Ridrädsla

M

midori

Jag undrar verkligen om det finns någon där ute som kan hjälpa mig med ett stort problem, nämligen min ridrädsla.
Jag föll av en kompis medryttarhäst för fem år sedan och bröt mitt nyckelben, och fick inte rida på cirka fem-sex veckor. När jag väl fick börja igen var jag livrädd för att handskas med hästar överhuvudtaget, och fick panikångest så fort jag såg en häst.
Men jag tog mig igenom det och började rida för en helt otrolig ridlärare, som tyvärr var inriktad på dressyr. Jag själv älskar att hoppa, men hon byggde upp mitt självförtroende igen och jag är väldigt tacksam.
För cirka ett och ett halvt år sedan började jag i en specialgrupp, som bara hoppar, och det gick ganska bra för mig. Jag kom upp på höjder runt en meter, vilket jag själv var stolt över eftersom jag för tre år sedan inte ens vågade trava över en bom.
Sedan föll jag av hästen och slog mig illa igen, dock inget brutet men nog för att jag skulle bli rädd. Så jag bytte till en annan häst, och det gick bra igen. jag hoppade upp till 85 cm och var ganska missnöjd med mig själv, för jag utvecklades inte, jag hoppade inte högre höjder än förr och jag blev bara mer och mer rädd. För cirka en och en halv månad sedan ramlade jag av en annan häst, och fick en hjärnskakning. Jag blev livrädd igen men red nästa vecka igen, även om jag då skällde ut min ridlärare eftersom hon var för hård mot mig. I går satte jag upp och vi värmde först upp i ett ridhus utan hinder på banan, för att sedan gå ut till stora hoppbanan. vi skulle värma upp på ett hinder på cirka 40 cm och jag vågade inte hoppa. För första gången i mitt liv satte jag av hästen och gick ut från en ridlektion utan att slutföra den. Jag har nått botten.

Nu undrar jag om någon vet vad jag ska göra. Har någon läst någon bok, pratat med någon eller hur har ni gjort? Snälla, säg inte till mig att sänka hindren, eller att rida mer, för jag kan inte sänka när jag inte ens hoppar, och jag kan inte heller rida mer eftersom jag bara har tid att rida en gång i veckan på ridskola.

Mitt största problem är att om jag ser en bom eller hör hur min ridlärare höjer hindren får jag panikångest och blir vansinnigt rädd.

Så snälla, kan någon ge mig tips och hjälpa mig?
 
Sv: Ridrädsla

Nu vet jag inte alls hur du fungerar, eller hur det känns.
Men jag skulle kanske ge dig tipset att sluta med kraven. Ridningen ska vara roligt. Som du skrev ibörjan red du för en dressyrtränare, börja där igen. Rid dressyr tills det känns okej, rid ut och ha bara roligt. Försök kanske att hoppa när du inte har lektion, bara så att du kan ta det i ditt eget tempo och som du själv känner för det. Man ska verkligen inte känna sig misslyckad för att du inte vågar hoppa, jag hoppar i princip aldrig, när jag väl kulle göra det kan jag säga dig att jag var måttligt nervös precis innan ;)

Varför vill du inte sänka hindrerna? :)
 
Sv: Ridrädsla

som sagt kan jag inte rida som jag vill, eftersom det gäller en ridskola...
Och jag kan inte sänka hindren, eftersom jag inte ens kan hoppa dem. 20 cm och jag gråter som en bebis... och ja, jag har väldigt höga krav på mig själv, men jag gör det för att pusha mig själv. Att bara ge upp och sluta känns så meningslöst. Varför har jag då kämpat så länge menar jag? Jag har höga krav och eftersom jag var så rädd för hästar förr satte jag ett mål, att hoppa 120 cm innan jag fick sluta med hästar, och nu har jag det som mål innan jag får sluta hoppa. Jag blir tokig på mig själv.:(
 
Sv: Ridrädsla

varför ska du tvinga dig själv till att klara något du varken vill göra eller som du kommer att vara stolt över?

byt ridgrupp till en som inte hoppar hela tiden och som har lägre krav, du kan alltid byta upp dig sen igen.. och se till att du får en häst som du är 100% trygg med..

skaffa en medryttarhäst av en annan typ än du är van vid, exempelvis en islandshäst, du kanske får mer smak för en annan gren av hästsporten..



olika ridkolehästar gör skillnad också.. jag red en ganska ny men också väldigt lugn häst senaste omgången på lektion, allt gick bra tills hopplektionen, det kändes som att sitta ovanpå en såpad hästtransport på en rallybana, och det vara bara trava på volter under uppvärmningen, hästen gick bra men känslan var bara fel.. bröt ihop efter 2-3 uppvärmningshopp och bytte med en tjej i gruppen, då fick jag en väldigt springig hårdkäftad liten köttbulle men som jag vet hoppar allt.. kändes helt annorlunda, mycket säkrare..


Man har även perioder i livet då man blir räddare om sig själv, det är en fas.. ta det lite lugnare ett tag..
 
Sv: Ridrädsla

Haha, jag bara funkar på det viset att jag är hård mot mig själv. Jag vet inte varför, men jag är så med allt. Jag kan inte tillåta mig själv att ha kul förens jag har gjort det jag bestämt mig för.

Jag har dock bytt grupp nu, tillbaka till dressyrtränarens grupp. Det är lite blandat med både dressyr och hopp, men det är ju hoppningen jag vill hålla på med, även om jag inte vågar just nu.
 
Sv: Ridrädsla

de är bra att du bytt grupp tycker jag. Även fast en unghäst löshoppar 1 meter, kan man inte förvänta sig att den ska göra det första gången med ryttare ;) De jag menar är att man ska egentligen inte pressa sig, ridningen ska vara roligt. De gäller att hitta ett sätt att bygga upp det där förtoendet, sen ta det sakta , inte stressa efter höjder.
 
Sv: Ridrädsla

Det låter på dig som att du VILL rida, annars hade du aldrig skrivit detta. Samtidigt säger du att du har väldigt höga krav på dig själv. Jag tycker att du ska försöka släppa dem ett tag och rida för att du tycker det är roligt. Går man bara och mår dåligt av det man brukar må bäst av slutar det bara i pannkaka, jobba efter ditt mål men ge det lite tid-för att citera en fantastiskt ryttare (CD) "det är först när man vågar släppa taget och låta saker ta sin tid, som man utvecklas som snabbast".

Lättare sagt än gjort kanske, men jag tror att det stämmer. För att nå ditt mål måste du våga släppa taget, lita på din kunskap och hästen; springa ned för pyramiden, laga den sten som krasat i bottnen-för att sedan ta nya starka tag och ta dig ännu en bit upp..
 
Sv: Ridrädsla

hm ja, du har nog rätt :) men det känns så surt att ha hoppat så "högt" till att absolut inte ens våga titta på ett hinder!
Jag är så konstig att om jag ser till exempel ett staket runt ett hus får jag hjärtklappning och börjar få panik, för jag tänker bara: "Hur högt är det där? måste jag hoppa det?" även om jag går hem från skolan en vanlig dag. Jag har för mig att det kallas hjärnspöken. :)
 
Sv: Ridrädsla

Det blir svårt att försöka släppa det, men jag kan iaf försöka. Jag är en perfektionist, och jag älskar verkligen hästar och ridning över allt annat, så jag ger allt för att våga igen!
 
Sv: Ridrädsla

Haha, jag känner igen det.. Och visst är det fruktansvärt surt, men du verkar beslutsam så om du bara lär dig använda det rätt så tror jag nog att du kan komma långt :) Styrkekramar!
 
Sv: Ridrädsla

Jo, ställer man höga krav på sig själv, är det mycket svårt att bara, ne, idag är en ny, kravlös dag! Man får ta de steg för steg. Tror det kommer gå bra för dig, man ska också komma ihåg att även fast man har ett mål, jag tror du har att hoppa igen utan at vara rädd (?) Så finns det en massa betydelsefulla delmål påvägen dit. Utan delmålen kommer du inte till ditt egentliga mål. :)
Du ska se, stressa bara inte till någonting, utan fokusera på någonting annat än hinder et tag, så ska du se att du rät som det är hoppar igen. Haha, har en synonymdag idag, bjuder på en till.
Man ställer hästen ifrån dens rädslor, gör detsama! :D
 
Sv: Ridrädsla

jag tänkte detsamma. Vi visar hästar att det de är rädda för inte är farlig och ställer dem inför situationer som upplevs läskiga, bara för att de ska vänja sig och inse att så farligt var det ju inte :) men vi människor, vi vänder på klacken och gömmer oss från det som är hemskt. Tack för att ni hjälper mig!:p
 
Sv: Ridrädsla

precis! :D vi fungerar i grund och botten som dom, :) Vi börjar att visa dom för en läskig sak, så att vi tillslut når vårt mål, en totalt orädd ;)

de kommer då gå bra för dig, du gillar ju bevisligen hästar, har bara haft lite otur :) Uppdatera gärna hur det går! spännande att veta :) Men stresa för all del inte! Då blir det aldrig bra, fort och fel :D
 
Sv: Ridrädsla

Självklart att jag ska uppdatera! bilder kommer också att dyka upp så sakteliga :D
 
Sv: Ridrädsla

du har redan fått bra tips men du skulle kunna sluta med hoppningen helt ett tag, så kommer du se att du saknar det även om det är på låga höjder. du verkar älska hästarna så mycket så du bör verkligen kämpa för vad du vill, lycka till! :)
 
Sv: Ridrädsla

Där har du det ju! :idea:

Vänd på det helt och hållet! Istället för att hästen ska visa dig hur det ska göras, rid en häst som DU skall lära, då ligger inte fokus på Din utveckling utan hästens. Det tar udden av din nervositet att det är Du som ligger efter..

Nu menar jag inte att du ska rida en unghäst, utan kanske en lat häst som hoppar småhinder men inte taxerar, inte håller galoppen, slarvar med benen etc.. då har du ett koncept där Du är den duktiga som ska lära hästen att hålla galoppen, bjuda mot hindret och hoppa över.. När anridningen, hoppet och linjen blir bra kommer känslan tillbaka, känslan av att DU KAN!

Lycka till! :idea:
 
Sv: Ridrädsla

tacktacktack, ni människor är verkligen underbara! Ni räddar min dag!:bow:
 
Sv: Ridrädsla

Jag är själv inte så himla erfaren, men mitt tips är nog att du ska leta upp en otroligt lugn häst (gärna skogsmulle) och rida lite försiktigt ute i skogen. Skippa paddockar och hoppbanor om det ger dig ångest! Så hade jag gjort, men det kan ju bero på att jag själv endast är en "skogsmullare"...xD

Men jag önskar dig all Lycka Till iaf!!<3
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp