Ridstövlar

Centaur

Trådstartare
Funderar på att köpe ett par ridstövlar till, eftersom mina ben envisas med att växla flera cm i omkrets. :mad:

Tex i dag så fick jag slita mig halvt ihjäl för att få på dom, trots att det var på morgonen (brukar för det mesta svullna på eftermiddagen) men sen efter att jag ridit en liten sväng så satt dom perfekt!! Vad händer liksom??:confused:

Och om jag ska köpa nya, hur mkt vidare ska jag satsa på att ta? Dom jag har nu är "0" i vidd, vilket motsvarar 34 cm. Så finns dom i +1, +2 osv.. +1=35,8 cm +2=37,5 +3=39,2
Tänker att det vore ju bra om man tex fick plats med strumpbyxor eller tjockare strumpor i dom också.. Men samtidigt vill jag ju inte ha för vida! Då ger dom ju inget stöd...

Dom jag har nu var väldigt tighta i början, så dom har töjt sig. Tjejen i affären sa jag skulle ta dom så trånga som det bara gick om dom skulle bli bra.

Så funderar på vilken vidd jag ska ta... +2 cm kanske blir bra? Då är stövlarna 37,5 cm i vidd. +3 blir för stort iaf. Så det står mellan +1 och +2.. Har mätt benen, på sitt mest svullna är dom 37 med ridstrumpor, måttbandet är då tight.

Sen tänkte jag ta lite högre.. Nuvarande är +6cm höga, funderar på typ 9cm.. :angel: Kan visa en bild på hur nuvarande sitter:
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/IMG_0424_edited-1.jpg

Det är dessa stövlarna jag tänker beställa isf:

Immagine047.jpg


Immagine048.jpg


http://www.denirobootco.com/en/scheda.asp?COD=1
 
Senast ändrad:
Sv: Ridstövlar

Du kan lätt göra stövlarna lite större hos en skomakare som lästar ut dem. Det är inte alls svårt och påverkar inte stövelns hållbarhet eller utseende alls.
Då slipper man köpa nya :)
 
Sv: Ridstövlar

Jo dte vet jag. Men då blir dom ju för stora dom dager då mina ben Inte är svullna, så det går inte!

Och det påverkar stöveln, helst vill dom inte lästa ut såna med blixtlås, då det lätt kan förstöras... Har gjort det med några gammla jag hade och då sa dom att det var på egen risk.
 
Sv: Ridstövlar

Aha, det var med blixtlås. Jag tänkte på vanliga stövlar, där ska det inte påverka något.

Då får du väl köpa ett par till.
 
Sv: Ridstövlar

Usch vilket problem, tycker synd om dig Centaur ..sådant där är inte kul utan jag förstår ju att du vill kunna njuta av att rida i dina "halv" nya ridstövlar. :cry:

Men se det från den ljusa sidan, nu har du någonting att skylla på att om någon skulle gnälla på att du köper nya ridstövlar hela tiden ;)

Du får ta några bilder precis som sist då du väl har bestämt dig för mått osv så att jag och resten av buke får se hur de sitter på dina ben.


//Jul kramar från Salinero
 
Sv: Ridstövlar

Ja jag Behöööver ju verkligen ett par till nu.... :angel:

Vad tror ni om höjden? Vågar jag ta högre? :d
 
Sv: Ridstövlar

Jag behöver 2 par ridbyxor :( ett par grå och ett par marinblå Pikeur med hög "dressyr" midja. Så jag hoppas att "tomten" kommer med lite pengar så att jag kan köpa mig dem så snart jag kan.

Jag hoppas att ditt ridstövel problem löser sig och att de du väljer blir toppen bra ;)

Om du ska till Arrow så ge honom några godisar och jul puss/kramar från mig också så är du super snäll ;)
 
Sv: Ridstövlar

Kul, ska själv ut och rida nu (sitter i stallet) för att sedan stressa hem och hinna fräsha upp mig innan dess att våra gäster kommer kl. 16.

God jul ännu en gång
 
Sv: Ridstövlar

Kan du inte måtbeställa ett par helt då så slipper du välja mellan +6cm och +9cm?
 
Sv: Ridstövlar

Hmm det behöver jag ju inte, dom gör så höga som jag vill ha. ;) Men jag vet inte hur höga dom jag har nu är, bara att dom är 6cm högre än standard. Men hur mkt högre vågar man ta?
 
Sv: Ridstövlar

Så höga som möjligt skall det vara! :d

Finns inget fulare än för låga stövlar/shortchaps...
 
Sv: Ridstövlar

Mm, det är ju det! :d 2 cm högre kan jag iaf ha. Kanske 3 cm också?

När jag väl sitter i sadeln är det inget problem, men det kan vara svårt att komma upp om man inte kan böja benet... :D
 
Sv: Ridstövlar

jo 2 cm till skulle nog va fint! du får skaffa en pall men jättemånga "mini" trppsteg :idea:
 
Sv: Ridstövlar

Du kan ha korkkilar i hälen i början.
Gå ALDRIG in dem.

Sätt blixtlås i insidans framkant ända ner över vristen.

Gör upp-på-tå träning ca. 30 st.- svullnaden går ner.
 
Sv: Ridstövlar

Aha, det är därför det blir bättre när jag rider då säkert! :idea:

För det blir värre om jag går mkt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur tajta har ni köpt era ridstövlar med dragkedja? Mina nuvarande stövlar känns för vida när jag rider, får inget stöd och dom glider...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp