Rimadyl, Carprodyl eller Metacam?

Lotus

Trådstartare
Min hund har artros i ett knä som inte går att operera (titthål gjort). Veterinärerna tycker olika - den som opererade sade att man nog skulle spruta kortison i leden när såret var läkt, men när det var dags för återbesök, på en klinik närmare hemma, så tyckte den veterinären att det var bättre att fortsätta med medicin. livet ut. Trots detta skriver han bara ut medicin för högst en månad i taget och som ni förstår börjar det bli dyrt, såhär ett halvår senare och ett besök i månaden.

Inledningvis fick hunden Rimadyl tuggtablett och det gick bra, sedan fick jag vanlig Rimadyl men det fick han diarré av så det gick inte. Efter operationen (det är tre olika veterinärstationer vi varit på - en för röntgen, därefter operation och nu eftervård) skrevs carprodyl ut och det har gått jättebra, men nu har vi det där lilla problemet med månatliga besök och pengar som jag irriterar mig på.

Jag vände mig därför till en tredje veterinär som jag brukar ha till min häst och frågade om han kunde tänka sig ta över ärendet om jag bad om journalerna, och det var inga problem. Dock pratade han genast om att det var Metacam hunden skulle ha, att det var bättre, och jag blev först glad eftersom det haft bra effekt på min häst när han varit skadad.

Nu när jag kommer hem och läser mer blir jag däremot rädd eftrsom det verkar vara så vanligt med svåra magproblem hos hund när man ger Metacam. Min hund är känslig i magen, han kan tex inte äta grisöron, men tål ju tydligen både tuggtablett Rimadyl och Carprodyl.

Vågar jag prova, eller ska jag övertala min veterinär att skriva ut Carprodyl igen? Jag litar ju på att han vet vad han pratar om, men när jag läser här blir jag verkligen orolig.

Hur skulle ni ha gjort?

Kan tillägga att fodertillskott ges men räcker inte. Har testat Flexijoint, Nypon, Aktiv hund och Gluco-nånting, men det räcker inte hela vägen ut. Just nu får han Flexijoint och omega 3.

Senast ändrad:
Sv: Rimadyl, Carprodyl eller Metacam?

Det låter ju jättekonstigt att hunden skulle tåla Carprodyl och Rimadyl tuggtablett men inte vanlig Rimadyl. Det är ju samma verksamma substans, carprofen.

Om du ska välja Rimadyl eller Metacam vågar jag inte svara på, det tycker jag att du ska ta med veterinären. Det som dock talar mot carprofen är att hunden har reagerat negativt på det - kanske är det också därför som veterinären endast vill skriva ut för en månad i taget?

Precis som Philosophia skriver innehåller Rimadyl och Carprodyl samma verksamma substans. Skillanden mellan dem är mest priset, C är billigare än R. Metacam har en annan verksam substans, men fortfarande inom samma grupp (NSAID). Vilken som har bäst effekt upplevs olika mellan olika individer, så om du inte är nöjd med Carprodyl/Rimadyl kan ni förstås testa att byta.

Har hunden bra värden och hur gammal är den? Rekommendationen är att kontrollera blodvärden regelbundet vid långtidsbehandling med NSAID eftersom såväl sviktande njur- som leverfunktion medför att dosen måste korrigeras och, som det så fint heter, "riskerna vägas mot nyttan". Uppföljningen syftar till att skydda hunden snarare än att ruinera ägaren! ;)

Det finns ett relativt nytt preparat inom gruppen. Det heter Troxocil och ges som en tablett per månad istället. Det kan kanske vara ett alternativ?

Saxar lite från fass:

Kontraindikationer

Ska inte användas till hundar som är yngre än 12 månader och/eller som väger mindre än 5kg.

Ska inte användas till hundar med gastrointestinala störningar, inklusive sår och blödningar.

Ska inte användas vid tecken på blödningsrubbningar.

Ska inte användas vid nedsatt njur- eller leverfunktion.

Ska inte användas vid hjärtinsufficiens.

Ska inte användas till avelsdjur, dräktiga eller lakterande tikar.

Ska inte användas vid överkänslighet mot aktiv substans eller mot något hjälpämne.

Ska inte användas vid känd överkänslighet mot sulfonamider.

Ska inte användas samtidigt med glukokortikoider eller andra NSAID.

Även vid användandet av troxocil rekommenderas uppföljande kontroller; en månad efter första tabletten och inför tredje dosen samt därefter "utifrån behov".

Kortison i leden är ibland ett bra alternativ, men även det måste upprepas. Har du testat Hill´s j/d-foder? Jag tycker att de har bättre effekt än glukosaminpreparaten, överlag är jag mer positivt inställd till omega 3 till artroshundar. J/d + GlykoFlex alt Aktiv Hund brukar ha bra effekt hos många.

Lycka till!

Tack för era svar.

Ja det kanske är konstigt att han reagerat olika på tabletterna, men så har det varit iallafall. Och just nu tyckte ju min hästveterinär att Metacam var ett bättre alternativ för det var mildare mot magen, och då kändes det lite skumt att säga att jag ville ha Carprodyl iställlet, han är ju utbildad och jag har googlat, efter vårt samtal....

Jag är nöjd med Carprodylen, så det handlar inte om det, men jag är inte nöjd med klinikens sätt att säga att hunden ska äta livet ut men bara skriva ut en månad i taget. Jag tycker ärligt talat det är överdrivet. Röntgen i september, operation i oktober och tre återbesök november, ett i december och ett i januari.

Hunden mår såvitt jag förstått bra av vid uppföjningarna, men några blodvärden vet jag inte att man kontrollerat, bara lyssnat på hjärta mm och frågat. På kliniken har jag antagligen varit en sån där dryg hundägare som frågat en massa om spruta tuppkam och sånt, så ärligt talat tror jag inte jag kommer så långt i mina förslag på alternativ.

Han är dobermann och 7 år, har känslig mage och ett numera trasigt knä men är i övrigt okej, vad jag vet.

Han är kastrerad och rekommenderades gå ner 2-3 kg i vikt och vi har fodrat med RC Satiety och färskfoder sedan ett par månader, och det fungerar bra men är ohemult dyrt det där RC. Letar ett billigare alternativ, men han är som sagt känslig i magen. Eukanuba Sterilized verkar dock funka, och är bättre i pris tycker jag. Och ja, det var ju GlycoFlex jag gav en månad, sedan provade jag Aktiv hund och nypon, innan jag blev nyfiken på Flexijointen. Ja ni förstår ju att jag laborerat lite också, kanske borde hålla mig till ett och samma men har ju letat det bästa....

Förvirrat svar, ber om ursäkt för röran.

Om man vet att en hund fungerar bra på ett smärtstillande, så skulle jag klart propsa på att få det.

Har själv haft både hund och katt som reagerat klart negativt på Metacam, så jag ger inte det. Rimadyl har däremot fungerat bra hos hundarna som behövt det.

Min gamle man som har artros i ett bakknä tålde inte alls metacam och går nu på Norocarp ( antagligen lika som carpodylen) Han har ätit det i nästan tre år nu och fyller 13 år i maj (sch/bc)

Jag har en hästvet som skriver ut åt mig bara jag ringer.

Håller med TantEster, du skulle prova antingen Hills J/D eller RC Mobility. Det behöver inte bli så mycket dyrare än att ge ett annat foder + en massa tillskott.
Många hundar med artros svarar mycket bra på dessa foder.
Sen finns ett annat preparat som vi provat på de hundar som är känsliga i magen, det heter Previcox och ska ha mindre påverkan på magen än andra NSAID.

Varför måste du besöka veterinären en gång i månaden?? Jag har en hund med atros som går på Norocarp och jag behöver bara ringa eller mejla djursjukhuset ca en gång i kvartalet så får jag ett recept. Men dom brukar kolla så att jag verkligen försöker rehabilitera hunden också (träffa sjukgymanst etc regelbundet), det är minst lika viktigt som medicinering..

Min Rottwiler som hade grava HDfel fick Rimadyl - och blev så fruktansvärt dålig! Riktigt riktigt dålig! Inlagd på Blå Stjärnan osv. Tillslut blev han bra. Bytte till metacam och det gick bra.
Flera år senare fick min nuvarande Pinschertik diskbråck. Vi fick utskrivet Rimadyl. Jag ägnade den tidigare händelsen en tanke men eftersom att det nu var en ny individ provade jag - Och samma sak igen!! Jag bad veterinären att få byte till metacam och - inga problem.

Hoppas att du finner vad som kan få din fyrfoting att må bättre!

Ja jag undrar också varför de vill ha dit oss SÅ ofta, skulle inte klaga om det var fyra gånger per år eller så, emn inte 12. Vi har fått träningsplan från sjukgymnast på samma klinik och hon tycker han svarat bra så vi kan träna hemma, behöver inte gå där.

Han har artros i ett skadat knä, så det andra är fint. Man trodde menisken och/eller korsbandet gått av, men tydligen gick inget att laga och jag förstod aldrig exakt vad som hänt heller, men det syns tydligt att höger knä är tjockt och hårt som ett överben, och svårt att böja ihop.

Det verkar vara väldigt olika erfarenheter av de olika preparaten, men det som skrivs om Metacam skrämmer skiten ur mig om jag ska vara ärlig. Jag ska nog be att få carprodyl ändå, det fungerar ju faktiskt bra och jag ser inga biverkningar alls utan bara en glad hund som mår bra när han får det.

Ska definitivt kolla på Hills J/d. Bör jag ta det med lägre energiinnehåll då eftersom han lägger på sig lättare efter kastreringen? Samma effekt i den, och hur brukar den vara med känsliga magar?

RC har jag ju nu, satiety, och det mår han jättebra av. Tidigare när han var en skranglig unghund fick han också ett RC-foder som fungerade bra, så det är definitivt värt att titta på.Behöver dock ett som han inte blir tjockare av, nu är han ganska lagom på 42-43 kilo. Tack för tipsen!

Senast ändrad:

Om man vet att en hund fungerar bra på ett smärtstillande, så skulle jag klart propsa på att få det.

Har själv haft både hund och katt som reagerat klart negativt på Metacam, så jag ger inte det. Rimadyl har däremot fungerat bra hos hundarna som behövt det.

Samma här, hunden blev inte som förut efter att ha gått på metacam i 2 dagar (med några dagars mellanrum mellan dagarna), sista dygnet var sjukt obehagligt :crazy:

Usch, har nu bestämt mig att föröska övertala min veterinär att fortsätta med Carprodyl, vågar inte byta när det fungerar.

Ska också försöka med annat foder.

Han har torr hud, men kliar inte, och jag ger Omega 3 men nu är huden torrare igen och jag vet inte exakt vad det beror på men jag tycker han är finare ju mer färskfoder jag ger. Vad rekommenderar ni? Har funderat på Viacutan, kan det vara värt att prova?

Vilket J/D foder skulle ni ha valt - det med mindre energi, eftersom han tenderar att gå upp i vikt?

Du ska absolut ta J/D med mindre kalorier. Ett annat alternativ är RC mobility för stora hundar. I J/D och mobility har du höga halter av fettsyror så då borde du inte behöva ge tillskott av det.

Om du redan ger omega 3 finns ingen anledning att tillsätta även Viacutan. I synnerhet inte om du byter foder till j/d. För mycket omega 3 har visat sig kunna ge ökad blödningsbenägenhet.

Okej, det visste jag inte, men då låter jag givetvis bli att ge ännu ett tillskott.

Fungerar bra med PROB-schampo på hunden, men vill inte tvätta så ofta som han behöver, så nu ska jag prova även med oljan. Förvisso bara att behandla symtomet, men bättre än inget, eller? Och nu pratar jag om torrheten i huden förstås.

Jag har nog missat varför hunden har torr hud/päls, men om det inte finns någon känd orsak (som obehandlad/otillräckligt behandlad hypotyreos, foderallergi osv) brukar omega 3 + suveräna Douxo Seborré schampo eller mikroemulsion (spray) fungera oerhört bra.

Omega 3 är bra för onda leden också, men man ska inte överdosera har jag hört.

Nej, du har inte missat, det var bara en sak jag kom på när i dirksuterade foder. Han har alltid haft torr hud men inget besvär egentligen, och veterinären tycker inte att det är någon större fara. har köpt ett schampo där förut som varit bra men jag vill inte behöva bada så ofta, och då har jag gett omega 3 för att hjälpa huden inifrån istället. Nu över vintern har hunde blivit torrare än i höstas, och jag kom på att det kan ju bero på det nya torrfodret?

Ska definitivt prova den spryayen du skriver om. Han har ju ingen klåda eller utslag, är bara mer eller mindre torr på ryggen, inte undersidan av kroppen.

Tack för tipset!

Brukar han sova/ligga nära element?
Det finns fettsyror som du kan ha på huden också, som ett spot-on. Så hjälper du huden både inifrån och utifrån :)

Spot on, är det som en liten dos som sprider sig själv alltså?

Han sover inte vid element, men tydligen blir han lätt torr "på ovansidan". han har alltid varit så, men mer senaste åren tycker jag. Om det beror på kastreringen eller kostförändringarna i samband med den, det vet jag inte. som okastrerad var han tunn och hade fri tillgång på ett ganska fettrikt foder, men nu måste han ju begränsas och har bytt mat också.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Hundhälsa Vår hund blev insatt på Metacam vilket vi efter två dygn fick sluta med då magen reagerat med diarre andra dygnet. Vi fick då istället...
Svar
3
· Visningar
6 729
Senast: paradiset
·
Hundhälsa En olycka kommer ju sällan ensam sägs det. 16 november fick min snart 8-åriga dobermannhane sitt första (såvitt vi vet iaf)...
Svar
19
· Visningar
4 884
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa För första gången har jag en hund som känns gammal. :( Brutus har tacklat av under det sen sommaren. Först så var han halt, sen visade...
Svar
13
· Visningar
4 590
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama