ridstövlar med tåhätta

Toksussie

Trådstartare
Jag är sugen på att köpa ett par ridstövlar, har inte haft det förr...
Jag är ju van att gå i skyddskor, med nån typ av tåhätta, (vanligtvis kallat stålhätta)numera finns det i aluminium, komposit o.dyl. som inte är så tungt, inte leder kyla lika lätt osv. Jag har en tung häst som gärna kliver på mina fötter så det är skönt med det skyddet!
Men, kan jag överhuvudtaget hitta såna stövlar till mig???
Jag har provat Graninge, deras nyare modell va riktigt snygg på bild tyckte jag. De var jättevida på mina ben :eek: Jag har alltså ganska smala vader, finns det nån annan modell som kan passa mig?
Globus Carlskrona Rider har jag precis tittat på på nätet. Hur är de i verkligheten?
Finns det nåt annat märke som har tåhätta?
Är inte så pigg på att skicka efter nåt ifrån annat land, men i värsta fall så...

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig, tack på förhand:bump:
 
Sv: ridstövlar med tåhätta

Är inte till så mycket hjälp, men Karlskrona Rider saknar stålhätta (det finns ett par med aluminum-hätta, men jag har bara sett de på Globus hemsida. Originalen är utan) och är i min mening ganska vida vaderna också. Jag har haft normal vidd stl 38-39 och har haft ganska mycket luft emellan.
Jag är ganska smal, men inte spinkig.
Dessutom har de en väldigt mjuk sula och man måste i regel sula om de efter 1 års daglig användning.

Bekväm allvädersstövel, men inte särskilt hållbar.
 
Senast ändrad:
Sv: ridstövlar med tåhätta

vill du ha som inte leder kyla måste du ha komposithätta... det har jag på ett par arbetsskor och jag är ganska säker på att de inte tål lika mycket som mina med stål/alu hätta..

däremot så tycker jag det spelar mindre roll om hästen väger 400 eller 700kg, det gör lika jävla ont ändå..

mountain horse har ju massa stålhättor i sina jodpurs, har de inte i sina stövlar också?

annars har du globus carlskrona, inte snygga men ändå..

equitector har också, och de ser helt okej ut.. men jävligt grisig prissättning med dryga 2000 för dammodellen och över 2600 för samma stövel i herrstorlek.
 
Sv: ridstövlar med tåhätta

vill du ha som inte leder kyla måste du ha komposithätta... det har jag på ett par arbetsskor och jag är ganska säker på att de inte tål lika mycket som mina med stål/alu hätta..



equitector har också, och de ser helt okej ut.. men jävligt grisig prissättning med dryga 2000 för dammodellen och över 2600 för samma stövel i herrstorlek.

Vad roligt att du tycker det var dyrt, de graninge jag tittat på/provat kostar ca 1800 kr, inte såå stor skillnad ju!!! Eller du kanske missade en nolla i slutet av priset :eek:

Vart kan jag få tag på dessa equitector? Är ju bästa tipset hittills! Har inte provat Globus Carlskrona, men de ska ju tydligen vara ganska vida i vaderna...


Skyddshättan ska ju uppfylla vissa krav, tåla viss vikt och tryck. På "vanliga" arbetsskor finns märkning och regler för detta, måste ju vara likadant för de ridskor/stövlar med stållhätta. (bara att kolla innan man köper skorna så man är säker) Komposithätta ska kunna uppfylla samma krav, det gör de på vanliga arbetsskor!
Själv bryr jag mig inte så mycket om ifall det leder kyla så hätta i metall funkar utmärkt för mig, tror inte att jag kan hitta ridstövlar med komposithätta faktiskt :mad:

Nån annan som har nåt tips???

Jag har mailat Moutain Horse och frågat om de har stålhätta i nån ridstövel, men inte fått nåt svar. Får väl prova igen, det kanske inte kom fram.

Letar vidare efter ridstövlar....
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är på jakt efter ridstövlar med stålhätta eller komposit men jag hittar bara skor. Finns det ens såna stövlar? :confused:
Svar
6
· Visningar
1 087
Senast: Wilfa
·
T
Utrustning Har själv tänkt att köpa ett par inte allt för dyra ridstövlar. Max 2000 har jag sagt. Har sökt igenom en trillion-trådar här på Buke...
2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: Athina
·
L
Utrustning Vad tycker ni om deras ridstövlar. Är i valet och kvalet, antingen ska jag köpa ett par cavallo eller ett par sarm hippique. Har aldrig...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: lilla_busan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp