Ridtjejer och förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Hur ligger det till egentligen? Jag har hört båda dessa påståenden och jag undrar vilket som stämmer.

1.) Det är positivt att vara ridtjej för att man ofta är stark i bäckenmuskulaturen vilket underlättar när barnet ska ut.

2.) Det är negativt att vara ridtjej för att pga att man ofta är stark i bäckenmuskulaturen så kan det stoppa barnet när det ska ut.

:confused: :confused:

/Timsetim
 
Sv: Ridtjejer och förlossning

Kan man få hoppas på det första!!!! Jag har BF om två veckor... :crazy: :eek: !

Jag har försökt att göra en egen undersökning bland kompisar och ärligt talat tycker jag inte det finns något som talar för att just ridtjejer har värre förlossningar än andra. Snarare är det flera som talar om förmånen att ha koll på sina muskler och kunna reglera/styra vissa muskelgrupper för att underlätta. Sen verkar de ha återhämtat sig väldigt snabbt också.

Fast jag har ingen aning egentligen, det kanske mest är efterkonstruktioner :confused:. Jag lär väl snart få veta däremot... :idea:
 
Sv: Ridtjejer och förlossning

Ju mer vältränad du är desto mera orkar du... Så det är alternativ ett som är det "riktiga". :D
 
Sv: Ridtjejer och förlossning

Jag red massor före och under min förra graviditet och jag hade en superlätt förlossning så för min del var det alternativ 1.
 
Sv: Ridtjejer och förlossning

Jag har ridit i hela mitt liv och min förlossning gick fort och förhållandevis lätt utan bedövning, åkte in vid 9 tiden på morgonen och sonen föddes kvart över 12.

Visst har vi ryttarinnor muskler, det viktiga är att man inte spjärnar emot utan kan slappna av i musklerna runt mellangärdet så man är "med" i förlossningen, det är så lätt att spänna sig och då spänner man samtidigt sina muskler, du kan "träna" dina muskler att slappna av innan förlossningen.
 
Sv: Ridtjejer och förlossning

Att ha en bra bäckenbottenmuskulatur är BRA under hela graviditeten (det är ju så att säga de musklerna som håller kvar livmoder och foster inne i kroppen....). Under förlossningen är det bra att vara allmänt vältränad, eftersom man då orkar mer. Starka bäckenbottenmuskler kan vara både bra och dåligt under förlossningen, eftersom musklerna, använda på FEL sätt (typ knipa och "hålla tillbaka") kan göra förlossningen mer långdragen, medan de använda på RÄTT sätt kan underlätta förloppet. Efter förlossningen är det i alla fall min erfarenhet att muskler som var starka innan förlossningen MYCKET snabbt återfår sin gamla styrka, vilket givetvis är BRA. Jag tycker mig också ha märkt att samma sak gäller magmusklerna.

Jag har själv ridit i hela mitt liv, och red fram till graviditetsvecka 34. Förlossningen var normal till lätt (12 timmar), och själva utdrivningsskedet gick ovanligt snabbt för att vara första gången enligt bm.

Sedan tror jag att om man, som t.ex. jag, ridit i många år flera gånger i veckan, så har det inte så stor betydelse om man lägger av ridningen tidigt eller sent i graviditeten - musklerna finns där ändå. Och att lägga av ridningen nåt år innan man blir gravid för att KANSKE få en lättare förlossning känns ju rätt uteslutet....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 989
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 779
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp