Ridponnyhingstar

kullerbytta

Trådstartare
Ni som är initierade när det gäller ridponny, kan ni berätta vad ni tänker om de här hingstarna?
Vita Nova’s Hanassie *RP*153, Verdi RP*144, Gerswin RP 136,
och Leun's Veld's Elegant RP*135.
Jag har inte sett någon av de här hingstarna live, vilken skulle ni säga är mest bogfi, rörlig och uttrycksfull?
Väldigt trevligt att de går att få på semin !

Eva

Sv: Ridponnyhingstar

kullerbytta skrev:
Ni som är initierade när det gäller ridponny, kan ni berätta vad ni tänker om de här hingstarna?
Jag har inte sett någon av de här hingstarna live, vilken skulle ni säga är mest bogfi, rörlig och uttrycksfull?

Eva
Den första hingsten har väl ägaren här på buke vill jag minnas...eller är jag ute och cyklar ? :confused:

Helen

Jag fick mitt sto konstaterat dräktigt med Hanassie idag. Så än är det krut i gammelgubben. Det tog på första försöket.
Vi inseminerade med TAI.

Det var iofs inte svar på din fråga .... men han finns på semin(o man behöver inte vara rädd för kvaliteten pga av åldern).

Hans ägare finns här på buke ja....
Hon äger även Elegant.

Senast ändrad:

Snabba svar.
Jag är väll puckad, men vem är det?
Jag efterlyser inte några uttalanden om hingstarnas svagheter utan mer lite "målande beskrivningar" av hur de rör sig.
Allihopa är säkert fina på sitt sätt.

Vad har du betäckt för sto med Hanassie?

kullerbytta skrev:

Eva

Snabbsvar spontana..
Vita Nova’s Hanassie *RP*153.
För tio, tjugo år sedan under värsta Downland Folklore perioden i Holland, en Mycket använd hingst har ca 300 avkommor, låg % tävlande avkommor dock några med bra sportprestationer.

Verdi RP*144, Fin lovande, prestationshärstamning och helt Svensk.

Gerswin RP 136, (BoGi)
Två hingstar som kommer att sätta djupa spår i vår Svenska ridponnystambok och som troligtvis just nu ger den svenska ridponnyn ett "ridponnyutseende". Jag ser på HUNDRA meters håll när en ponny har någon av dessa två herrar till fäder. Hoppas--Hoppas att dom fungerar lika bra som dom ser ut...

Leun's Veld's Elegant RP*135.
En hingst med också han många Holländska avkommor, avkommorna har visat framfötterna ordentligt i högre ponnysport och han har en tämligen hög % avkommor med sportmeriter.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att Per Åke får läsa på lite och sluta svara spontant utan med en viss sanning!

Vita Nova's Hanassie är en av Europas bästa sportponny förärvare, han har inte låg % tävlande avkommor utan mycket hög sådan. Han blev prestatie för flera år sedan i Holland det blir man om man har en hög andel presterande avkommor. Han är även preferente vilket man blir på sina avkommors exteriör.
Han är färdig för Elit i Holland men det får man endast efter sin död!
Hanassie är far till den enda ponnyn som tävlat EM både i Hoppning o Dressyr.
Han har många Internationellt tävlande avkommor i samtliga dicipliner, och nu rankad som Hollands bästa ridponny hingst all time high!
LV Elegant tillhör också en av tre godkända hingstar i Sverige som har Internationellt tävlande avkommor!
Bägge rör sig fantastiskt mycket bogfrihet och Elegans!

Jag har betäckt mitt welsh sekt B sto(diplom) e. Paddock Camarque (som tilldelades elit i år) med Hanassie. Hon är övervuxen sekt B (147cm) så därför tänkte jag ha henne till RP avel, men det blir nog någon welsh också....finns många fina sådana.

Ser iaf fram emot denna avkomma då jag tror det kan bli mycket bra.

Eftersom Peråke undrade hur Bogi o Gerswin kommer nedärva sig prestationsmässigt(olika pappor)Titta på 3 årstestet i Sverige regionalt och riks 2005 o 2006 (vinnare o topp-placerade) så kan man få en aning hur Bo-Gi kommer nedärva sig prestationsmässigt. ( äldsta 4 år i år) Flera avkommor på väg till toppen i Holland i båda discipliner bl.a. Veenstas Promis som har placeringar i ZZ dressyr (högsta klassen)endast 7 år gammal.

peråke skrev:
Snabbsvar spontana..
Vita Nova’s Hanassie *RP*153.
För tio, tjugo år sedan under värsta Downland Folklore perioden i Holland, en Mycket använd hingst har ca 300 avkommor, låg % tävlande avkommor dock några med bra sportprestationer.

Verdi RP*144, Fin lovande, prestationshärstamning och helt Svensk.

Gerswin RP 136, (BoGi)
Två hingstar som kommer att sätta djupa spår i vår Svenska ridponnystambok och som troligtvis just nu ger den svenska ridponnyn ett "ridponnyutseende". Jag ser på HUNDRA meters håll när en ponny har någon av dessa två herrar till fäder. Hoppas--Hoppas att dom fungerar lika bra som dom ser ut...

Leun's Veld's Elegant RP*135.
En hingst med också han många Holländska avkommor, avkommorna har visat framfötterna ordentligt i högre ponnysport och han har en tämligen hög % avkommor med sportmeriter.

peråke

Bogfrihet har nog alla mer eller mindre, men bakbensaktiviteten är väl viktigare.(hasarbetet)
Ridbarhet, balans är ännu mer viktigt.Karraktär, temperament, vilka är testade?
Nedärvning till avkomman allra viktigast!
Vilka raser finns i hingsten? Grova?Ädla?Storlek?

kullerbytta skrev:

Eva

tre hjärtan skrev:
Bogfrihet har nog alla mer eller mindre, men bakbensaktiviteten är väl viktigare.(hasarbetet)
Ridbarhet, balans är ännu mer viktigt.Karraktär, temperament, vilka är testade?
Nedärvning till avkomman allra viktigast!
Vilka raser finns i hingsten? Grova?Ädla?Storlek?

Beror ju även på vilka starka/svaga sidor stoet har.
Om man har ett sto med tex mycket bra hasarbete, men inte fullt så bogfri som man skulle önska, då blir det ju viktigt att välja en hingst som är väldigt bra fram.
Eva

Jag har sett Elegant, han har fantastisk trav bogfri lätt luftig bogfri trav och jag ska betäcka min halvblodskorsning med honom i år. Jag valde mellan honom o den nya lilla hingsten Prince tatch.

ASRP kostar på väldigt mycket pengar årligen att anställa domare och testryttare för att ge stoägarna en så ojävig bedömning av hingstarna som bara är möjligt

Samtliga avelsvärderingsresultat från år 2002-2006 finns på SH´s hemsida.

http://www.svehast.se/allm/start.htm

Titta under rubrikerna..
· Resultat hingstar 2006
· Resultat hingstar 2005
· Resultat hingstar 2004
· Resultat hingstar 2003
· Resultat hingstar 2002

peråke

Vita Nova s Hanassie har jag sett många jättefina avkommor till. Har sett många kanonbra hästar från Vita Novas Annars är jag nog lite svag för BoGi...snygg rörlig ung hingst med topp prestationer själv...
Även Jarno är en herre som tilltalar mig.

Ska nog själv åka med min ridponny(Hellekis Timjan-Ernford Jester-Montal xx) till antingen Poetic Justice eller Hagens Ryan. Hon är dräktig med Artist(hbl) nu och fölar vilken dag som helst.

Det är svåra val när det kommer så många fina ridponnyhingstar till Sverige. Hoppmässigt borde ju hingstar som Kilpatrick Fionn, Top Nordpol och Chamberlain vara högintressanta. Men som sagt statistiken kjuger inte om Poetic Justice

Vilket upplägg du har att få kvalificerad avelsrådgivning !!!!!
Vänd dig till ditt stos uppfödare.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

På sätt o vis har du rätt men jag skulle nog valt en hingst som både har hasarbete och bogfrihet. Ett exempel :Om man har ett sto med ex. lång rygg ska man inte välja en hingst med kort rygg utan en hingst med korrekt rygg.

kullerbytta skrev:
Beror ju även på vilka starka/svaga sidor stoet har.
Om man har ett sto med tex mycket bra hasarbete, men inte fullt så bogfri som man skulle önska, då blir det ju viktigt att välja en hingst som är väldigt bra fram.
Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka