Riktigt tunt reflexländtäcke??

Roheryn

Trådstartare
Jag söker med ljus och lykta efter något jag inte vet om det finns... Har två islandshästar i tävlingskondition som på riktigt tränas även när vi rider ut. De har mycket päls på vintern (spårklipps, men mer vill jag inte klippa) och därför har jag problem att hitta vettiga reflexländtäcken. Vill ju synas ordentligt när vi är ute och det är mörkt och därför vill jag gärna ha just reflexländtäcken (stor reflekterande yta!), men alla jag hittills hittat är vattentäta och fleecefodrade. Det blir ju på tok för varmt att konditionsträna hästar med islandspäls PLUS tätt fodrat täcke! Skulle vilja ha något i riktigt tunt material som andas (typ som de reflexvästar man själv kan ha på sig när man är ute o joggar eller rider). Finns det? Visst måste det väl finnas fler än jag o min dotter som konditionstränar hästar med mycket päls efter mörkrets inbrott?? Tips mottages mycket tacksamt!!!

Jag hade ett sådant när jag hade häst. Inköpt på Hööks för ca 10 år sedan. Minns tyvärr inte märket och har inte kvar det.
Så det har i alla fall funnits.

Jag söker med ljus och lykta efter något jag inte vet om det finns... Har två islandshästar i tävlingskondition som på riktigt tränas även när vi rider ut. De har mycket päls på vintern (spårklipps, men mer vill jag inte klippa) och därför har jag problem att hitta vettiga reflexländtäcken. Vill ju synas ordentligt när vi är ute och det är mörkt och därför vill jag gärna ha just reflexländtäcken (stor reflekterande yta!), men alla jag hittills hittat är vattentäta och fleecefodrade. Det blir ju på tok för varmt att konditionsträna hästar med islandspäls PLUS tätt fodrat täcke! Skulle vilja ha något i riktigt tunt material som andas (typ som de reflexvästar man själv kan ha på sig när man är ute o joggar eller rider). Finns det? Visst måste det väl finnas fler än jag o min dotter som konditionstränar hästar med mycket päls efter mörkrets inbrott?? Tips mottages mycket tacksamt!!!
Svaret på ditt sökande är Shires equiflector :love:

Vanliga billiga reflexländtäcken är nog vad du är ute efter, tunna fladdriga och absolut inte regntäta ;).
De brukar vara märkeslösa och hittas oftast längst ner i en outlet korg på typ city gross hästavdelning eller i ngn hästaffär som har mestadels budget märken.

Jag letade jättelänge efter liknande. Tror tom. Att jag startade nån tråd om detta och kom ändå inte fram till något.

Men sen hittade jag på City Gross, vet inte om de finns kvar var något (några?) år sedan nu.

Sedan fick jag ett som en annan inte ville ha, vi bytte hon fick ett tjockare och jag ett till tunnare :up:

Så kolla City Gross och om det finns begagnat :) borde ju finnas i vanliga hästbutiker med men tar ju tid att leta med.

Jag har tidigare köpt från börjes men de har inga på hemsidan nu. Möjligt att de ändå har om du frågar.
Annars hade Ge-kås helt ofodrade i våras och de har nog alltid haft det när jag har varit där.

Jag har ett B'Seen reflex-skritttäcke som inte är fodrat alls, under yttertyget är det bara ett tunt nät.

Har också ett från Ullared som i stort sett bara är reflexer fästa på ett tunt nät.

Vanliga billiga reflexländtäcken är nog vad du är ute efter, tunna fladdriga och absolut inte regntäta ;).
De brukar vara märkeslösa och hittas oftast längst ner i en outlet korg på typ city gross hästavdelning eller i ngn hästaffär som har mestadels budget märken.
Ja precis, de är inte regntäta men funkar bra till hästar med tjockare päls så tycker att de borde vara lättare att få tag på än vad det är. Speciellt denna årstid då mörkret börjar komma men det forfarande hyfsat varmt.

Jag fick hjälp att sy om ett ländtäcke så det skulle bli mindre fladdrigt då det mest var det som är nackdelen mot tjockare tyg. Med en tyngre kant och extra spännen blev det mycket bättre.

Jag har samma problem som ts. Hittar bara tjocka fleecefodrade ländtäcken och det finns inget behov för det med den björnfällen som mina isistanter sätter på vintern.

Konstigt att det ska vara så svårt att hitta :o, Jag letade efter ett regn ländtäcke förra året men hittade bara fodrade eller vanliga tunna.

Men om du efterlyser på ngn begagnat köp/sälj sida så borde du nog få flera svar från folk som är trötta på de tunna fladdriga och vill ha fodrade :).

Jag har ett helt i nät, tror märket är Ekkia.
Har haft jättemycket nytta av det svala täcket till min lättsvettandes pälsboll

Jag har ett som inte är helt ofodrat, men typ "dubbelsytt reflextyg" (tänk två lager reflexväst). Det kommer från Hansbo - men har några år på nacken....

Tack för alla svar! Verkar ju som om det finns lite hopp då... Skall följa upp alla era tips! Annars får det väl bli reflexspray (när tävlingssäsongen är slut, vi får inte tävla med "dekorerade" hästar :D)

Tack för alla svar! Verkar ju som om det finns lite hopp då... Skall följa upp alla era tips! Annars får det väl bli reflexspray (när tävlingssäsongen är slut, vi får inte tävla med "dekorerade" hästar :D)
Reflex spray är genomskinligt :) så är bara att se till att ni tävlar när det är dimmigt så det inte reflekteras ngt ^_^

@Roheryn hööks har haft ett skritttäcke (inte enbart ländtäcke) i åratal som är enligt beskrivningen , men de verkar ha tagit bort det nu :(

Jag har haft mitt i typ 6 år . Som ett lakan i tyget och hela alltet i reflex. Det är guld ! Har inte ens tappat reflexfunktion på alla år!
Jag använder det även på hösten när vi har älgflugor just för att det är så tunt samt täcker så himla bra ...

Vi hade ett helt ofodrat till vårt gotlandsruss som var oklippt på vintern, har nyss sålt honom o skickade med täcket så jag minns inte märket. Men jag ser att H*rs*me*p har ett ofodrat i strl 140, ser ut som om det är tänkt åt islänningar.

Har också ett tunt nätreflextäcke som jag lägger ovanpå vanligt skritttäcke på vintern. Tror jag har köpt det på Ge-kås..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 697
Senast: Killaloe
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Sitter just nu i en situatuion som jag tycker är ganska jobbig. Har en häst på foder sen i tidigare i år. Samma häst som jag började...
Svar
12
· Visningar
2 059
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka