Ridövningar till min bror

vinkelina

Trådstartare
hade för skojs skull med min lillebror till stallet i går. Han fick rykta hästen medans jag mockade (mycket allvarliga samtal hade han ;) )

Sen blev det även en ridlektion. eller nått åt de hållet i alla fall (nöjd va han)
Ledde honom först 5 min i skritt, han fick testa att stanna, göra volt osv, känna att han hade lite kontroll. Sedan släppte jag och gick brevid. Han fick göra samma saker då.

Efter 15 min gick vi över till trav. Sprang med kanske 2 varv, sedan fick han klara sig själv. Tog två min så hittade han takten i lätt trav, inget skumpande, om ej på fel ben, och lite obalanserat, men i takt i alla fall. trav långsidorna och skritt kortsidorna, några travvolter.

Han vill nu börja komma och rida ca 1 gång i veckan, men vad skall jag hitta på med honom? Han vill nog klara sig själv, var nöjd då ja inte sa så mycket utan han fick testa sig fram lite. Men nått måste jag ju hitta på så att han inte tappar intresse :)

Kan tillägga att han red som 10 åring, ca 1 termin och hade galopperat 1-2 gånger innan han slutade. nu är han 21.

Hästen är megatrygg, satte själv upp på henne igår när han var klart, och oj va de klia i hennes hovar att galoppera, men hon hade snällt skrittat med honom. Man kan dock inte hålla på med samma övning för många gånger, hon lär sig jättesnabbt

Sv: Ridövningar till min bror

Rida lite över/mellan bommar och koner kanske.
Gör som en hinderbana med olika stationer:)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross