Ridövningar.

attempt

Trådstartare
Kan någon ge några tips på övningar man kan göra med en häst som jag ska börja träna western med, men har inte hittat någon tränare än så vill ha lite tips på hur man ska börja.
Det är en fd travare så ni som har omskolat travare till western får gärna bombadera mig med tips! :)

Sv: Ridövningar.

jag är själv nybörjare på western men jag tycker att du ska börja med markövningar och enkla horsemanchip övningar.
markövningar är bra att göra eftersom lyssnar inte hästern på marken så gör den det defentivt inte när du sitter på ryggen.
Ett bra tips när du ska göra markövningar är att du har en korall eller bara en rund inhängnad och repgrimma med långt grimskaft.
Annars om du ska göra horsemancip så börja med enkla övningar som att dra i ena tygeln så att du lägger den på höften och håller den stilla och släppa den andra, det hästern då kommer att göra är att gå runt runt och så fort den stannar så släpper du efter och den får gå framåt. Efter ett tag så kommer hästern att stanna vid minsta sådan rörelse, men ta det lugnt det tar tid!
Annars så är det jäte bra att använda sig av korner och bommar och de gör du sidepass och backar igenom.
Nu är inte jag så bra på att förklara exakt hur du gör såhä på datorn men fråga någon som vet och det är alltid bra att ha någon som kan western så man börjar med tekniken eftersom det är mycke tvärtom engelsk ridning.

Tack för ditt svar. Hjag glömde skriva att han kan: Flytta sig för vikthjälper, neckreining, början till sidepass samt att stanna på röstkommandot whhoa utan att jag tar i tyglarna.
Det jag vill ha hjälp med är själva ridningen, olika övningar man kan göra med bommar, konor, tunnor mm. Och olika övningar för att få han att trampa undre sig rätt enligt "westernvis."

Kan ingen ge mer tips? Saker man kan träna på när man rider ut tex.
Eller övningar man kan köra i paddock?

Jag tränar mycket smidighet med min häst för jag har upptäckt att det är nåt som premieras i western.
Jag sitter helt enkelt och rider på rakt spår och böjer hans hals...man får ta det lite pö om pö men sträva efter at ha hästens nos vid din fot. Detta kräver att man har bra bogkontroll för annars kommer hästen att svänga. Jag rider oxå denna övning på volt och ökar och minskar volten. Sen tränar jag mycket slutor och skänkelvikning. Lycka till!! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
950
Senast: ufot
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka