Ridtäcke/skrittäcke?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och tittade på några olika sådana nu. Men kan ju ingenting om täcken kom jag på :o

Det jag söker är ett skrittäcke som främst är "värmande", dvs. inte i något plastigt, regntåligt material. Tänk fleece eller ull typ! Dessutom bör det inte gå allt för långt ner vid skänkelläget, då jag har rätt korta ben. Ett + om det är blått/lila/turkost! :D

Men nu till problemet: Jag kan ingenting om storlekarna på täcken :o :confused:
Hästen som ska ha det är irländare, halvgrov, "långryggad" (har lång, lite överbyggd rygg) och 162 cm i mkh.
Dessutom verkar det finnas två måttsystem, dels ett "centimetersystem" och dels ett "XS-XL" system, vilket ju inte precis gör det mindre förvirrat :confused:
Det enda jag vet om hans storlek är att det är xx5 cm :grin:
(Första två siffrorna på lappen är bortnötta....)

Så, ni täckes-experter, vad ska ovan nämnda häst troligen ha för storlek?
Och kan ni rekommendera några bra, prisvärda och icke-plastiga skrittäcken? :D

Förmodligen klär han i storlek 145 om han inte är väldigt grov över bogarna så de sväljer lite längd, då kanske 155 sitter bättre. Altså i vanliga täcken. Kan ju även variera mellan olika märken vilken storlek som sitter bäst.

Skrittäcken brukar antingen finnas i storlek ponny-cob-full-xfull, 115-165cm(tex) eller S-M-L-XL. Där kan det också skilja sig mellan olika märken. Lättast är ju om du har någon ridsportsbutik nära dig där du kan köpa och prova. Passar det inte - lämna tillbaka eller byt storlek.
De flesta skrittäcken är utskurna för skänkeln annars får man välja ett som är det helt enkelt.

Utan att ha sett din häst så skulle jag chansa på att han passar i storlek full/145cm/L
Man får prova sig fram helt enkelt.
Ett tips är att satsa på ett i ull. Värmer bättre, transporterar fukt bättre och blir inte elektriskt som fleece ibland blir.

Tack för alla svar hittills! :D
@Ketrawzc Tack! Lyckades gräva fram någon storleksguide (efter att ha vänt upp och ner på typ hela google :grin:) och det låter mest rimligt, som du säger.
@parfymflaska Jaha, är det så man mäter?! Nu blev det ju genast mycket lättare! Tack! :D :up:
@ziri Tack! :) Men tänkte mer på ett sånt där som går "runt" hela sadeln....

Hittade några skrittäcken jag tyckte såg trevliga ut nu, från något som hette Exlusiv Horse Wear. Någon som vet någonting om kvalitén på deras? :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har absolut nada koll på täcken. Ingen prisuppfattning, ingen märkeskoll, ingenting. Det enda jag vet/insett är att marknaden är en...
Svar
11
· Visningar
986
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Nu känns de som att jag har googlat hundra gånger på rid eller skrittäcke och jag hittar ingenting! Har en häst som är 180+ i mkh och...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: H2SO4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka