Ridstövlar eller Jodhpur?

Stollan

Trådstartare
Dax för nya skor/stövlar till dottern när hon rider.
Hon kommer inte att klafsa omkring i leriga hagar utan dom är mest till för ridning.
Vad tycker ni själva är mest bekvämast/bäst när ni rider?
Dottern är 8 (snart 9) år och avskyr allt vad skosnören heter så ridskor med sådant går bort totalt.

Sv: Ridstövlar eller Jodhpur?

tycker jodphur är bäst, smidigt o bekvämt, speciellt om man inte är äldre.

Jag föredrar jodpuhrs med shortchaps. (lär mig aldrig stava till det!)

jodpuhrs tycker jag med, det är smidigast. lätta att ta av och på.. sen kan man ju köpa matchande shortchaps till exempelvis tävlingar så blir det lite festligare.

fast å andra sidan; behöver hon lite hjälp med stöd åt benen/vristen/foten är kanske stövlar bättre. men personligen gillar jag jodpuhrs mer.. skönare att gå i tycker jag :)

Jodpuhrs och shortchaps är bäst då hon kommer att växa och ridstövlar är dyrare (om de skall vara någonting att verkligen ha). Jag skulle rekommendera att hon inte har ridstövlar för ens vid 14-15 då hon kan ha dem i några år innan hon måste ha nya (både mer lönsamt för dig som betalar samt henne som skall ha dem).

Ridstövlar som är bra kostar en del och i hennes ålder är det knappt lönt så jag säger som de andra.
Köp ett par jodpuhrs med chaps eller stövelskaft.

Svarar alla :)
Tack för svaren och det blir ett par jodhpurs till dottern.
Shotchaps var redan i tanken :cool:

jag själv älskar ju stövlar. avskyr o rida i jodphurs/chaps.

men med tanke på att tjejen är så liten så kan de vara bra med skor oxå.

Var någon som skrev att mankunde köpa när man var 14-15 o ha i några år innan man fick byta.
Jag köpte mina cavalllo då jag var 14 och har dom än idag.. är 21 nu.
Dock börjar dom bli slitna så nya ska köpas...

Vissst är stövlar bättre att rida i MEN jodpurs kan man köpa med stålhätta, och för små fötter är det en bra investerad försäkring!

Finns väl inget som heter bättre och sämre?
Allting beror på vad man själv föredrar, hade jag för mig i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka