Riktigt snäll väckarklocka?

Det är så svårt att dressera fåglarna bara :D- de brukar sätta igång så fort ljuset kommer och fram till kvällningen i en väldans kakafoni stora delar av året...
:D Jupp är ju det som är lite av ett problem.

Jag blev rätt så van att vakna till mobilversionen så när jag började öppna fönster när det blev varmare ute vaknade jag av "ute" fåglarna också. Vi hade lite olika syn på vilken tid jag ville gå upp så att säga.. :p
 
Fågelkvitter är toppen. Supermysigt att vakna upp till istället för en "vanlig"signal. En dejt hade det som väckning på sin telefon.

Jag tror inte jag skulle vilja vänja mig vid att fågelkvitter betyder att det är dags att vakna. Blir så jobbigt på sommaren när de riktiga fåglarna kör i gång så fort solen går upp, vilket då är mitt i natten.
 
Jag tror inte jag skulle vilja vänja mig vid att fågelkvitter betyder att det är dags att vakna. Blir så jobbigt på sommaren när de riktiga fåglarna kör i gång så fort solen går upp, vilket då är mitt i natten.
Det är ett problem. Blev konstigt och vakna när det börjar ljusna typ kl 4 när jag egentligen tänkt sova till 9 tex.

Fågelkvitter eller annat likande. Just att vakna till något lugnare istället för en gäll signal gör mycket för min del. Kändes mycket lättare att komma ur sängen för mig, som annars har ett svart bälte i Snoozing.
 
Jag tror inte jag skulle vilja vänja mig vid att fågelkvitter betyder att det är dags att vakna. Blir så jobbigt på sommaren när de riktiga fåglarna kör i gång så fort solen går upp, vilket då är mitt i natten.
Det brukar ofta vara fågelkvitter och sedan något mer mjukt ljud. Men jag kan förstå om vissa får problem med det ändå.. Men min hjärna verkar enkelt förstå skillnad i alla fall 😊.
 
Det är så svårt att dressera fåglarna bara :D- de brukar sätta igång så fort ljuset kommer och fram till kvällningen i en väldans kakafoni stora delar av året...
Den mer avancerade varianten är Tom Trana och hans fru. De startade dagen med ett familjegräl vid typ 4-tiden.... :banghead: Nedanför vårt sovrumsfönster.
 
Särbon har köpte en kombinerad lampa och högtalare på Ikea. Det går att koppla till mobilen och ställa in så att du har en väckningsspellista på Spotify.

Själv har jag wake up light, självklart går den att använda utan ljusfunktionen. Jag väcks av någon slags dova ljud.
 
Jag tror inte jag skulle vilja vänja mig vid att fågelkvitter betyder att det är dags att vakna. Blir så jobbigt på sommaren när de riktiga fåglarna kör i gång så fort solen går upp, vilket då är mitt i natten.

Ja, jag fick detta problem efter att ha använt en wake up light med fågelkvitter. Fåglarna utanför oss lät exakt likadana som klockans och jag vaknade varje natt och försökte utan framgång stänga av dem. Vill tyvärr minnas att det heller inte fanns någon tillräckligt ”snäll” signal utöver kvittret, men detta var ett antal år sedan.
Jag använder signalen ”långsam stigning” på telefonens allra lägsta ljudnivå och vaknar på allra första lilla ”plinget”, hatar att vakna till en skarp signal (som barn vaknade jag alltid av när mamma tryckte på lampknappen på nedervåningen för att sedan gå upp och väcka oss, så inte särskilt svårväckt haha)
 
Som @Silver Girl har jag också haft Wake Up Light, där den morgonpigga hunden vande sig vid att det inte var när ljuset började som gällde. Jag minns inte hur lång tid det tog för henne att vänja sig, men inte så länge. Den fungerade dock även som signal till den inte-morgonpigga hunden att det snart var dags att gå upp, så att det var dags för henne att hoppa upp i sängen och gosa med matte och försöka få matte att stanna kvar i sängen med henne och mysa :D
 
Det är så svårt att dressera fåglarna bara :D- de brukar sätta igång så fort ljuset kommer och fram till kvällningen i en väldans kakafoni stora delar av året...
Sommartid drar ju fåglarna igång typ klockan halvtre :crazy: lite tidigt tycker jag och stänger fönstret för att få sova :p
 
Ljusväckarklocka. Jag har en sån, den ökar ljuset successivt till VÄLDIGT LJUST på slutet. Man kan också ha fågelkvitter eller havsskvalp på. Det är lugnt och trevligt att vakna till, jag vågar bara inte ha det på arbetsdagar då jag möjligen kan sova igenom det.
Jag ställer ett vanligt alarm på mobilen med, har då lagt den på hyllan utanför. Jag vaknar av ljuset + ljudet, men finns en oro att jag ska somna om så då slipper jag oroa mig.
 
Tack för alla tips, tyvärr hittar jag fortfarande inte vad jag letar efter. Hur kan det vara så svårt att plocka ut mobilens väckningsapp till en separat apparat? Bara en enkel väckarklocka där jag kan ställa in väckningstid, snoozetid, volym och vilken melodi jag vill höra. Varför måste det vara antingen radio, ljus eller max tre olika melodier?
 
Tack för alla tips, tyvärr hittar jag fortfarande inte vad jag letar efter. Hur kan det vara så svårt att plocka ut mobilens väckningsapp till en separat apparat? Bara en enkel väckarklocka där jag kan ställa in väckningstid, snoozetid, volym och vilken melodi jag vill höra. Varför måste det vara antingen radio, ljus eller max tre olika melodier?

:idea:
Köp en billig mobil som du aldrig stoppar SIM-kort i, och använd som väckarklocka? Då får du den app du vill ha.

Annars hänger jag inte helt med på vad felet är med att använda den nuvarande mobilen, som jag och många andra gör när man har behov av väckning med större säkerhet än den man själv bidrar med genom att vakna i tid? Jag använder min mobil, som sätts automatiskt i Stör ej-läge, läggs i ett rum som inte är sovrummet - och därmed transformeras till endast väckarklocka under denna tid.
 
:idea:
Köp en billig mobil som du aldrig stoppar SIM-kort i, och använd som väckarklocka? Då får du den app du vill ha.

Annars hänger jag inte helt med på vad felet är med att använda den nuvarande mobilen, som jag och många andra gör när man har behov av väckning med större säkerhet än den man själv bidrar med genom att vakna i tid? Jag använder min mobil, som sätts automatiskt i Stör ej-läge, läggs i ett rum som inte är sovrummet - och därmed transformeras till endast väckarklocka under denna tid.
Bästa idén hittills. Känns lite konstigt att ha en extra mobil men som du säger skulle den ge alla funktioner jag önskar.

Problemet är att jag vill ha en väckarklocka vid sängen men upplever att min smartphone distraherar mig bara genom att finnas inom räckhåll.
 
Bästa idén hittills. Känns lite konstigt att ha en extra mobil men som du säger skulle den ge alla funktioner jag önskar.

Problemet är att jag vill ha en väckarklocka vid sängen men upplever att min smartphone distraherar mig bara genom att finnas inom räckhåll.

Eftersom du inte ska ha den till något annat än väckarklocka skulle det kanske gå att få en rejält billigt av nån kompis eller så som har börjat strula rent kommunikationsmässigt men ändå har tillräcklig batterikapacitet kvar och något sånär fungerande display.
 
Precis som några andra tipsar om så tipsar jag också om fitbit. Jag är så nöjd med att bli väckt med en lätt vibrering på handleden. Definitivt behagligaste sättet att bli väckt på av de väckarklockor som jag har testat.
Den går även att ställa in på 30 min intervall så den väcker en när det ”är mest lämpligt” utifrån vart man befinner sig i sömncykeln.
Jag trodde att det skulle vara jobbigt att sova med en klocka på armen men det funkar förvånansvärt bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp