Ridrädsla

Sv: Ridrädsla

Om du är beredd att lägga lite pengar och tid i det hela så tror jag att en KBT-psykoterapeut med kunskap om hästar (helst en som ridit/rider själv) skulle kunna hjälpa dig genom rädslan. KBT är bra för just såna här specifika fobier eller rädslor - i ditt fall hindren och att hoppa - dressyrridningen tycks ju gå bra eller?

Jag vet att det finns människor som jobbar med sånt här, men jag vet inte om det finns någon som kombinerar just KBT och hästar (jo, jag vet en förresten, i Linköping). Jag vet också att det finns en coach som jobbar med ryttare. Om du vill kan jag försöka luska fram namn? (och pm:a dem...)

Förmodligen kan en KBTare som inte är ryttare också hjälpa dig, men min tanke är att en som kan lite häst lättare kan leva sig in i vad som krävs och dessutom kanske hjälpa dig hands on i ridhuset.

En annan terapi som kan vara värd att pröva är EMDR. Det funkar bra mot rädslor, posttraumatiskt stressyndrom och fobier, även om ingen vet riktigt hur ännu... Den går ut på att du ska tänka dig in i situationen som skrämmer dig och så ska du följa terapeutens instruktioner och röra ögonen på ett visst sätt. Man tror att det programmerar om hjärnan och tar bort "ångestinlärningen" som är fäst vid minnet av det hemska (ungefär). Det kräver inte så väldigt många besök till terapeuten som jag förstått det, vilket förmodligen gör det billigare än KBT.

Mina konkreta råd är att du börjar om med att närma dig hoppningen.
- Titta på andra som hoppar och lev dig in i sprången, gå igenom din egen rädsla utan att vara på plats i sadeln.
- Hjälp till med hinderbyggande och stå brevid när andra hoppar.
- Fåna dig lite och hoppa själv över 20 cm hinder (utan häst) så du kan föra in skratt och glädje i en situation som annars skrämmer dig.
- Försök sedan ordna så du kan få rida en bra, trygg hopphäst och börja med markarbete och cavaletti.
- Gå igenom de jobbiga situationerna gång på gång från en låg till en högre nivå av vad du klarar (typ titta på hinder-gå över hinder själv-bygga hinder-rid dressyr på banan med hinder framme men utan att hoppa-rid cavaletti-hoppa 20 cm osv).

Jag inser att ovanstående är svårt att göra när du bara kan rida på ridskolan. Har du någon bekant som du kan få låna häst av? Eller bli medryttare hos någon som förstår problemet under en tid? Kan ridskolan ställa upp på nåt vis? Eller ta ett uppehåll från ridskolan och lägg pengarna på privatlektioner eller terapilektioner?

Lycka till!
 
Sv: Ridrädsla

hehe jo det vore mysigt med en skogshäst, men jag är envis som sagt. det ska nog bli hoppryttare av mig igen! :D
 
Sv: Ridrädsla

tactacktack, det där lät superbra :O det skulle vara jättesnällt om du skulle kunna leta fram några namn, gärna här i kramfors/härnösands/sollefteåområdet! Du har verkligen gett mig nytt hopp!:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp