Hejsan! Jag rider på ridskola och varje månad får jag rida min 18-åriga sköthäst på skötarridningen. Han börjar bli lite stel eftersom att det inte är så många som rider honom och iom att han är gammal känns han riktigt stel efter helgen då ingen rider honom. Jag tänkte höra om ni har något tips för oss när vi rider på skötarridningen så att jag har något att göra. Det är inte bara jag med på det ridpasset men jag rider liksom inte nån speciellt övning och vi har ingen ridlärare med. Första ridpasset då det var så red jag bara runt utan stigbyglar men jag visste inte vad jag skulle göra.
Här är lite frågor jag gärna vill ha svar på.
1. Hur länge behöver jag värma upp i skritt innan jag börjar jobba honom i skritten och börja trava och när kan jag börja galoppera?
2. Vad kan jag göra för övningar?
3. Hur lång tid behöver jag trava och skritta av honom?
Självklart börjar jag inte galoppera eller trava innan han känns riktigt okej och inte lika stel. Jag är ingen nybörjare även om det kanske verkar så, grejen är bara den att jag är så van vid att ha en ridlärare med mig, jag har ridit sex år. Även om min sköthäst är gammal så går han ju lika bra som de andra så det gör inget om övningarna är krävande. Observera att det måste vara dressyrövningar då vi inte får hoppa utan tillsyn.
Tacksam för svar!
Här är lite frågor jag gärna vill ha svar på.
1. Hur länge behöver jag värma upp i skritt innan jag börjar jobba honom i skritten och börja trava och när kan jag börja galoppera?
2. Vad kan jag göra för övningar?
3. Hur lång tid behöver jag trava och skritta av honom?
Självklart börjar jag inte galoppera eller trava innan han känns riktigt okej och inte lika stel. Jag är ingen nybörjare även om det kanske verkar så, grejen är bara den att jag är så van vid att ha en ridlärare med mig, jag har ridit sex år. Även om min sköthäst är gammal så går han ju lika bra som de andra så det gör inget om övningarna är krävande. Observera att det måste vara dressyrövningar då vi inte får hoppa utan tillsyn.
Tacksam för svar!