Sv: Ridponny

Oobs tryckte for tidigt.
Om jag vill betacka min forstakorsning med en renrasig godkand NF hingst kan da ett eventuellt hingstfol bli godkand hingst inom RP aveln.

Om jag har fattat saken rätt så måste stoet ifråga betäckas med en godkänd ridponnyhingst för att få raskod 43 (var det va? :p) och därmed kunna godkännas för ridponnyaveln.
Alltså om stoet betäcks med en NF-hingst så får du säkert en trevlig ponny, som räknas som korsningsponny, men den kan inte godkännas för ridponnyavel. I den svenska ridponnyavelns början hade nog ponnyn kunnat godkännas, men nu är reglerna striktare.

Men observera att jag inte är 100 på detta, men det är så jag har uppfattat det av tidigare diskussioner här...

Mitt sto ar efter godkand RP fullblodshingst och full stam pa modernet och ar registrerad 43:a. Hon lamnar stamboksberattigad hingstavkomma med godkand RP hingst.

Du måste betäcka med RP hingst för att få godkänd avkomma, det är lika enkelt som renrasavel NF hingst ger godkänd NF avkomma Welsh hingst ger godkänd Welsh avkomma RP hingst ger godkänd RP avkomma d.v.s om stoet är stamboksberättigat i första stamboken!

Det ar val lite skillnad pa renrasaveln som har sluten stambok? Jag trodde i min enfald att man kanske kunde ta till vara pa de bra NF-hopphingstarna med SM meriter i hoppning. Eftersom ASRP haller pa med prestationsavel later det sa konstigt att man utesluter de bra prestationshingstarn inom renrasaveln som dessutom bevisligen har lamnat bra avkommor i dom hogre klasserna.

Så enfaldig är du inte, ASRP tar hand om alla bra korsningar på stosidan.
Ett ASRP registrerat sto som kan avelsvärderas och stambokföras kan vara efter vilken godkänd ponnyhingst (halvblod, fullblods) hingst du själv valt att använda.

Däremot är ridponnyavel som producerar hingstar bunden till sina egna hingstar.

En av grundanledningarna är förstås att såväl fäder som mödrar till ridponnyhingstar skall vara AVELSVÄRDERADE som ridponny. (bl.a se ut som ridponny)

Det finns även andra hingstar av andra raser som avelösvärderats för ridponnyavel och dessa då utvalda hingstar kan då också bli fäder till hingstar.

Just nu så finns INGEN NF hingst som är godkänd för RP-avel.

Däremot har jag denna helg och även vid flera andra tillfällen sett MYCKET kyckade avkommor undan NF/Fullblodsston och efter ridponnyhingst.

Vill du verka inom ridponnyavel med ditt sto så är det lämpligt för dig att luska reda på hingstval och liknande som passat dessa NF/fullblodsston, det finns nu rätt stor erfarenhet vad som ivarjefall hitintills varit mycket lyckat.

Vill du använda en NF hingst, så kommer du säkert att producera en mycket bra bruksindivid om du har ett bra sto och väljer en prestationsstark NF hingst.

Det blir då två skilda saker:
--avel mot stamboken och producera typriktiga ridponny som förhoppningsvis blir prestationsstarka.

--Bruksavel, där typen inte räknas--i ditt fall med NF hingst på stoet blir avkomman 75% NF och blir mer lik en NF än en ridponny.

Vad man väljer är en smaksak--ett sto får ju om man vill dessutom flera föl.

Statusskillnad, ja kanske för "avelsfreaken" men knappast för ponnyköparna--bra ponny är alltid bra.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 466
Senast: ameo
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 186
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2