Ridskoleteori

L

Liljan80

Till er som rider på ridskola
  • Vad gör ni på era teorilektioner?
  • Hur länge har ni ridit på ridskolan/Vilken nivå har er grupp?
  • Hur ofta har ni teori?

Nyfiken på vad man kan göra och vår lärare vill att vi kommer med alternativ men det står helt still.

//Emma

Sv: Ridskoleteori

förra gången hade vi löshoppning. det var jättekul. sen har vi haft sitsträning,körning, tittat på nån film (tråkigt :p) haft voltige. och säkert mer saker. en gång per termin så kan man välja olica clinics t.ex hoppning.

jag har ridit där i 4 år nu men red innan på en annan ridskola i 6-7 år kanske. den heter typ D och högsta som finns är E fast det finns ingen sån juniorgrupp tror jag

vi har teori 2 gånger per termin

Vi har haft allt från sist-träning (nyttigt!) till att titta på fil(mindre kul). Sist hade vi hästmassage och det var nog den intressantaste teorilektionen hittills.

Dom flesta har väl ridit 3-5 år, är 11-15 år sådär.
Jag kan just nu bara komma på en sak vi gjort, lindat ben.
I tidigare grupper har vi bl.a. kollat på film (samma film 3 gånger, fast olika grupper...), smörjt träns och sadlar och sånt.
Inget jätteintressant direkt :crazy:

Vad gör ni på era teorilektioner?

på dom 3 ridskolor har det varit olika. den första hade vi teori ca 2 ggr/termin tror jag. inte så bra teori mest flum o kolla på videos kannske lite foderlära.
på den andra red ja inte så länge bara en teori lektion han jag med. då tömmkörde vi. på min nya ridskola har vi teori ca 2 ggr/termin? har bara haft teori en gång och då lärde vi oss om det menala med att rida så som att man kan bli nervös och vad man skall tänka på o.s.v (väldigt bra) sen hade vi lite "tävling" i lag så vi skulle känna lite "lagkännsla" (också väldigt bra efter som jag är ny)

Hur länge har ni ridit på ridskolan/Vilken nivå har er grupp?

i ca 7-8 år jag tror jag rider i en så kallad 4:a jag tror grupperna grå från 1-4 ?

Hur ofta har ni teori?

läs ovan..

Liljan80 skrev:
Nyfiken på vad man kan göra och vår lärare vill att vi kommer med alternativ men det står helt still.

//Emma

Vad jag kommer ihåg av teorilektionerna när jag gick på ridskola var det dom var vedervärdigt tråkiga. Man fick smörja träns, titta på nån film, ha ryckttävling o.s.v

Har ofta tänkt att det där måste gå att göra mer spännande.
Några ideér som jag har kommit på är:
Hästmassage- nu kanske inte alla är så förtjusta i det som jag är men att bara att lära sig några få grunder gör att man kan få en väldigt nära kontakt med "sin" häst.
Fallteknink-ta dit t.ex en judo tränare som kan lära en ramla av med minsta möjliga skaderisk.
"NH"-träning. På vår ridskola så hade vi teori främst när hastarna var vaccinerade o därför inte skule gå så hårt. Men att ha ett pass när man lär sig lite om NH o får pröva lite med nån häst är inte särskilt ansträngande för hästarna o väldigt nyttigt för ryttarna.
Sadel utprovning Kontakta en sadelmakare som kan komma dit o tala om sadlar o grunderna om hur man ser att en sadel passar.

Senast ändrad:

På ridskolan ja gjobbar har eleverna teori 2 ggr per termin. Vad man gör beror på vilken grupp det är.

Med vuxna har jag mkt teori som handlar om ridningen, tex löshoppning och kollar på avstånden mellan hinder och hur långt från hindret hästen hoppar av. Någon gång har vi haft att en av oss har pratat om dressyrrörelser medan en annan har ridit och visat. Det brukar vara uppskattat. Eleverna gillar att se att vi också kan rida :)
Ett populärt tema är också att prata om vilka muskler hästen använder vid ridning och titta på de olika hästarna i stallet, deras förutsättningar och hur eleverna tycker de är att rida på.

Med barn och ungdomar brukar jag ha praktiska lektioner. tex visitering och bandagering, sårvård, frisering.

Jag visar aldrig film för mina elever, de kan låna filmer på biblioteket om de vill, de kommer ju för att jag ska undervisa, inta parkera dem framför tv:n

Har erfarenheter från teori på två olika ridskolor..

ridskola 1.
teoritimmarna bestämmer vi själva, ofta titta på film eller titta på när läraren rider såsom vi gör (extremt roligt och skrattretande när han/hon härmas)
det roligaste (förutom härmningen) var att bygga hindermodeller.. jeii *trök*

ridskola 2.
denna teorivecka hade vi denna vecka faktiskt.. i tisdags hade vi tömkörningskurs och alla som ville fick prova på att köra oxå! och idag fick vi se hur man slår på en tappsko, och självklart prova själva att slå i söm och fixa till..

riktiga 10-poängsteorier är där man lär sig nånting nyttigt och viktig och får prova själv..
ex
slå på tappsko
hovvinklar och skoning (hyr gärna en hovslagare!)
tömkörningskurs
vaccinationer, tempa, visitera, böjprov
lindning av ben och täckning på rätt sätt
sadelutprovning och tränsinpassning
korrekt sätt att visa häst för hand
träna på att lasta i och lasta ur häst
löshoppning, lära sig bedöma osv..
teori om hästen i trafiken och sen rida ut en kort sväng

de mesta där man BARA sitter stilla är ofta tråkigt.. aktiviteter kan man göra utan att träna och rida 50 minuter..

ooops glömde frågorna.. på ridskola 1 har jag ridit i 14 år.. alltid lika tråkiga teoritimmar.. nivån sjuker stadigt då gruppen sakta med säkert byts ut.. :(
på ridskola två har jag ridit 1 å en kvarts termin och där är teorin blandad.. man betalar för en lektion men får gå på hur många teorikurser som helst..

Senast ändrad av en moderator:

Vi har teori i 45 minuter före varje ridlektion!! *Perfekt*

Vi går igenom precis det vi ska göra på lektionen, så man har verkligen koll sen!! Jättebra!!

Än så länge har vi pratar om hjälper (tygel, skänkel, vikt), ganska basic men vi är på lite olika nivå och det är bra att verkligen få grunderna inpräntat i sig teoretiskt. Sen har vi sett två delar av Bo Tibblins filmer om "Hästens form", samt "Skänkelvinkning, Öppna, Sluta och Förvänd sluta". Och en gång pratade vi hoppning. I tisdags hade vi i läxa att kunna beskriva en skänkelvikning (hästens rörelse, ryttarens hjälper, syfte m.m.). Vi fick även agera häst och göra skänkelvikning i skritt och trav.

Nån gång ska vi ha sitsträning med.

Men vår teori handlar främst om själva ridningen, inte så mycket om hästhantering och andra grejer runt om. Det kan jag iof tycka är lite synd...

Men som sagt är det helt kanon att verkligen gå igenom precis vad som ska hända!!

Förena praktik och teori funkar alltid alldeles utmärkt!!

Vi har teori 2 ggr per termin. Jag rider i en # grupp och det högsta är 5 på skalan inom våran ridskola.
en utav dessa veckor har vi e sådan kallad teorivecka där man kan välja olika saker vid olika tillfällen och man får även gå på så många man vill oxå.
Så denna termin valjde jag ut att gå på tömkörning, där hade vi teori om det hela och vissades olka övningar och fick sedan prova på själva dom som kände för det.
Och jag valde även att slå på tappsko, väldigt roligt och kul, fick en massa teori vid hästen om hur man gör vissandes på hästen, och seddan fick vi även prova på själva, inte särskilt svårt tyckte jag, fast det är ju bra mycket lättare att slå på en tappsko än att sko en häst, bland annat eftersom att man redan har sömhåll som sömen man slår i följer. det var jättekul tycker jag =)
Vid det andra tillfället så tar ridläraren hand om teoriveckan å då får man vara med och bestämma själv vad vi vill ha för form utav teori, förra gången så hade vi om hästens form, naturligt och hur den ska se ut vid ridning, och så tittade vi och diskuterade en film om markarbete inom hoppning.

Liljan80 skrev:
Till er som rider på ridskola
  • Vad gör ni på era teorilektioner?
  • Hur länge har ni ridit på ridskolan/Vilken nivå har er grupp?
  • Hur ofta har ni teori?

//Emma

När jag gick på ridskola (länge sen), hade vi nästan alltid hästens delar på teorin :crazy: (när jag hade börjat rida, vi hade det väl 4 terminer i rad på varje teori sen hade vi om foder någon gång för variationens skulle tror jag)
Vi hade någon gång "tips runda" och då fick alla ett papper om skv, skolorna, tempoväxlingar etc. Det var faktist väldigt lärorikt och kul. Sen såg vi på film, ridläraren hade filmat när vi red gången innan teorin och det var kul att se faktist. Kul att se hur man red och vad man kan förbättra genom att titta själv.
Någon som skulle vara nyttigt för viss är nog säkerhets regler vid hästhnatering och i stallet. ;)

hej
där jag rider så har vi teori 2 ggr per termin tror det är mer i barngrupperna(rider i vuxengrupp).
vi har haft löshoppning, tömkörning, longering/sitsträning mm.
har man någon kurs så är det alltid teori innan i ca en timme.

Dom mindre vana ryttarna har teori 1 ggr/terminen, då får de lära sig hästens delar, sjukdomar, tränset/sadelns delar, skötsel o.s.v.

För dom mer vana ryttarna (å såklart dom mindre vana med) hålls en clinic där ridlärarna visar massa olika saker, som tex hästens utbilndning då började de med några unghästar å slutade med ridskolechefens dressyrhäst som gjorde byten å grejjer..

Sen har de vart lite tömkörning, hoppning osv

Vi longerar, lastar, tömkör, voltige, visar videos, läser, pratar - dvs blandat praktik och teori egentligen.
Jag har ridit i 9 år, gruppen är en fyra av ledgrupp-nybörjare-1-2-3-4-5.
Vi har teori två gånger per termin

när ja gick på ridskola hade vi teori om foderanalyser och ihopsättningar av foderstater och linda ben tills de va så snyggt de bara gick om vi gjorde ett fel fick vi örja om, ja satt där i tre timmar(va tvugna å lära oss stallanage och ridbandage) alla fyra en skulle va lindade också.

Jag har ridit i 10år och rider i en grupp som är på nivå 8 av 10 (tror jag)
Vi pysslar med öppna/sluta(förvänd,diagonal osv.), bakdelsvändningar, skänkelvikning osv.

I alla år har vi tragglat skänkelvikningar och öppna/sluta på teorilektionerna, men NU har de börjat med clinics som ska ersätta teorilektionerna.
Det är fyra clinics (3h/clinic) som man får anmäla sig till,...förut hade vi alltså två teoritillfällen (1h/lektion)/termin.
Första var om hästmassage, andra en hoppclinic, tredje kommer vara en föreläsning och fjärde är en dressyrclinic.
Genialt! Man får ju välja att lyssna på det man tycker är intressant

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar