Ridschema ?

Sv: Ridschema ?

Svårt att ge råd när jag inte vet så mycket om hästen! ;)

Men rid så omväxlande som möjligt! Tömkör mycket. Trava och galoppera över bommar. Träna mycket tempoväxlingar och övergångar. Rid ut, låt hästen sträcka ut riktigt.träna även lydnad när du e ute, tempoväxlingar och skolor tex. Klättra! Hoppa lite studs. Rid sidvärsrörelser i alla gångarter. Öva förvänd galopp, å spåret, i serpentiner och i stora och små volter. Gymnastisera hästens sidor mycket!

Detta är lite som jag brukar göra iaf! ;)

Lycka till!!! :D och se till att ha KUUL!!! :bump:

PerfectTension skrev:
Ngn som har ett ridschema som de följer.. ? Typ idag hoppar vii.. o såå ? Eller ni rider bara som ni känner för d ? O hästen då då ?

Eftersom detta är en fråga, som kommer upp i tre eller fyra NYA trådar VARJE vecka, så häftar jag tråden överst i forumet ett par dagar så kan ALLA som tänkt starta en ny tråd i ämnet, skriva i en och samma tråd i stället. :idea:

Tack

IngelaH

moderator

Tycker det ser ut som om du måste mjukna mera i handen, du rider på ett pessoa, och har full utlag på häveffekten, därför går han lite tokigt, spänt och med 3kotan söm högsta punkt. Å andra sidan kan det vara en ögonblicksbild...

Jag har haft ett schema för varje månad med olika övningar. det jag eftersöker nu är mer detaljerad utbildningsstege, se tråden längre ner. Sätt mål, gå igenom dressyrprogrammen... Slipa på ett måment i tahet, men sen får man inte fastna i det, man måste göra massa annat också.

Lycka till, och våga släppa efter lite! :)

/cj

Jag planerar min träning men har alltid en reservplan för hästar är precis som vi människor, inte alltid på humör.
Det viktiga tycker jag är att man alltid är medveten om vad man vill ha ut med den dagens ridning. Ska du ha en kravlös skrittrunda för att återhämta lite så ska det vara det då ska man inte gå in på ridbanan och börja traggla med något för att hästen råkar kännas mjuk och avslappnad.

Tycker att det är skönt att ha en plan för då vet man vad man ska göra när man kommer till stallet och då är det lättare att ta tag i sig själv även om man är lite trött och hängig.
Sedan tillhör ju jag dem som rider oavsett väder.

En enda gång har jag behövt ändra planen markant. Det blåste full storm och var mörkt ute. Pållan vägrade lämna stallplanen och ansåg att matte fullständigt förlorat förståndet. Vi gick in i paddocken istället, fast vi tränade fortfarande övergångar, precis som planerat. Brukar vilja göra det på en tur ute eftersom pållan är av åsikten att alla avsaktande övergångar betyder att hon ska ha paus och snigla sig fram. Lite lättare att hålla henne framåt i tempot när man är ute.

En planering hjälper dig också att hållakoll på er utbildningsstatus.

När det gäller bilderna så undrar jag först om du verkligen behöver ett pessoa för det ser lite väl ihopdraget ut.
Jag hoppas att du har en tränare till hands som kan hjälpa dig mer än vi på buke kan för vi kan ju inte se dig rida.
Vill du bygga upp muskler är det omväxlande träning som gäller i kombination med bra foderstat och förslag på övningar har du ju redan fått.

Lycka till

Apo

Måndag: Dressyr med inriktning på programträning
Tisdag: Dressyr för tränare
Onsdag: Skritt och trav ute på asfalt och hårda grusvägar
Torsdag: Dressyr
Fredag: Vila- ev skritt i skogen
Lördag: Uteritt/Galopp
Söndag: Uteritt - stock och sten och klättring

Hejsan.
I början på veckan brukar jag planera hela veckans ridning och så.
Sen märker man om någonting måste flyttas och så.

Ja bukar inte planera så jätteniga, bara se till att det inte blir samma sak flera gånger i rad och så..
Fast på lördagar så tränar jag dressyr inför tränare! :D

PerfectTension skrev:
Ngn som har ett ridschema som de följer.. ? Typ idag hoppar vii.. o såå ? Eller ni rider bara som ni känner för d ? O hästen då då ?
Ngt ni tycker jag ska träna med miin pålle ? Ngr muskler som behövs till o såå ? här är en biild ..
http://i27.photobucket.com/albums/c151/PerfectTension/HPIM4801.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c151/PerfectTension/HPIM4644.jpg :D

Jag har schema som löper över flera månader, med en utveckling av träningen vecka för vecka. Vilket som blir olika dagar, anpassar jag dock lite till hur veckan ser ut. Tränaren rider jag dock för det mesta för samma dag i veckan. Schemat följs givetvis inte slaviskt, beror på underlag ute, hur hästens mår för dagen osv.

Svårt att se på en svart häst och ganska mörka bilder hur den är musklad. Lite tunn bakdel kanske. Klättra i skritt och tempoväxlingar kanske.

Hälsning Maja

Hälsning Maja

Jag brukar rida mest som jag känner för. Har aldrig några scheman. Däremot känner man ju om hästen behöver tränas på något speciellt, och då kanske man gör det lite extra.

Måndag- Dressyr för tränare
Tisdag- Vila, pga att jag inte hinner rida då, ev. skritt e. longering
Onsdag- Hoppning för tränare
Torsdag- Markarbete, mjukgörande
Fredag- Skogstur, ofta klättring
Lördag- Galoppträning i skog och mark
Söndag- Travträning i skogen.

I bland byts något ut mot en "lufstus" i skogen med min inackordering...

//E

Träna¨på lodrät sits kanske? Hästen ser jättefin ut!!

jag har inget bestämt måndagar hoppar vi, tisdagar rider dressyr nej. men jag har olika saker som ska ingå under veckan eller så lägger jagupp en tio dagrs schema.
De enda som är spikat är attvarje tisdag är de hoppning och onsdagar är de dressyr. För då rider jag för tränare.
förut på måndagare bruykade jag ha intervall och galopparbete. Varannan måndag åktwe jag nämligen till täby och tränade. Men nu spelar de ingen roll.
BRukar alltid ha en promenad eller vilodag oftast när de passar hästen. brukar också ha en klättringsdag, träna muskler och lyfta på ben, brukar också ta och skritta på hårt underlag och träna sener när vi ändå är ute. brukar ha en cavaletti eller hoppdressyr ocskå, men inte varje vecka, men de ska med in.Nån skön skogstur som bara är avslappnade med ingen press sak också vara med nån gång.
Dressyr fösöker rida alltid om jag så är i skogen, ridhuset eller hoppar. Tömkörning är också nåt som jag tycker man ska ha med Flytta undanlite osv. En fjortondags period kan man lägga upp för då får man in de mesta.
Brukar också jobba från marken med lite nNHträning, rida repgrimam och andra roliga , omväxlande övningar.
Rida när hästen har ögonbindel påsig är en nyttig övning, en fråga om tillit.
Brukar

Har alltid schema för min häst, men planerar inte direkt vad jag ska göra utan det tar jag efter vad som känns behövs.
Men följer alltid en regel t.ex
Måndag: Hårdträning, galoppövningar, kondition, styrketräning
Tisdag: Avlsappnande ridning/markarbete, t.ex jogging, skrittur.
Onsdag: Vila med ev promenad
Torsdag: Hårdträning
Fredag: Avlsappnande arbete
Lördag: Vila med massage
Söndag: Hårdträning

om man vill bygga upp hästens kondition och muskler är de oftast lättast att lägga en schema.. När ja satte igång min travare efter lång vila la ja 3 veckors scheman.. De funkade alldeles utmärkt för oss..
De är svårt att ge råd när man inte vet vilken kondis hästen är i..
Men rid mkt ute, typ klättring och mkt skritt, de bygger muskler och kondition..
Tömkörning är mkt bra..
När du rider på bana och även ute är serpentiner och skänkelvikningar bra.. De hjälper hästen att komma i rätt form..
Variera ridningen mkt, så ni inte tränar samma sak och muskelgrupper varje dag..
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Mow skrev:
Måndag: Dressyr med inriktning på programträning
Tisdag: Dressyr för tränare
Onsdag: Skritt och trav ute på asfalt och hårda grusvägar
Torsdag: Dressyr
Fredag: Vila- ev skritt i skogen
Lördag: Uteritt/Galopp
Söndag: Uteritt - stock och sten och klättring

Jag undrar över onsdagen!
vad får du ut av att skritta/trava på hårt undserlag och asfalt?:confused:

för mej har trav på asfalt och sådana underlag alltid förknippats negativt!

Tycker det ser ut som om du måste mjukna mera i handen, du rider på ett pessoa, och har full utlag på häveffekten, därför går han lite tokigt, spänt och med 3kotan söm högsta punkt. Å andra sidan kan det vara en ögonblicksbild...

Ja skulle säga samma sak :bow: ´Men det är ju olika från häst till häst ...

det sägs att skritt och trav på hårt underlag stärker leder och senor. kanske även annat också, men det är vad jag komer på nu.

sen är väl olika hästar olika känsliga för hårt underlag.

tänk på såna som kör turister i storstäder, trav på asfalt varje dag. en del har väl stötdämpande specialskor, men många har bara vanliga järnskor, och hästarna mår lika bra för det.. sen om det ger några långsiktiga effekter kan jag itne svara på...

Leta på trådar med denna fråga så får du lära dig något nytt. :)

Hälsning Maja

jag har inget skrivet schema men jag har ett oskrivet schema i min hjärna. ja brukar tänka på att rida dressyr minst 4 dagar i veckan, rida ut ca.1 gång per vecka, ibland mer, (tränar konditionen och så klättrar jag alltid för att bygga muskler). På dressyrpassen lägger jag ibland in bommarbete, hoppning eller dyl. Och så har min pålle en vilodag i veckan.:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 273
Senast: azagh
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen reda på varför Lex inte varit helt ren i sin bakdel, hans korskota ligger inte riktigt där den ska. :(...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Milosari
·
Dressyr Fixar en lite gnäggbetonad tråd så här innan jul. Jag undrar om ni kan se hur gammal hästen är på bilderna. Och innan ni undrar: ja! det...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025