Ridtravare, hur träna?

jarnesson

Trådstartare
Hej!
Tänkte sätta igång att rida en travare ett par dagar i veckan (inte min häst, utan en häst jag hjälper till med), har innan endast ridit honom ibland tidigare, och då mest i skogen/lättare pass på banan. Han har några år på nacken, men är helt frisk och pigg, lättlärd. Han kan alla gångarterna, men har lite problem med galoppen i ena varvet + svårt att hålla form i trav/galopp. Vill ha massor av tips/inspiration på övningar och annat jag kan göra för att stärka honom i de svaga muskelgrupperna som just ridtravare har!

Tack på förhand! :D

/Josefin

Hej!
Tänkte sätta igång att rida en travare ett par dagar i veckan (inte min häst, utan en häst jag hjälper till med), har innan endast ridit honom ibland tidigare, och då mest i skogen/lättare pass på banan. Han har några år på nacken, men är helt frisk och pigg, lättlärd. Han kan alla gångarterna, men har lite problem med galoppen i ena varvet + svårt att hålla form i trav/galopp. Vill ha massor av tips/inspiration på övningar och annat jag kan göra för att stärka honom i de svaga muskelgrupperna som just ridtravare har!

Tack på förhand! :D

/Josefin

Vanlig grundridning? Jag tycker man brukar kunna rida travare på samma sätt som alla andra hästar, om de har så dålig galopp att de blir väldigt stressade av galoppen, så har jag inte ridit så mycket galopp på banan, utan fokuserar på grundjobbet i skritt och trav. Det blir lättare för hästen om man jobbar i en gångart där den har lite lättare med balansen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama