skorpannorpan
Trådstartare
Jag virrar lite i hoppsadeldjungeln, jag är dressyrryttare och tycker egentligen alla hoppsadlar är lite läskiga, här kommer Ni in :-) Vad ska man ha för sadel om man vill ha en sadel som man känner sig riktigt riktigt säker och balanserad i? Jag vill (utgår jag ifrån ialla fall) att jag vill ha stora knästöd, jag vill inte ha för djupt säte (har flatseat på dressyrsadeln med) , men det är väl inget problem med hoppsadlar kankse... Sadeln ska släppa fram hästen och vara skön för dem och speciellt då hon är känslig för tryck på bogbladsspetsen. Har kollat på olika märken och kommer söka hjälp när dagen D kommit men de märkena jag tittar på är ju alla speciella utprovare och jag vill ju veta lite mer innan jag ger mig in i det mötet. Alltså, efter allt virrande: en bra sadel som passar en osäker hoppryttare och hjälper en jättefin och känslig hopphäst?
Sen en annan sak som jag funderar på när jag tittar, de skiljer ju alltid på hopp och eventsadlar där eventsadlarna oftast har monoflap, som i min värld låter ganska bra, men är det nåt som går förlorat i balans och känsla av trygghet i eventsadlar? Eller vad är skillnaden? Är en eventsadel lika bra hoppsadel som en hoppsadel? Varför görs i så fall den skillnaden?
Vilka märken/modeller anser hoppryttare är bra i detta syftet?
Tacksam för ideer, åsikter och input!
Sen en annan sak som jag funderar på när jag tittar, de skiljer ju alltid på hopp och eventsadlar där eventsadlarna oftast har monoflap, som i min värld låter ganska bra, men är det nåt som går förlorat i balans och känsla av trygghet i eventsadlar? Eller vad är skillnaden? Är en eventsadel lika bra hoppsadel som en hoppsadel? Varför görs i så fall den skillnaden?
Vilka märken/modeller anser hoppryttare är bra i detta syftet?
Tacksam för ideer, åsikter och input!