Riktigt gammalt hö

pastejja

Trådstartare
Jag blev lite ledsen över min första halmbal iår, beklagade mig och har fått möjlighet att ta hand om en bunke riktigt gammalt hö OM jag vill ha det(ska kolla på det imorgon). Jag inbillar mig att det inte finns näring när det och att det inte kommer att smaka gott, men duger det att strö med om det ser ok ut (inte dammigt och luktar dåligt)?
Jag ger bra med ensilage som hästana gillar och jag tror att de kommer att föredra det men det är ju inte omöjligt att de kommer att pilla i ströet. Vad säger ni? Ska jag ta det?
/U

Sv: Riktigt gammalt hö

Om du menar strö i box skulle jag inte använda det för hö suger inte upp kiss som tex halm gör, tror det skulle bli ganska blött. I år är det svårt med halm på många ställen så om det inte går att få fin halm skulle jag strö med spån, torv eller kanske halmpellets men den kanske också blir svårare att få tag på.

Klart det är näring i gammalt hö. Vitaminer minskar/försvinner..men inte resten.

Ja, jag menar det som boxströ, planerar att ha permanentbädd även iår och grundar den i så fall med den tråkiga halmen och hade tänkt att fylla på med höet. Kan vara att det inte suger så bra. Har ingen erfarenhet av det. Tack för upplysningen.
Torv hade jag i fjor, men gick över till halm eftersom jag inte tyckte att det passade oss, och framförallt då inte en av mina hästar som plöjer upp sin box varje natt. Det enda den här hästen fungerar på är permanentbädd.. iallafall av det jag har provat(halm, torv och spån, med olika typer av bäddar). Hur petigt jag än mockar så ser boxen omockad ut nästa morgon. De andra 2 damerna kan stå på vilken bädd som helst.
Är höet inte dåligt så funderar jag på att ge det en chans även om det inte är det optimala suget i det..
/U

energi, protein och mineraler består, vitaminerna är mer eller mindre borta ett halvår efter skörden.

Hmm.. så rent teoretiskt, om det ser bra ut, så skulle jag kunna skicka in en analys på det och ge det som grovfoder och det är inte sämre än ett fjolårshö med samma näringssammansättning?
Då gäller det ju att hitta ett vitamintillskott som täcker hästens behov.. Var jag nu hittar info om det..

Fast, det löser ju inte mitt halmproblem.. ;) (Å andra sidan så vet jag inte om det är ett problem än..)
/U

OM det är av god hygienisk kvalité är svaret Ja.
Det brukar främst vara hygienen som är dålig på äldre hö, men det beror på hur det har förvarats...

(när jag tömde vår skulle, där det låg hö som en tidigare arrendator på gården hade lämnat kvar = minst 10-15 år gammalt, så hittade jag faktiskt ett antal balar under en massa löshö och -halm som hade klarat lagringen, som jag hade kunnat tänka mig att fodra med. Fast de fick åka med övriga skiten ut...)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka