ridunderlag

Empalie

Trådstartare
Hej ! Jag behöver hjälp med underlaget i min ridbana där underarbete snart är klart. Kommer mest rida dressyr och vill helst inte ha den för mjuk. Hur ska jag tänka???? är inne på stenmjöl och sand men hur mycket av varje och i vilken ordning ska man lägga lagren???
 
Hej ! Jag behöver hjälp med underlaget i min ridbana där underarbete snart är klart. Kommer mest rida dressyr och vill helst inte ha den för mjuk. Hur ska jag tänka???? är inne på stenmjöl och sand men hur mycket av varje och i vilken ordning ska man lägga lagren???
I min paddock har jag natursand längst ner (tjockt). Som bärlager har jag 40-50cm väggrus (sådant de har på grusvägar), och som ytlager har jag "travbaneblandning" ca 10cm.
Fast och fint.
Ordentlig dränering finns också med fyra rör i paddockens längsriktning, anslutna till egen dräneringsbrunn som i sin tur är ansluten till vägdikning.
 
I min paddock har jag natursand längst ner (tjockt). Som bärlager har jag 40-50cm väggrus (sådant de har på grusvägar), och som ytlager har jag "travbaneblandning" ca 10cm.
Fast och fint.
Ordentlig dränering finns också med fyra rör i paddockens längsriktning, anslutna till egen dräneringsbrunn som i sin tur är ansluten till vägdikning.
Vad är travbaneblandning egentligen? Hur är det som underlag?
 
Dammar det mkt när det är tort?

Inte mycket, men förstås lite grann. Dock betydligt lindrigare jämfört med de flesta andra ridbanor jag varit på.

Är på jobbet nu men kan leta upp papperen från paddock-bygget och kolla varifrån gruset levererats och antagligen om blandningen heter något särskilt.
Tror jag vet var papperen ligger...
 
För att underlaget ska bli bra måste det anpassas efter de naturliga förutsättningarna på platsen. Det finns alltså inget recept - "lägg på 10 cm av detta och sen 15 av detta och 5 av detta". Principen är att man ska ha dränering, ett bärlager, ev ett eller flera mellanlager och sen ett topplager. Vi är hyfsat pålästa men valde ändå att ta hjälp av proffs, det är ju rätt mycket pengar man investerar, så inte kul att det blir tokigt för att man inte kunnat tillräckligt. Hos oss blev det dessutom ändring i mellanlagren efter att de börjat gräva - det är inte lätt att se ovanifrån hur det ser ut under.
 
Inte mycket, men förstås lite grann. Dock betydligt lindrigare jämfört med de flesta andra ridbanor jag varit på.

Är på jobbet nu men kan leta upp papperen från paddock-bygget och kolla varifrån gruset levererats och antagligen om blandningen heter något särskilt.
Tror jag vet var papperen ligger...
Ja tack, gärna!!! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: tara
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp