som betalar ridningen med 4 timmars arbete i månaden eller den som betalar 600 skattade kr?
 
@Sockerbit

Jag tycker att betalning/ingen betalning för medrytteri beror väldigt mycket på hur situationen ser ut. I ditt specifika fall tycker jag alls inte det är orimligt om medryttaren betalar en del. Om du tycker det är lagom med exv. skoningen så hade jag nog personligen slagit ut det på en månadskostnad så att det blir samma summa varje månad istället för en summa varannan månad. Mest för enkelhetens skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 063
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp