Sv: Ridsporten har möte om olyckor
Om man skall jobba på säkerhet så behövs både väl tränade hästar.
Och det går visst.
Polishästen Utter var ett exempel på det.
Är man elak när påpekar brister i hantering när man själv anser sig utföra säker hantering så känner man sig trampad på en öm tå. Förlåt jag ska genast kliva om men delge en verklighetsberättelse om just Utter och hur invaggad man lätt kan bli när man tror att tränade hästar kan uppvisa total säkerhet utan att ens ha i tanke på deras naturliga reaktionsförmåga utifrån övriga naturen.
Händelsen utspelade sig för ca 8 år sedan på ryttarspelens internationella tävlingar och det va en varm solig dag. Utter hade med sin ständiga följeslagare haft en uppvisning där han gick genom eld och vatten,, makalöst säkert tränad häst och litade till 100% på sin ryttare.
Efter denna uppvisning skrittade lugn Utter runt på publikplats och lät alla som ville hälsa på både denna häst och ryttare som även då va i tjänst eftersom polisuniformen bars. Som vanligt vid dessa tävlingar så ställs serveringstält upp på kortgaveln av tidigare hinderboden (numera kollektivstallet) där många bord och stolar är utstälda med ca 2 meters mellanrum. Här kan man köpa mackor,korv,kaffe och främst denna dag läsk,, läsk med socker i. Plötsligt kommer denna polis ridande på Utter rakt in i detta serveringstält mkt smidigt snirklande mellan bord,stolar och barnvagnar. Besökarna blev överförtjusta och bjöd utter på socker och korv.
Så här säker kan man träna en häst till att bli med rätt träning uppfattade jag detta budskap som denna polis just nu presenterade va min personliga reflektion till denna demonstration eftersom jag själv just då stod i kön för att äntligen få en kopp kaffe. Till saken hör att jag är extremt allergisk mot getingar och är det någon stans getingar vid en dag som denna söker sig till så är det just bland massa öppna läskedrycksburkar.
Det kryllade av getingar i hela serveringstältet och jag ställde då frågan till mig själv om Utter va så extremt vältränad att ingen naturlig reaktin skulle ske om en eller flera getingar blev förbannad på den viftande svansen och stack Utter i skapet. Jag blev helt förundrad över hur en polis kan riskera att utsätta både barn,vuxna och främst sitt eget älskade fordon för detta då min uppfattning är att polisen ska stävja brott inte framkalla fara men kanske tänkte inte Utters trogna ledare på att ett naturligt beteende (getingen) leder till ett naturligt beteende från hästen om den blir stucken hur vältränad den än är och här anser jag att man brister grovt i omdöme och kunskap om djurens naturliga beteende..
Lyckligtvis hände inget mer än att jag sprang ut från detta serveringstält utan att blivit ihjälsparkad och utan kaffe.
Så snälla ge mig inte några fler ex på att säker hantering leder till säkra hästar för det är att invagga sig i falsk tro och kommer förr eller senare att straffa sig när även den mest säkra hästen av en eller annan orsak plötsligt uppvisar sitt naturliga beteende.
I mitt jobb brukar jag förmedla att det är inte dom osäkra hästarna man kommer skada sig på utan skadar man sig så gör man det på den hästen som man anser som "idiotsäker" och det beror enbart på att man själv släpper på sin konsentration, omedvetet hanterar den på ett minder medvetet säkert sätt eftersom man aldrig skulle drömma om att den plötsligt p.g.a. yttre omständigheter som inte går att förutse uppvisar sitt naturliga beteende.
Så länge vi arbetar eller hanterar djur så finns det
inga säkra djur, bara mer eller mindre väl tränade individer.
Glöm aldrig detta (ni andra).