Ridschema ?

Sv: Ridschema ?

MariaAhmira skrev:
Jag undrar över onsdagen!
vad får du ut av att skritta/trava på hårt undserlag och asfalt?:confused:

för mej har trav på asfalt och sådana underlag alltid förknippats negativt!

Därför att jag vill variera underlaget för hästen. I ridhuset är det tungt och mjukt, i skogen är det varierat lyfta ben över stock och sten, och asfalt är hårt.... så enkelt är det... och det är tro det eller ej nyttigt för hästens leder med hårt underlag emellanåt.:)

Jag har hört att det kan vara nyttigt att skritta på asfalt nån gång då och då men att trava...
Asfalt är ju dessutom väldigt halt underlag...kan det verkligen vara bra??

Mow skrev:
Måndag: Dressyr med inriktning på programträning
Tisdag: Dressyr för tränare
Onsdag: Skritt och trav ute på asfalt och hårda grusvägar
Torsdag: Dressyr
Fredag: Vila- ev skritt i skogen
Lördag: Uteritt/Galopp
Söndag: Uteritt - stock och sten och klättring

EEE hur vågar du trava på ASFALT?:confused: Förstå hur det lär slite på benen. Vet men ju själv när man är ute och joggar man får ju benhinneinflation å allt möjligt skit av det.:(

AnnaVirrPanna skrev:
EEE hur vågar du trava på ASFALT?:confused: Förstå hur det lär slite på benen. Vet men ju själv när man är ute och joggar man får ju benhinneinflation å allt möjligt skit av det.:(

Asfalt och hårda grusvägar....skrev jag. Jag travar på hårda grusvägar.... men det är faktiskt bevisligen bra att varva det mjuka underlaget i ridhuset som istället sliter rätt bra på senor och leder, med hårt underlag. Jag brukar inte trava på asfalt, mest på hårda grusväger men vad vet jag... en del påstår att asfalt sviktar mer än hårt packade grusvägar. Hästen är nyligen röntgad och mycket fin i leder och ben så jag fortsätter nog så här...:D

*kl*

Är det någon som vågar sig på ett ungefärligt svar på min fråga?
Har en 5-årig korsningsponny á la nordsvensk typ. Han rids normalt sett 5-6 dgr/v.
Brukar alternera med tömkörning vissa dagar. 2 av dagarna rids han i lugnare tempo än de resterande.

Ett normalhårt pass brukar bestå av 1 timmes dressyrträning/hoppträning/uteritt med klättring osv. Likaså gäller tömkörningen.

Har inte tillgång till ridbana eller ridhus för tillfället, tyvärr. :(
Nu under vintern får vi nog arbeta om schemat lite, så att det kan bli en så balanserad och jämn ridning så möjligt trots att vägarna och åkern är lite olika hård. Hur göra? och Hur ofta rida?

Då vintern precis anlänt till lilla blekinge så har det inte slagit mej förrän nu att det vore ju hyfsat bra med lite planering av ridningen, och planera efter vädret som är nu...

Vi har inget exakt schema.
Brukar ta det som behövt tränas, som ger variation, det som hästen och jag tycker är kul. Det brukar ge ett ganska hyfsat "schema". ;)

Angående "trava eller inte trava på asfalt";
I lagom mängd tror jag det är nyttigt.
T.om utbildade ridinstruktörer som jag vet, brukar trava på hårt underlag. :)
Jag hörde att det stärkte skelettet, men jag vet inte hur säkra mina källor är. :angel:

Jag brukar planera träningen med min häst, oftast på lördagen eller söndagen. Sen så känner jag alltid efter på t ex. höst och vår om det är för hårt att rida i våran paddock, om det är det rider jag i ridhuset. Fast det gör jag innan jag ska rida såklart :smirk: . Om det är fint väder så brukar jag rida ut barbacka (jättemysigt) eller så. Ett vanligt träningsschema för mig och min häst kan t ex se ut såhär:

Måndag: Hoppning
Tisdag: Markarbete, lättare dressyr
Onsdag: Longering
Torsdag: Tuffare dressyr
Fredag: Hoppning, bana
Lördag: Uteritt, klättra kanske
Söndag: Vila

När min häst får vila brukar jag bara pyssla om den, mysa och bara ha det härligt. Det är jättemysigt :love:

Jag har hört att skritta på hårt underlag ska vara bra som uppvärmning efter som blodcirkulationen i benen kommer igång.:bump:
Men där imot att andvända hårt undrerlag under ett helt pass sliter nog på lederna..

Intressant att läsa om hur ni tänker kring träning. Jag har köpt min sommarhäst 10 år för ca två veckor sedan (korsningsponny med fullblod i sig). Hon har gått på ridskola senaste 5 åren, men ska nu nyttjas som fritidshäst av mig och min 12 åriga dotter. Hon är van att ha gått ca två lektioner sex dagar i veckan och ibland uteritt den 7e dagen. Dessa två veckor har jag mest ridit henne i omgivningarna(nytt stall med en connemarakompis, lugnt och stor rasthage). Hon har gått mycket bra på hopptävlingar och är lättriden på dressyr också. Just nu är jag inte så tävlingsinriktad utan vill bara lära känna min häst ordentligt innan vi börjar titta närmare på ev träning. Jag tänker mig att köra tempoväxlingar ute i naturen och göra övningar när vi ändå rider ut. Finns ingen paddock eller ridhus men just nu får jag använda en äng när snön ligger på. Ni som har erfarenhet. Vad ska jag tänka på i övergången så min häst behåller sin goda kondition. Jag hinner just nu inte rida exakt varje dag lika mycket men har en medryttare på gång som kan hjälpa mig ibland. Tips och tankar mottages tacksamt.

Jag tycker det är omöjligt att hålla ett ridschema som håller speciellt då man inte har tillgång till ridhus utan är helt beroende av vädret, så jag rider varierande vad som känns bra för dagen.

Jag har inte som ett schema, men jag mål på lappar som jag sätter upp på en vägg. Och när vi har klarat det målet så tar jag ner lappen. Jag tycker att det känns väldigt motiverande att försöka ta ner en lapp.

Ang trav på asfalt. Jag har läst i en bok skriven av vetrinären Charlie Lindbergs att trav på asfalt är bra för hästens senor. Men man måste linda benen och ha hästen samlad. Absolut inte slängtrav!

Gud vilken bra idé! :)
Det måste verkligen konkretisera vad man vill med sin ridning, samtidigt som man får en morot i och med att man kan plocka ner den där lappen. Det ska jag bannemej börja med jag med!

*kl*

Har ett slags konstigt schema som inte är förutbestämt alla dagar...
Har dock alltid en motivering till att träna så som jag väljer att göra utifrån hur hästen känns.

Måndag - fast vilodag, har mockningshjälp denna dag :)
Tisdag - oftast uteritt, då hästen är lite stel efter vilodagen, kan även vara ett annat pass t.ex. longering, tomkörning mm. Bra om hästen får vila ryggen från sadel två dagar i rad ibland.
Onsdag - dressyrpass i ridhus om jag rider, kan bli lättare pass/uteritt om medryttaren rider.
Torsdag - Dressyr om onsdag var uteritt, intervallträning om onsdag var dressyr.
Fredag - Dressyrpass oftast.
Lördag - längre, ofta lugn, uteritt.
Söndag - dressyrpass (oftast för tränare)

Dvs tre dressyrpass varav ett för tränare, två för att öva på läxan :smirk:
Tre uteritter som varieras i längd / belastning.
En vilodag.

För mej blir det dom det blir :) tävlar inte eller så. Det beror mkt på hästen oxå. Om jag ridit en bit o känner att han är jättejobbigt o inte alls lyssnar, då tar jag ju upp han på volten ett tag o rider lite dressyr. har inget shecma, i rider dit vindarna för mej ;)

Men jag tror att hästar dom tävlar mkt kanske behöver ett mer schema t.ex 4 dagar i veckan dressyr, 2 dagar uteritt och 1 vilodag. Sen så kanske man inte lägger dressyr på en vinterdag med sol, som bara är gjord för vintergalopper över ängarna ;)

Jag har också lite funderingar på ridschema.

Jag är medryttare på en varmblodsvalack på 15 år 3 dagar i veckan. Han har inte blivit riden regelbundet under vintern pga av dåligt med tid och vädret. Jag började på honom i början av februari.

Fakta om hästen: 160-165 cm hög, valack, 15 år. På banan tills han var 5 år och sedan riden. Har upphakningar bak men ägaren säger att det endast hänt 1-3 ggr vad hon vet. Kan gå stadigt i form men är ringrostig. Känslig för skänkel. Hetsig och glad ute, gillar dock inte färgförändringar på backen (LIVSFARLIGT!!! :devil: ). På banan är han lugn och sansad efter att ha blivit uppvärmd. Enligt ägaren så har han blivit mjukare och länger på stegen sen han började ridas mer regelbundet. Ska ridas av en annan tjej 2-3 dagar också men hon har inte haft tid sen jag började.

Nu till frågan.
Hur ska jag kunna lägga upp ett ridschema utan att han tröttnar. Det känns som att jag inte kan påverka hans kondis och muskler eftersom jag "bara" rider honom tre dagar i veckan. Vi har massa kuperade fält att rida på runt stallet men dock ingen direkt skog. Har ridbana som är belyst så man kan rida även när det är mörkt. Vill tömköra men kan tyvärr inte.

Någon som har tips?

:)
Vi tränar olika saker i perioder. Nu när det är vinter och mycket snö, blir passen betydligt kortare och mer skrittarbete. då passar jag på att rida min häst lång och låg och att bygga upp homom, främst överlinjen.
Vissa perioder tränar jag mer dressyr och lägger vikten på samling och finlir, fast börjar så klart alltid i en låg grunform och avslutar i låg for också. Detta brukar vara när underlaget ät bra.

Ibland känner jag att han inte riktigt hänger ihop i överlinjen och då tar vi en period med att jobba i låg form. Ibland 2 -4 veckors period kan det hända att jag longerar 2 ggr/veckan på ex. chambongen.

Brukar rida väldigt varierat, hoppar gärna gymnastikövningar, när underlaget är bra. Rider görna dressyr och älskar att slipa på finliret.

Klättrar alltid regelbundet. Skrittar ut ofta (även i alla gångarter) i skog och mark. Rider gärna barbacka (dressyrarbetet). Löshoppar gärna, simmar på sommaren när det är VARMT. Tolkar lite måttligt på vintern för att barnen tycker att det är kul och så för att hela familjen har så roligt då :bump: .

Min ridning planeras efter vad jag känner är bäst för kropp och själ för både mig och hästen. All träning sker faktiskt målmedvetet och på väldigt lång sikt.
Tränar dressyr för min tränare några kurser per år då han är i sverige. Så i samband med kurserna försöker jag hålla lite högre krav och koncentration på dressyrandet. Fast jag är petig annars också.

Det viktigaste är att ha roligt och att må bra! Både för hästen och mig.

Mer om vår träning finns att läst på min hemsida i häst och rid dagboken:
http://medlem.spray.se/velecia/index.html

mvh
CiaAn

Mitt schema ser ut ungefär så här, fast ibland följer jag det inte till punkt och pricka utan gör det jag o hästen känner för.:)

Måndag- Akademisk ridkonst, från marken.(då jag ej kommit längre)
Tisdag- Vila.
Onsdag- Akademisk ridkonst, från marken.
Torsdag- Tömkörning eller promenad, avslutas med frihetsdressyr.
Fredag- Skogstur, med klättring mm.
Lördag- Skogstur.
Söndag- Skogstur, ibland vila.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 273
Senast: azagh
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen reda på varför Lex inte varit helt ren i sin bakdel, hans korskota ligger inte riktigt där den ska. :(...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Milosari
·
Dressyr Fixar en lite gnäggbetonad tråd så här innan jul. Jag undrar om ni kan se hur gammal hästen är på bilderna. Och innan ni undrar: ja! det...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur