Ridskola och utbildning - hur gör ni?

supercassie

Trådstartare
Jag blev inspirerad att starta den här tråden genom tråden på "gnägg" om Ponnyakuten 4. (Om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta :bow: )

Jag har sett alla avsnitt av serien och blir lite förundrad över bristen av grundkunskap i ridning hos flera av barnen. Jag tänker att även om flera av deltagarna är uppvuxna i "hästfamiljer" så bör grunden vara mycket mycket bättre innan man helt sonika får en egen ponny (som man dessutom tävlar med). och alla deltagarna är väl inte uppvuxna i hästmiljö?

Nu är det ju ganska längesedan (20 år ca) som jag BÖRJADE rida på ridskola, MEN... vi red regelbundet utan stigbyglar och blev longerade som balans/sitsträning, vi hade minst en gång per termin teori om hästhantering,vård och säkerhet och vi hade på varje lektion (efter det att "alla" började galoppera) tempoträning med länga-korta, rida över bommar osv. När jag hade ridit i ett år hade jag gjort otaliga kaptensvändningar, ridit på ett oljefat med sadel (men utan sadelgjord), blivit longerad i galopp, utan stigbylar (med händerna på huvudet).

Så till frågan; Ni som är ridlärare eller chefer över sådana, är med och planerar lektioner eller liknande... hur ser "planen" ut? Ska eleverna "få" göra vissa saker efter en viss tids lektionsridning oavsett utvecklingskurva?
Vad ställer ni för krav innan eleverna får börja "rida alla hästar", galoppera i grupp, hoppa, hoppa bana, rida ut?

Förstår att det kan kännas som en luddig fråga, men jag fick som svar på en kommentar kring dagens ridskoleverksamhet ( i just ponnyakuten-tråden) att folk i regel "vill ha resultat snabbt" p.g.a. pengarna man betalar och att man därför hoppar över kvalitetssäkringen av utbildningen. Jag menar inte att kritisera någon, jag vill bara veta hur det ser ut "idag".
 
Sv: Ridskola och utbildning - hur gör ni?

På Ridskolan där jag rider får nybörjarbarn rida i en balansgrupp Dvs i början så ligger allt fokus i ridning på balans och att styra med vikten ock kroppen. De rider alltid utan stigbyglar och ofta barbacka. En stor del av lektionen innefattar hästhantering och förädrarna tvingas lära sig sadla, tränsa och hur man hanterar häst rätt.

Det verkar ge resultat, på ett år i stallet har jag sett en person trilla av. På Ridskolan där jag lärde mig grunderna fär 25 år sedan trillade vi som kulor i jämförelser eller så kan man jämföra med en klasskompis, hon började rida i vuxen ålder och kunde efter 1,5 år inte sadla och tränsa på egen hand....
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 271
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 396
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den. Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i...
Svar
18
· Visningar
2 507
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp