Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

A

Almeloue

Jag skulle vilja ha lite tips på olika inställningar på en Canon 450d som man kan använda sig av i olika sitvationer. ;)

Jag fotograferar mest hästar i olika sitvationer, hundar och katter.

Jag har för tillfället ett "SIGMA 70-300mm F4-5.6 DG MACRO.
Men jag funderar på att köpa ett "Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS" så ni får gärna komma med synpunkter på de.

Vill gärna vet vad jag ska ha för inställningar vid dessa förhållanden:

1. Hästhoppning utomhus i soligt väder.
2. Hästhoppning utomhus molnigt/regnigt.
3. Innomhusaktiviteter tex i ridhus (ja har bara inbyggd blixt)
4. Eller innomhus med lysrörsbelysning, exempel gymnastiksal
5. Porträtt/stillbilder utomhus, soligt
6. Porträtt/stillbilder utomhus, molnigt
7. Porträtt/stillbilder innomhus, rumsbelysning

Vill gärna ha tips på olika objektiv till fotografering av hästsport.


//Tack på förhand, Erika :)
 
Sv: Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

bra objektiv kostar pengar.

själv så tittar jag just nu efter antingen ett sigma 100-300/4 eller ett canon 70-200/2.8
har även en 450D själv, och jag skulle säga, köp ett tamron 17-50/2.8 för bilder där du är inom 5 meter från motivet, och köp en skarpare telezoom för de gånger du är längre ifrån. tamron 70-200 är tex väldigt populär här på forumet såvitt jag förstått.
 
Sv: Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

Okej, tack för tipset (:
 
Sv: Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

Kl

du som har cannon 450d är den bra? Kan man fota på natten med den? och dagsljus? Håller på att jämföra den med cannon d1000
 
Sv: Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

Lånar tråden som hastigast;
köp ett tamron 17-50/2.8 för bilder där du är inom 5 meter från motivet
Har du någon uppfattning om den gluggen jämfört med Sigma EX 18-50/2,8? (Samma pengar och vikt men bättre närgräns)

@Almeloue: Din fråga om inställningar för olika situationer kräver, åtminstone för att dessutom ge förståelse, rätt långa svar. En förutsättning för att kunna utnyttja kameran till att skapa så bra bilder som möjligt är att begreppen bländare, slutartid, känslighet och brännvidd är bekanta. Om de inte är det ännu, så är det bästa du kan göra att låna (eller köpa) en bra lärobok - det finns bra förslag i andra trådar! :idea: Ett annat alternativ, för den som tycker att böcker är stenålder, är någon av de DVD-kurser som finns att köpa. Det finns två bra svenskproducerade DVD-kurser, en av dem utgår faktiskt från EOS 450D som exempelkamera. (Jag vet vad den heter, men får förstås inte skriva ut det i tråden. :angel: )
 
Senast ändrad:
Sv: Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

klart du kan fota med en canon 450 på natten.. resultatet är däremot en annan sak.

vad ska du fota? har du stativ och skall fotografera ett stillastående motiv (hus eller dyl) är det ju ingen konst... oavsett vad du väljer för kamera så är det omöjligt att få ett vettigt resultat utan blixt om du skall få skärpa på ett rörligt motiv. detta har då ingen betydelse varesig du har en d60 eller en d3x

däremot så tål en bättre kamera högre iso och kan därmed klara sig bättre i dåliga ljusförhållanden, men nattetid så finns det inget i dagsläget som får vettiga resultat utan blixt.. och då avser jag en vettig blixt, inte inbyggd.. typ sb600 eller sb900 för nikon.
 
Sv: Riktlinjer vid fotografering med Canon 450d.

den är istortsett likvärdig, båda gluggarna är lika skarpa som canons egna objektiv, dock har sigma en bättre lösning på autofokusmotor. dokc köpte jag det inte pga att jag har haft så mycket problem med mitt 50mm objektiv mot mitt canonhus, autofokusen är inte.. helt klockren...

dock har sigma själva gått ut med ett pressmedd om att AF:n inte blev lyckad mot just 450D, iom att de inte köpte licens på afmjukvaran från canon utangjorde sin egen (har jag hört...)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 633
Senast: Cheeserica
·
IT & mobiler Om någon skulle vilja ta sig tiden att skriva ner lite allmänna riktlinjer/inställningar som en fingervisning vid fotografering (digital...
Svar
12
· Visningar
2 147
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp