Ridsår, skavsår, AJ!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har börjat rida lektioner igen efter flera års uppehåll och älskar det. Men har ett lite "pinsamt problem", och då vänder man sig förstås till Buke! :D

Hela främre delen av underlivet blir rött och ibland blir det små smärtsamma blåsor också. Tänkte att det berodde på att hästen hade väldigt stor gång men sitter nu på en mindre häst med mindre gång och problemet är detsamma, på denna får jag dessutom skavsår i ljumsken på höger sida.
Bägge sadlarna är modeller som inte alls passar min kropp så dom kan ju vara lite boven i dramat så att säga, men jag kan ju inte påverka den biten.
Jag har ridit större delen av uppväxten, under några år red jag flera hästar om dagen och har aldrig haft det här problemet förut. Ska det bara "härdas"? Och hur lång tid kan det tänkas ta...

Har provat vaselin och en tjock binda för att minska trycket så att säga, hjälpte lite grann men inte så att problemet känns löst. Har också provat olika trosmodeller och även ridit en omgång i kalsonger(AJ!).
Vad kan man mer göra? Jag älskar ju mina ridlektioner men fortsätter det såhär så får jag lägga av, jag kan ju inte gå och ha vrålont i underlivet flera dagar efter lektionen.... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Trosor med långa ben och ett fårskinnsöverdrag till sadeln så har jag löst problemet med ridsår.
Kan trösta dig med att det går över men det tar ett tag att skaffa"läderrumpa"
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Jag hade också problem tills jag kom på att jag hade "tappat" sittbenen.. jag satt fel i sadeln! Nu när jag koncentrerar mig på att sitta rätt så har oxå skaven försvunnit! :p
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Hade också nån teori om att det ska "härdas", bara att bita ihop alltså!

Överdrag har jag köpt ett att ha på foderhästens sadel när jag får hem honom. Men hålla på och mecka med överdrag på ridskolehästarnas sadlar känns lite omständigt, rent av ogenomförbart. Oftast tar jag ju bara över hästen inne i ridhuset och att då ordna med att sadla av och montera sadelöverdrag, njae...
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Jag är helt på det klara med att jag sitter fel, men för ovanligthetens skull tänker jag skylla på sadlarna fast man inte får det.
Bägge dom jag ridit i tippar fram mitt bäcken, hur mycket jag än försöker sitta rätt. Dom är också ganska små i sitsen, skulle tippa på max 16" medan mina breda höfter och stora rumpa passar bäst i en 17,5".
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Har funderat på sådana, dom är visst stoppade i grenen om jag förstått rätt?

Hur funkar det att gå och röra sig i dom? Fåfänga må vara en synd men jag är inte så väldigt sugen på att gå runt och se ut som jag har ett manligt paket där nere :o
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Kan det vara så att du tippar bäckenet framåt när du rider?
Då hamnar du ju på "framstjärten".. :)

Läste nu att du redan visste om detta problem..

Om du får skav i ljumsken så låter det ju som att du har en söm eller kant där, som skaver.
Trosor med långa ben kanske kan funka. Om man inte som jag då har så pass stora lår att allting glider uppåt..

Kanske kan det fungera med en sådan här:

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400093&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Att skippa helskodda ridbyxor ett tag kan hjälpa, då glider byxorna i sadeln istället för hm ändan i byxorna. Tror det är bra för sitsen också.
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Hade också nån teori om att det ska "härdas", bara att bita ihop alltså!

Överdrag har jag köpt ett att ha på foderhästens sadel när jag får hem honom. Men hålla på och mecka med överdrag på ridskolehästarnas sadlar känns lite omständigt, rent av ogenomförbart. Oftast tar jag ju bara över hästen inne i ridhuset och att då ordna med att sadla av och montera sadelöverdrag, njae...

Det finns sådana man bara drar över sadeln inga gummisnoddar som ska fästas under o överallt ;)
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Det behöver inte bara vara din sits det är fel på.
Jag äger en sån sadel som ger tryck och skav på otrevliga ställen, den är verkligen helt fel för min kropp. Jag kallar den f***sadeln:D.
Har stött på ett fåtal sådana sadlar tidigare och det är verkligen så att de och konstruktionen på mitt bäcken inte harmonierar.
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

KL

Många föreslår gel-seat, där blir problemet att få på dom. Vad jag kan se är det en rem/snöre/band som ska dras under sadeln. Har försökt få på sådana på en fastspänd sadel förr och det går verkligen inte utan sadeln måste av. Vilket kommer bli alltför omständigt med andra ryttare runtomkring och det är inte alltid jag kan få någon att hålla "min" häst.

Pali: vart hittar man sånna? Jag har bara hittat den klassiska typen där sadelgjordsstropparna ska in i en ögla och sen ett band ska knäppas under sadeln... Och sitter dom verkligen kvar under omväxlande ridning med lättridning, lätt sits, nersittning och bomarbete? (och en ryttare som för tillfället inte har världens bästa balans utan halkar runt lite?)
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Det är nästan det mest irriterande, det är inget fel på min sits. Har alltid fått beröm för min naturligt fina sits av varenda tränare jag ridit för(jepp, jag är skitstolt över detta)

Och jag känner verkligen hur sadeln puttar mig ur läge. Jag sätter mig rätt, hästen tar tre steg och sen orkar jag inte hålla emot utan hamnar med blygdbenet skavandes mot framvalvet. Jag sätter mig rätt igen och tre steg senare upprepas proceduren. Eftersom rumpan dessutom inte får plats glider hela underkroppen fram för långt och jag sitter nästan mer på framvalvet än resten av sadeln rent allmänt. Att min bålmuskulatur är otränad gör mig inte stadigare heller...
Men det känns lite magstarkt att be ridskolan köpa nya sadlar :D
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Att skippa helskodda ridbyxor ett tag kan hjälpa, då glider byxorna i sadeln istället för hm ändan i byxorna. Tror det är bra för sitsen också.

Äger för tillfället inga helskodda ridbyxor, trots att jag egentligen föredrar dessa. Åtminstone gjorde jag det på den tiden jag hade egen häst, men hans sadel var som gjord för min kropp så då var det ju bara bra att jag fick lite hjälp att sitta still. Kanske inte lika bra nu, som du säger.
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Har googlat med alla formuleringar jag kan komma på men hittar ingen Gel-seat man bara knäpper på utan remmar.
Efter att ha insett hur skinnflådd jag är(här måste paddas upp med kompresser i tjotahejti)och det faktum att förra veckans skador inte ens hann läka så får det bli ett par cykelbyxor nu. Strunt samma om det ser lite fånigt ut, såhär går ju inte att ha det :(
Om två veckor kommer dessutom foderhästen hem och då måste jag kunna cykla till stallet varje dag, jag sätter mig inte på en cykel som det är nu...
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Mmm det är några sadlar på ridskolan som är liknande, extremt skålformade och så lutar de framåt så lägsta punkten är precis framför framvalvet, som är avskuret för manken, så man ser knappt ens ngn sadeldel framför sig. (sittbenen kommer inte ned så man kan känna dem) Antar att de sitter jättebra på hästen eller ngt, -så länge de inte har ryttare i.:cautious:

(Var på kurs på ett ställe för några veckor sedan med stora platta sadlar (Säkert läskigt dyra, proffsiga, dressyrsadlar), man satt som gjuten! helt fantastiskt. Så jag konstaterade att det verkligen är ngt skumt med vissa sadlar. De kanske köper dem med sits för barn?)

Men jag tycker i alla fall att jag har sett några damer ha en grunk jag trodde var gelseat som de bara enkelt sätter över sadeln på en sadlad häst, med resår runt kanten.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

*kl*

Finns ju gelseat som man bara drar på, du drar den över sätet, viker in den under till stigbygelfästena och över bakvalvet. Kan funka.

För mig har den funkat med att ha ett par extra leggings under ridbyxorna.
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Underkläder som andas, ligger stilla och sen skulle jag faktiskt rek att ta bort håret. Det är lite extra fix och underhåll att vara hårlös men om man jämför med skavsåren är det ett lätt val! Fårskinnspad är suveränt men tar en bara en viss bit om sadeln är riktigt obekväm. :(
 
Sv: Ridsår, skavsår, AJ!

Ja det där framåtlutande stämmer väl, dock är dom mer platta än skålade. Hursom så sitter en bredhöftad vuxen kvinna inte bra i dom. Men jag kan gissa att de flesta som rider på ridskolan är tonårstjejer och för dom är det nog bra med dom mindre sadlarna. Och dom verkar ligga bra på hästarna, vilket förstås är det viktigaste.
Att jag får kämpa för att sitta rätt kan jag leva med, det är just det att jag får så himla ont som gör det ohållbart...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp