Rimlig ersättning?

MM

Trådstartare
En vän ska ta hand om min häst, hund och två kaniner under 8 dagar.

Det som ska göras är mockning, fixa foder och kolla så hästen lever samt kan det bli tal om en lunchfodring. Vill hon göra något med honom så är det frivilligt.
Hunden ska ut på två kortare promenader om dagen. Hon sover helst bara i soffan vid denna årstiden så det är inget jättekrävande att gå typ runt kvarteret och resten av tiden får hon vara i trädgården så mycket hon vill samt bus inomhus.
Kaninerna ska ha nytt vatten, fylla på foder och byta i toaletten. Tar max 10 min om dagen.

Hon är erbjuden att bo hemma hos oss för enkelhetens skull. Det innebär att hon har 2 mil mindre resväg till stallet varje dag och tjänar alltså lite på det. Hon har även sin medryttarhäst (6 dagar i veckan tror jag det är) så hon ska ändå till stallet så gott om varje dag. Hon hade häst installad innan så hon känner till alla rutiner.

Vad kan vara en rimlig ersättning för detta?
Vet att hon fick 800 kr för att passa en annan häst i stallet en vecka och det tyckte hon var bra, så typ minst 1500 kr?
Tänker 100 kr per djur om dagen + kaninerna "gratis", man lägger ingen tid på dom direkt :p
 
Sv: Rimlig ersättning?

jag fick 2500 för skötsel av en gård med en häst, 2 hundar och ett gäng katter i 8 dagar. bodde på gården också och fick pendla hem till mitt egna stall 2 mil 2ggr om dagen
(då min häst hade en öppnad hovböld och behövde bandageras och tvättas 2ggr om dagen, annars så hade mina föräldrar tagit dem).

var ca vad de hade behövt betala för fullskötsel och inackordering av häst och hundar eller liknande.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Jag kan köpa tjänsten av stallägaren med mockningen och fodret och då går det på 400 kr för dom dagarna, så hon får dubbelt isf.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Spontant känner jag att 100 kr per dag är för lite, det kanske hade räckt om det var hund eller häst, med båda blir det så mycket pass att jag tycker det är värt det dubbla.

Men om det är en god vän och man i framtiden kan tänka sig att du kan hjälpa henne med en del grejer så blir det säkert bra.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Det beror på - är det är bra och nära vän hade jag gjort det gratis. Men det är ju om jag kunde vänta mig samma gentjänst om det skulle behövas.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Jag har hjälpt henne förut med hennes häst. Hade den över julen när hon var bortrest. Men det gjorde jag ju gratis. Nu ska hon ju ha hand om alla och såklart hon ska ha betalt för det.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Är man vänner som hjälps åt så hade jag nöjt mig med bensinpengar för att det inte ska kosta mig något. Nära vän hade jag gjort helt gratis, tjänster och gentjänster.

Vill man betala så tycker väl jag att ditt låter rimligt :)
 
Sv: Rimlig ersättning?

Blir sådär nojig. Vill inte ge för lite så hon känner sig utnyttjad.

Men jag tror jag ger 2000 kr. 1500 kr för jobbet och ytterligare 500 kr för lite mat och bensinpengar. Eftersom hon bor här så har hon ju inte tillgång till sin mat hemma och vi äter nog ur kylen lite så det inte blir dåligt när vi är borta, så får hon även en chans att köpa den maten hon själv gillar. Å fritt fram att plocka ur frys och skafferi såklart :)
 
Sv: Rimlig ersättning?

Det tycker jag låter just och generöst!! Om jag var din djurvakt under de förutsättningarna så skulle jag bli glad, har passat "jobbigare" djur under längre tid än så för mindre.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Varför är det klart att du ska göra det gratis medan hon ska ha betalt?

Jag hade hennes häst över julhelgen. 3 dagar. Helt okej som vän att inte ta betalt för det.

Hon ska ha alla djuren i 8 dagar, gå på promenader med hunden och dessutom bo hemma hos oss så det underlättar med djuren. Låter inte mer än rimligt att hon ska ha något för det tycker jag :)

Det blir ju även huspassning och att hon tar in posten.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Det tycker jag låter just och generöst!! Om jag var din djurvakt under de förutsättningarna så skulle jag bli glad, har passat "jobbigare" djur under längre tid än så för mindre.

Så bra att du tycker det och skulle bli glad över den summan. Då kör jag på det. Vill absolut inte att hon känner sig utnyttjad så hon inte vill hjälpa till någon annan gång för det. Det är ju guld värt om någon kan tänka sig att passa alltihopa så man slipper krångla med att skaffa fler djurvakter.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Jag tyckte 1500:- var mycket :o
Just för att du har ju hjälpt henne innan, hon får ju bo hos er och har då lättare med sin egen häst och era djur.

De gånger jag haft djurvakt vid semesterresor så är det visseligen familjen (syskon, mamma) som passat djur hemma. Jag har också erbjudigt att dom bor hos oss om dom vill och så ca lika mycket fixande som du, fast lite andra saker och andra djur så att säga.

Då har jag räknat 500:- i veckan plus någon present beroende på vad vi varit.

Men så hjälper jag självklart dom om dom åker bort. (dock har jag överlägset mest antal djur och jobb....)

Hästen har jag aldrig betalat någon för, där har vi bytt dagar med varandra osv rakt av på alla olika ställen jag stått. Enkelt och bra om det finns att byta med någon.

Det beror ju mycket på vilken vänrelation man har med förståss. :)
 
Sv: Rimlig ersättning?

2000 är bra betalt :).
Och jag ser också stor skillnad att hjälpa tillmed en häst en 3 dagar och att ta hand om hus och hund plus häst i 8 dagar. För 3 dagar och bara mockning och promenader vill jag inte ha ngt, ser hellre att jag får hjälp tillbaka :). Men en hel vecka är för mycket.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Ja tycker också att 1500:- lät mycket :o

Det är ju inget regelrätt arbete utan det är ju ett givande och tagande vänner emellan.
Hade jag varit i din väns sits hade jag nog velat ha typ 500kr + en liten present.

Jag tycker det blir lite fel när man är vänner och ska köpa tjänster av varandra.
Jag ser hellre tjänster och gentjänster och en symbolisk summa för besväret.

Själv tog jag hand om en i stallets häst i 3 veckor och fick inte ens ett tack :o
DET däremot kändes inte kul...
 
Sv: Rimlig ersättning?

När jag var bortrest en vecka bodde en kompis hemma hos mig i en vecka i vårt hus med sin hund. (Vi lämnade bort katterna :p ). Hon bor normalt i en 1a några km bort och har sin egen häst i ett stall längre bort (jag bor mellan hennes hem och hennes häst, så hon fick lite närmare till både häst och jobb). Jag har tre hästar på uteboxar/lösdrift så vi ställde ut två balar silage så hennes jobb bestod i att kolla att de levde, mocka tre uteboxar varje dag och öppna en bal när den första var slut. Jag gav henne 1000 kr för det. Jag tror hon tyckte att det var rimligt.
 
Sv: Rimlig ersättning?

En vän till mig passade mina 3 hästar i 8 dagar förra året när vi var bortresta. Hon skulle utfodra morgon och kväll och ta ut och insläpp. Ingen mockning , men strö ovanpå när det behövdes. Hon har ca 1 km hem till mig. Hon fick 1500 kr.
 
Sv: Rimlig ersättning?

Jag frågade henne nu när jag var i stallet vad hon vill ha men det visste hon inte. Hon sa att det blir ju som semester för henne med sa hon, med diskmaskin och 180 säng :p

Men då får hon 1500 kr om eftersom ni verkar tycka det är en rimlig summa :)
Jag har liksom ingen aning.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 371
Senast: Pilot
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 825
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 899
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp