Riktigt varma tröjor?

Kan kanske inte bidra så mycket med tips på märken, men en del mer generella:

Fiskartröjor, tröjor med "luser" och andra tröjor med smått men tätt mönster är extra varma även om de är stickade i tunna garner eftersom de lösa trådarna bildar ett extra lager både med ull och luft. De behöver för den skull inte vara alltför bulsiga. Själv hade jag pappas avlagda fiskartröja från 50-talet i många år (nu har visst någon annan snott den), nu har jag en handstickad från Estland som jag köpte genom kontakter från ett kollektiv av hemstickande kvinnor. Hade en med luser också från samma ställe, men den har jag vuxit ur :(. Jag tror att det fortfarande är möjligt att få tag på hemstickade tröjor till bra pris i Estland, har tyvärr ingen kontakt kvar. (Om någon annan har = efterlysning!)

På julmarknader och liknande (Hötorget) kan man ibland köpa tröjor i alpackaull från sydamerika. Extremt varma och står dessutom mot regn och rusk (vilket även många andra ylletröjor som har fettet kvar gör).

Jag har en ylletröja med vindtätt foder från känd skotsk tillverkare - inhandlad i en golfbutik. Den är ofta med på hästtävlingar och liknande. Fungerar i de flesta väder både med och utan jacka över. Så tips: spana in golfbutiker.

Under har jag hela hösten-vintern-våren sidenlångkalsonger och sidenlinnen. Dessa värmer bara när det är kallt så man kan behålla dem på hela dagen på kontoret utan att bli svettig. Ett sidenlinne gör det också möjligt att vara snyggt klädd utan varma tröjor, så det kan du ha under när du går på festen utan att bli varm, sedan när du går hem hjälper det till att hålla värmen :) http://www.sidenselma.se/dam/spetslinne?kategori=253&underkategori=254 http://www.sidenselma.se/underwear/sidenlångkalsong-dam?kategori=107&underkategori=112 Koftor i siden är varmare än man tror och är också oerhört smidiga under en kavaj eller liten jacka.

Om man vill ha smidiga varma tröjor så kan man leta efter cashmere. De är oerhört mjuka och smidiga och värmer bra - passar utmärkt under jackor och kappor. Tyvärr är de ganska dyra och cashmere är inte lika hållbart som t ex lammull p g a fibrernas längd/struktur. Har haft en katalog med jättefina plagg från en liten firma som bl a säljer genom homepartyn men även på nätet. Har tyvärr slängt den och glömt namnet (heter något med någons farmor/farmors namn tror jag).

Akryl tycker jag förlorar eventuella positiva egenskaper i första tvätten, typ engångs.

Jag som är extremt frusen måste ha minst 10 varma tröjor under vintern att altinera med. Som exempel sov jag med sockar och byxor på inatt och ångrade att jag sov med en kortärmad tröja. Sen täcke och filt på det.
En tröja räcker inte långt för mig. Då skulle jag ju gå runt i samma dygnet runt hela vintern.

Fast det är ju en tjocktröja som efterfrågas? :) Sen kombinerar man den med lager på lager. Vintertid har jag minst tre lager ylle (linne/t-shirt, långärmad tunn topp och tjocktröja) för att slippa frysa. Alltid ylle närmast huden, eller ullsiden. Du får givetvis prioritera precis hur du vill, det var mest ett tips om du faktiskt mår dåligt av att frysa.

För mig (som mår skit när jag fryser) var det viktigare att bygga upp en garderob av riktigt bra material, och därmed gick jag i samma tjocktröja varje dag första vintern (i stallet går det ju utmärkt att ha fiberpäls istället). Jag har som sagt en minimal klädbudget, och kan därmed inte kosta på mig att ha variation.

Ja, rubriken säger väl det mesta. Nu när det börjar bli kyligt ute börjar min ångest för vintern sakta komma krypande. Jag är fantastiskt frusen av mig och är nu på jakt efter riktigt varma tröjor som kan rädda vinterns hundpromenader och utomhusaktiviteter. Har ni några bra tips?

+ i kanten om tröjan är relativt nätt så att den får plats under min vanliga lättviktsdunjacka utan att knöla, men alla tips är av intresse :)

66 North ! Oslagbara

På julmarknader och liknande (Hötorget) kan man ibland köpa tröjor i alpackaull från sydamerika. Extremt varma och står dessutom mot regn och rusk (vilket även många andra ylletröjor som har fettet kvar gör).
Jag har faktiskt exakt en av de tröjorna du nämnde här (köpt på Hötorget i Örebro dessutom :D) och vill tillägga att ja, de är väldigt varma! Och fina.
Min hud är dock väldigt känslig för kliande material så jag måste ha något under den.
Men jag hade ingen aning att de står emot regn? :o Känns ju inte som det, tänker att det kommer stinka blöt hund isåfall :angel: Och om det blåser så tycker jag att man bör ha något vindtätt ovanpå, har för mig att den inte fungerar så väl där.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022