Riktigt varma tröjor?

DeadSerious

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl det mesta. Nu när det börjar bli kyligt ute börjar min ångest för vintern sakta komma krypande. Jag är fantastiskt frusen av mig och är nu på jakt efter riktigt varma tröjor som kan rädda vinterns hundpromenader och utomhusaktiviteter. Har ni några bra tips?

+ i kanten om tröjan är relativt nätt så att den får plats under min vanliga lättviktsdunjacka utan att knöla, men alla tips är av intresse :)

Jag skulle satsa på riktigt bra underställströjor. Jag har en riktigt tunn från Icebreaker, en rejält tjock från Woolpower som isolerar och en superfleecetröja från Arc'teryx. Beroende på hur de kombineras och vad jag har för jacka klarar jag väldigt kalla temperaturer och jag är väldigt frusen.

Kör för övrigt samma princip på ben och fötter, riktigt tunn ull närmast huden och sedan ett isolerande lager innan jag drar på mig byxor och skor.

Jag sitter just nu i en ylle-tröja från Ivanhoe of Sweden. Den är tunn så du får lätt plats med den under en en jacka!

Tack för tipset! Det märket har jag faktiskt inte hört talas om innan, kikade lite nu och de såg ju jättesmidiga ut! Någon sådan kommer säkert inhandlas :)

Jag skulle satsa på riktigt bra underställströjor. Jag har en riktigt tunn från Icebreaker, en rejält tjock från Woolpower som isolerar och en superfleecetröja från Arc'teryx. Beroende på hur de kombineras och vad jag har för jacka klarar jag väldigt kalla temperaturer och jag är väldigt frusen.

Kör för övrigt samma princip på ben och fötter, riktigt tunn ull närmast huden och sedan ett isolerande lager innan jag drar på mig byxor och skor.

Den principen kör jag på när jag sysslar med mer friluftiga aktiviteter och är klädd därefter, så underställ har jag i massor :) Nu är jag mer ute efter något som man kan slänga i väskan när man ska till en kompis och dricka vin och bara dra över de vanliga kläderna när man ska gå hem på kvällen, eller när man ska ut på nattkiss med hunden eller så. Men tack så mycket för bra tips i alla fall!

Edit: Insåg nu i efterhand att trådstarten var väldigt missledande gällande syftet med tröjorna, ber om ursäkt för det! Men jag är alltså ute efter någon varm tjocktröja som man kan slänga över de vanliga kläderna för att slippa frysa när det behövs :)

Åh, nu såg jag att Ivanhoe tröjorna bara finns i storlek S/36 som minst :( Jag behöver XS/34 för att det inte ska bli stort och bylsigt (och därmed knöligt under jackan), tyvärr. Fasen med! Så det får väl bli ytterligare ett krav på listan - måste finnas i XS.

Tack för tipset! Det märket har jag faktiskt inte hört talas om innan, kikade lite nu och de såg ju jättesmidiga ut! Någon sådan kommer säkert inhandlas :)

Den principen kör jag på när jag sysslar med mer friluftiga aktiviteter och är klädd därefter, så underställ har jag i massor :) Nu är jag mer ute efter något som man kan slänga i väskan när man ska till en kompis och dricka vin och bara dra över de vanliga kläderna när man ska gå hem på kvällen, eller när man ska ut på nattkiss med hunden eller så. Men tack så mycket för bra tips i alla fall!

Edit: Insåg nu i efterhand att trådstarten var väldigt missledande gällande syftet med tröjorna, ber om ursäkt för det! Men jag är alltså ute efter någon varm tjocktröja som man kan slänga över de vanliga kläderna för att slippa frysa när det behövs :)

Känns ju som att något med dragkedja kan vara att föredra i så fall. Kolla in Houdini Power Hoodie kanske? Tyget är kraftigt och varmt men modellen är slimmad.

@Tassetass - Dragkedja är ju klart smidigast men inget krav. Houdini Power Hoodie har jag faktiskt uppe i en flik just nu och sitter och kikar på, den ser absolut intressant ut :) Sedan har jag kikat lite på Marmot Women's Norhiem jacket som beskrivs som en "extra varm fleece" vilket ju låter lovande. Du verkar ju ha koll - du råkar inte möjligen ha någon erfarenhet av den och kanske veta vilken som är varmast av de två?

Egentligen skulle jag vilja ha en tröja utan huva eftersom det är smidigare under jackan, men det verkar svårt att hitta. Det här med friluftskläder är inte alls mitt område känner jag, jag har fram tills nu ungefär varit en sån där som sprungit i högklackade skor med öppen tå mitt i vintern enligt devisen "vill man vara fin får man lida pin" (inte riktigt så extremt kanske, men you get the point). Nu har jag blivit gammal och klok och frusen.

Köper du snygga t-shirtar och linnen från tex icebreaker eller smartwool så har du det värmande närmast huden också. Med bomull närmast blir det svårt att hålla värmen oavsett överlager.

Min vinteroutfit kan vara ull-t-shirt och skjorta på jobbet, och sen en tjockare tröja från icebreaker över när jag går ut. Är det riktigt kallt kör jag med en lätt dunväst från Marmot under jackan. Icebreakertröjorna är inte alls bylsiga, och västen går att packa ihop i sin egen ficka så man kan ha den i handväskan. :)

This is what you need! Houdini Power Jacket

Jag föredrar iofs Power Houdin (jag har 7(!) stycken i olika färger....) just på grund av den extremt mysiga kragen som man kan dra upp och gosa in sig i, men Jacket är motsvarigheten utan luva.

Om man tycker att priset är saftigt (för det är det, gisses... jag har köpt mina tröjor på rea och har ändå plöjt ner en halv förmögenhet i dessa tröjor) och som du vill ha XS så hittade jag även denna: Houdini Mix Jacket, Houdini Mix Jacket igen

Förlåt, men jag läste riktigt varma blöjor :o

Jag hatar egentligen materialet men jag brukar köpa tröjor gjort på akryl. Det materialet värmer bra tycker jag. Inte för att materialet är oskönt men för att det är ett skitmaterial. Akryl värmer mig mest. Finns många billiga på H&M som håller en vinter eller två.
Ett alternativ om man inte har råd att slänga ut ett par tusenlappar på riktigt fina kläder.

Även jag tycker merinoull närmast kroppen är bäst, t-shirt eller långärmad. Går att få för under 500-lappen, just köpt en långärmad för 400kr :) Om det behövs en fleece/ull-tröja ovanpå det, finns både tunna och tjocka varianter. Kika på skidsport-märken!

This is what you need! Houdini Power Jacket

Jag föredrar iofs Power Houdin (jag har 7(!) stycken i olika färger....) just på grund av den extremt mysiga kragen som man kan dra upp och gosa in sig i, men Jacket är motsvarigheten utan luva.

Om man tycker att priset är saftigt (för det är det, gisses... jag har köpt mina tröjor på rea och har ändå plöjt ner en halv förmögenhet i dessa tröjor) och som du vill ha XS så hittade jag även denna: Houdini Mix Jacket, Houdini Mix Jacket igen

:love: You are my hero baby osv.! :love:
Verkar ju helt perfekt! Eftersom jag vill ha något riktigt varmt blir det nog Power jacketen ändå, trots priset. Visst är priset saftigt men det tycker jag det är värt om den kan hålla mig varm i vinter :) Har ingen bil för tillfället och tänkte försöka överleva utan så länge det går, vilket innebär att jag kommer promenera ungefär överallt och varit lite rädd att jag skulle bli djupfryst.. Men med mössa, vantar, tjock tröja och dunjacka tänker jag att jag borde överleva :)

@Matmissbrukaren - Riktigt varma blöjor kanske vore ett alternativ för min lika frusna hund istället, så skulle vi slippa gå ut över huvud taget :up: Vore ju egentligen den optimala lösningen, nu när du säger det! Angående akryl så har jag problem med att jag luktar svett i akryltröjor :o och då är jag ändå en sådan person som gud skonat från svettlukt i normala fall och kan gå utan deo och låta bli att duscha i typ en månad utan att lukta något. Så akryl undviker jag gärna, men tack för tipset!

Verkar ju helt perfekt! Eftersom jag vill ha något riktigt varmt blir det nog Power jacketen ändå, trots priset. Visst är priset saftigt men det tycker jag det är värt om den kan hålla mig varm i vinter :) Har ingen bil för tillfället och tänkte försöka överleva utan så länge det går, vilket innebär att jag kommer promenera ungefär överallt och varit lite rädd att jag skulle bli djupfryst.. Men med mössa, vantar, tjock tröja och dunjacka tänker jag att jag borde överleva :)

@Matmissbrukaren - Riktigt varma blöjor kanske vore ett alternativ för min lika frusna hund istället, så skulle vi slippa gå ut över huvud taget :up: Vore ju egentligen den optimala lösningen, nu när du säger det! Angående akryl så har jag problem med att jag luktar svett i akryltröjor :o och då är jag ändå en sådan person som gud skonat från svettlukt i normala fall och kan gå utan deo och låta bli att duscha i typ en månad utan att lukta något. Så akryl undviker jag gärna, men tack för tipset!

Jag har också en viss förmåga att lukta svett i akryl. Men jag använder absolut torr så det underlättar ju en del. Men blir man för varm så blir man lätt svett i akryl. Det är därför tröjorna oftast bara håller en vinter eller två. Dom är färskvara.

Jag har också en viss förmåga att lukta svett i akryl. Men jag använder absolut torr så det underlättar ju en del. Men blir man för varm så blir man lätt svett i akryl. Det är därför tröjorna oftast bara håller en vinter eller två. Dom är färskvara.

Är det inte bättre att köpa tröjor i vettiga material då? Mina ylletröjor är inne på femte vintern och trots daglig användning så är det först nu som de börjar se använda ut. Den där tusenlappen per tröja betalar rätt bra då...

Är det inte bättre att köpa tröjor i vettiga material då? Mina ylletröjor är inne på femte vintern och trots daglig användning så är det först nu som de börjar se använda ut. Den där tusenlappen per tröja betalar rätt bra då...

Men det står ju i mitt första inlägg? Så fattar inte ens varför du kommenterar det. Jag skrev att har man inte råd att köpa 5 bra varma tröjor för tusen spänn stycket så är akryltröjor ett bra alternativ. Dom kan man få för en hundring stycket. Jag har då inte råd att lägga 5000 kr på 5 tröjor. Min budget fixar dock 5 tröjor för 500 kr.

Men det står ju i mitt första inlägg? Så fattar inte ens varför du kommenterar det. Jag skrev att har man inte råd att köpa 5 bra varma tröjor för tusen spänn stycket så är akryltröjor ett bra alternativ. Dom kan man få för en hundring stycket. Jag har då inte råd att lägga 5000 kr på 5 tröjor. Min budget fixar dock 5 tröjor för 500 kr.

Där skiljer vi oss uppenbarligen. Jag ser inte behovet av fem tjocktröjor. I flera år har jag klarat mig bra med en, numera har jag två för att kunna slita lite jämnare på dem. En ylletröja som inte bärs närmast kroppen klarar minst 10 dagars användning innan den behöver tvättas, den allra tjockaste tvättar jag en eller två gånger per vinter.

Min klädbudget landar någonstans på 5000:- per år, så det handlar inte direkt om något överflöd...

Där skiljer vi oss uppenbarligen. Jag ser inte behovet av fem tjocktröjor. I flera år har jag klarat mig bra med en, numera har jag två för att kunna slita lite jämnare på dem. En ylletröja som inte bärs närmast kroppen klarar minst 10 dagars användning innan den behöver tvättas, den allra tjockaste tvättar jag en eller två gånger per vinter.

Min klädbudget landar någonstans på 5000:- per år, så det handlar inte direkt om något överflöd...

Jag som är extremt frusen måste ha minst 10 varma tröjor under vintern att altinera med. Som exempel sov jag med sockar och byxor på inatt och ångrade att jag sov med en kortärmad tröja. Sen täcke och filt på det.
En tröja räcker inte långt för mig. Då skulle jag ju gå runt i samma dygnet runt hela vintern.

Happy to help! Obs, dock varning för att Houdinis kläder är allmänt beroendeframkallande vilket pga priset tenderar att skapa hål i plånboken. Jag gillar iaf att det är ett svenskt företag som jobbar aktivt med att vara så reko som möjligt, alltid något.

Och jag slår ett slag för "lopapeysan", isländska ulltröjan som går att finna i alla modeller, utseende och storlekar, figurstickad i tunnt garn eller större i tjockt garn och vice verca. Och håller dig varm jämt. Perfekt att ha som "ovanpå" tröja då vissa spunna garner sticks innan man vant sig (eller ja vissa är ju vana från början) :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst