Riktigt varm och vattentät overall?

TinyWiny

Trådstartare
Min hund fryser :( Han har idag en fleecefodrad overall (ganska tunn fleece) men det räcker inte när han är med i stallet och inte rör sig hela tiden.

Jag har tittat på hurtas outdoors slush combat overall men får inget grepp om hur varm den är? Det måste vara vattentätt tyg så det fungerar inte med en ren fleeceoverall.

Alla tips mottages tacksamt :)

Vilken typ av hund ska den sitta bra på?
Jag skulle nog satsa på att ha fleeceoverall under och regntät overall ovanpå. Vad som jag också tycker att gör mycket för min frusna hund är att ha en ganska tight "tröja" i fleece underst, en med stor magplatta som täcker hela magen. Har hon en sådan på sig så klarar hon mycket kallare temperaturer än annars.

Min hund fryser :( Han har idag en fleecefodrad overall (ganska tunn fleece) men det räcker inte när han är med i stallet och inte rör sig hela tiden.

Jag har tittat på hurtas outdoors slush combat overall men får inget grepp om hur varm den är? Det måste vara vattentätt tyg så det fungerar inte med en ren fleeceoverall.

Slush Combat är helt ofodrad och värmer inget. Den fungerar däremot bra som skal över en fleeceoverall.

Jag kör en liten stickad ulltröja närmast kroppen om det är kallt, sen overall eller täcke ovanpå om hunden ska sitta still när det är kallt.

Jag skulle nog satsa på att ha fleeceoverall under och regntät overall ovanpå. Vad som jag också tycker att gör mycket för min frusna hund är att ha en ganska tight "tröja" i fleece underst, en med stor magplatta som täcker hela magen. Har hon en sådan på sig så klarar hon mycket kallare temperaturer än annars.

Har du tips på nån tightare fleecetröja? Herr pudel fryser som en liten lort trots hans nya hurttatäcke :(

Han är en korsning, dsg-jrt men stor. Väger nästan 16 kg och är 38 cm hög. Hans hurtaregnoverall är i stl 452 och den sitter perfekt.

Jag vill helst inte ha fleeceoverall under. Det blir bylsigt och han rör sig inte normalt med dubbla overaller. Jag provade det innan jag köpte den fleecefodrade han har.

Tröja hjälper nog inte så mycket. Han har artros i ena höften och det är där jag märker att han fryser för att han blir stel. Han brukar aldrig ha ont av det annars men idag när vi kom in kunde han plötsligt inte sätta ner benet under någon halvminut. Det gick över när jag värmde honom.

Hurttas gamla overaller var asbra. Vattentäta och vindtäta.
Du kanske kan få tag på en sån?

Har du tips på nån tightare fleecetröja? Herr pudel fryser som en liten lort trots hans nya hurttatäcke :(
Jag har ju för stora hundar för att det ska gå att köpa några tröjor till dem, så jag syr själv. Den här modellen är min (och hundarnas) favorit:
12816870-976074589127859-239704918-n.jpg

Just den här är i enkelt fleecetyg, men det går ju lätt att göra i alla möjliga tyger, tex dubbel fleece eller ull borde värma bra. Det går ju även att anpassa bakpartiet för uppstickande svansar och annat. Som knäppning har jag tre bitar kardborreband (det är det som ser ut som tre små fyrkanter på sidan), då hålls hela magplattan uppe lagom tight. Jag har den här under regnoveraller, täcken som saknar magplatta eller täcken med dålig passform. Har täckena dålig passform så värmer de ju knappt, men det är inte helt enkelt att hitta något till salukis, därav att jag börjat sy eget av allting.

Vad tror du om Hööks BoT?
045559-10-13100-upp-fra-01.jpg

Vad tror du om Hööks BoT?
045559-10-13100-upp-fra-01.jpg

Det hade säkert varit bra om det inte vore en så skitig miljö. Han behöver en riktig overall för annars måste jag duscha honom varje dag när vi kommer in. Han har riktigt lång päls. Tänk papillonpäls typ fast inte riktigt så mycket/tjock päls men så lång. (Fråga mig inte var den pälsen kommer ifrån. Det är alltid spännande med blandraser :angel:)

Det hade säkert varit bra om det inte vore en så skitig miljö. Han behöver en riktig overall för annars måste jag duscha honom varje dag när vi kommer in. Han har riktigt lång päls. Tänk papillonpäls typ fast inte riktigt så mycket/tjock päls men så lång. (Fråga mig inte var den pälsen kommer ifrån. Det är alltid spännande med blandraser :angel:)
Jag vet att Hööks har två modeller, men jag vet inte hur många BoT det kan finnas. Kan ju vara värt att kolla om det inte finns med ben? Jag köpte en overall från Hööks idag men den är inte fodrad så behåller jag den så får jag nöja mig med att det bara blir en halvdränkt hund när det regnar.

Den gamle omplaceringen jag har tagit hand om har redan massor med täcken, kan jag inte köpa massor till hästarna så verkar det som gamla cockrar behöver täcken när matte inte gillar vädret. :angel:

Jag vet att Hööks har två modeller, men jag vet inte hur många BoT det kan finnas. Kan ju vara värt att kolla om det inte finns med ben? Jag köpte en overall från Hööks idag men den är inte fodrad så behåller jag den så får jag nöja mig med att det bara blir en halvdränkt hund när det regnar.

Den gamle omplaceringen jag har tagit hand om har redan massor med täcken, kan jag inte köpa massor till hästarna så verkar det som gamla cockrar behöver täcken när matte inte gillar vädret. :angel:

Det andra är ett nättäcke så det lär inte heller fungera :(

Haha ja så kan det vara :p

Ett alternativ kanske kan vara att få overallen uppsydd efter dina önskemål så att den blir så tjock som hunden behöver och i lagom storlek?

Annars såg jag en overall från typ Theo som såg riktigt varm och bra ut - har du kikat på den?

Senast ändrad:
@TinyWiny Jag tror bara den heter Hurtta fleeceoverall. Den fanns i brunt och rött. Googlar man verkar den finnas kvar på vissa ställen. Vad har din hund i rygglängd?

Jag hade en sån på vintern på Plex för arr han skulle slippa frysa IOM att han nästan var naken..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 760
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 733
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760
Övr. Hund Vet inte om detta räknas som annons? :confused: Men jag vill gärna ha tips på en bra, varm samt vind- & vattentät overall till min hund...
Svar
17
· Visningar
5 853
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka