Ridskola, vilka grupper?

Skreppur

Trådstartare
Vilka "grupper" finns det inom ridskolan? Från nybörjare till mer avancerad? Vad är det som krävs i nybörjargruppen för att ridläraren ska flytta upp ett snäpp?

Om det finns sådana grupper vill säga.. :angel:

Sv: Ridskola, vilka grupper?

tips. fråga på din ridskola.
det är väl olika på ställe till ställe kan jag tänka mig.

Där jag red red man ju i samma grupp genom åren, alla utvecklades ju ungefär samtidigt. Klart nån bytte grupp och sådär, men överlag red alla i samma. Sen startades nybörjargrupper allt eftersom det behövdes, när det kom nya.

Skreppur skrev:
Jag går inte på ridskola. Tack ändå :)
okej jag vet de har börjat titta lite på såna listor hos oss iaf.
för att få lite jämnare fördelning i grupperna.

men vad det står vet jag inte så noga.. men en är väl tex att man ska kunna klara skritt, trav och galopp på volt.. (exempel som jag gissade)

På min ridskola har vi gruppindelningar, eller nivåer snarare...
Nybörjarnivå:

Skritta och trava med ledare. Styra "slalom", vända snett igenom och rätt upp i skritt. Sätta igång ponnyn själv.

Därefter:
Trava självständigt med och utan tät. Olika ridvägar. Kontrollövningar, framåtdrivande och förhållande hjälper.

Och...:
Galopp en och en, senare även flera åt gången. Rida på volterna och på böjt spår, ställning, lätt sits. Rida över bommar och hoppa litet hinder.

Sedan:

Behärska ponnyn i alla tre gångarterna. Kunna ridvägarna. Kunna framåtdrivande och förhållande hjälper. Halvhalt. Kunna rida över bommar samt hoppa litet hinder. Gymnastikhoppning.

Näst bästa nivån på nuvarande ponnyryttare:
Sidförande skänkel. "På tygeln". Hoppa enkel bana. Grunder i anridning mot hinder samt ridning efter hinder.

Nästbästa (ponny), nästnästbäst storhäst:
Börja rida ponnyn i rätt form. Behärska ponnyn mellan hinder. Intro till skolorna. Repetition tidigare steg.

Bästa resp. nästbästa:
Kännedom om bakdelsvändning. Förvänd galopp. Ryggning. Rida ponnyn i form. Hoppning på böjt spår och relaterade avstånd.

Bästa:
Form, sammansatta rörelser, tävlingsmoment, mer självständing ridning, rida lite yngre ponnyer.

På alla nivåer finns även 'krav' för de teoretiska kunskaperna.

Detta är hämtat från min ridklubbs hemsida:

Följande ridlektioner erbjuds beroende på förkunskap och ålder:

Hästlekis
En förberedande kurs för barn mellan 4 - 6 år, där eleverna lär sig det mest grundläggande vad gäller hantering av hästar, t.ex. hur man leder en häst, hur man borstar den m.m.
När eleven fyllt 6 år avancerar man till J1

J1/S1 (J=junior, S=senior)
Eleverna delas in i två grupper J1 och J1+.
- J1 är för de elever som fyllt 6 år men ej genomgått hästlekis.
- J1+ är för de elever som har avancerat från hästlekis.

När eleven kan rida alla gångarter i godtagbar balans, har lärt sig de flesta ridvägarna, hoppa i trav i god balans och avlagt godkänt prov för Ryttarmärke 1 går eleven vidare....

J2/S2
När eleven kan rida i god balans dressyr- och hoppsits i alla gångarter, utföra framdelsvändning, skänkelvikning, hoppa i galopp flyttas eleven till....

J3/S3
När eleven kan inverka korrekt på hästen, utföra bakdelsvändning flyttas eleven till....

J4/S4
När eleven kan rida hästen på tygel och inverka med korrekt dressyr och hoppsits, banhoppning LC flyttas eleven upp till....

J5/S5
När eleven kan inverka på alla hästar med en korrekt sits och utföra vissa medelsvåra rörelser.

Sen kan jag ju utifrån egen erfarenhet säga att detta inte stämmer till punkt och pricka, det finns mycket mer som "ingår" men detta är ju riktlinjer. Dessutom är det ofta så som Mitrolle skrev att oftast håller samma grupp ihop i många år då de utvecklas ungefär lika snabbt. Undantag finns alltid.

Ullis

När jag red på ridskola hade vi knattelekis, dör småbarn
Sen kom nybörjargruppen där man lär sig trava på egen hand, styra och sådana saker.
Sen kom gruppen där man lärde sig galoppera och andra svårare styrövningar.
Sen kom gruppen där man kan galoppera, hoppa och man börjar mer med att ha hästen gå rätt på tygeln och liknande.
Sen om man ville specificera sig på något så fanns det, hoppspeciall och dressyrspeciall grupper 1 av varje. Där började man rida för tävlingar och liknande.
Sen hade vi även handikappgruppen. Och det säger sig själv vilka som red där.

Pellan skrev:
När jag red på ridskola hade vi knattelekis, dör småbarn

herregud jag blev rädd att små barnen dör. :eek:

vi har
knatte
nyb
nyb+
1
1+
2
2+
kanske vidare men jag är inte säker.
jag vet inte riktigt vad man lär sej i varje grupp.
men dej jag vet är att vår grupp inte har jobbat så mycke med skolor håller på med skänkelvikning nu

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Emro
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 069
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama