Ridövningar på gammal ridskolehäst

Silja

Trådstartare
Hejsan! Jag rider på ridskola och varje månad får jag rida min 18-åriga sköthäst på skötarridningen. Han börjar bli lite stel eftersom att det inte är så många som rider honom och iom att han är gammal känns han riktigt stel efter helgen då ingen rider honom. Jag tänkte höra om ni har något tips för oss när vi rider på skötarridningen så att jag har något att göra. Det är inte bara jag med på det ridpasset men jag rider liksom inte nån speciellt övning och vi har ingen ridlärare med. Första ridpasset då det var så red jag bara runt utan stigbyglar men jag visste inte vad jag skulle göra.

Här är lite frågor jag gärna vill ha svar på.

1. Hur länge behöver jag värma upp i skritt innan jag börjar jobba honom i skritten och börja trava och när kan jag börja galoppera?

2. Vad kan jag göra för övningar?

3. Hur lång tid behöver jag trava och skritta av honom?

Självklart börjar jag inte galoppera eller trava innan han känns riktigt okej och inte lika stel. Jag är ingen nybörjare även om det kanske verkar så, grejen är bara den att jag är så van vid att ha en ridlärare med mig, jag har ridit sex år. Även om min sköthäst är gammal så går han ju lika bra som de andra så det gör inget om övningarna är krävande. Observera att det måste vara dressyrövningar då vi inte får hoppa utan tillsyn.

Tacksam för svar! ;)
 
Sv: Ridövningar på gammal ridskolehäst

Skritta på lång tygel tills hästen känns mjuk i kroppen, lägg volter, ställ igenom hästen i svängarna, serpentiner och tempoväxling(allt i skritt).
Börja sen trava och fortsätt med avlånga tyglar och gör lite tempo växlingar, övergångar halt/trav/skritt osv, sikta på att ha hästen framför skänklen och mot låg rund form. när det går bra så kan du korta tyglarna och göra lite galopp jobb på volt t ex, övergångar och jobba med att höja formen i trav och ställ mer krav på aktivitet i övergångarna, sen är det bara att trava i lång låg form som i början tills hästen slappnar av och sist skritta av eller led hästen tills andningen är normal och den slutat svettas. Gamla hästar behöver i regel längre uppvärmning, men uppvärmningen i sig är ju ett utmärkt tillfälle för dig att träna dina vägar, din sits och din hjälpgivning. Hästen ska bli mjuk och uppmärksam på dig redan innan du börjar jobba den, då blir resten av passet mycket lättare.
 
Sv: Ridövningar på gammal ridskolehäst

Skritta på lång tygel tills hästen känns mjuk i kroppen, lägg volter, ställ igenom hästen i svängarna, serpentiner och tempoväxling(allt i skritt).
Börja sen trava och fortsätt med avlånga tyglar och gör lite tempo växlingar, övergångar halt/trav/skritt osv, sikta på att ha hästen framför skänklen och mot låg rund form. när det går bra så kan du korta tyglarna och göra lite galopp jobb på volt t ex, övergångar och jobba med att höja formen i trav och ställ mer krav på aktivitet i övergångarna, sen är det bara att trava i lång låg form som i början tills hästen slappnar av och sist skritta av eller led hästen tills andningen är normal och den slutat svettas. Gamla hästar behöver i regel längre uppvärmning, men uppvärmningen i sig är ju ett utmärkt tillfälle för dig att träna dina vägar, din sits och din hjälpgivning. Hästen ska bli mjuk och uppmärksam på dig redan innan du börjar jobba den, då blir resten av passet mycket lättare.


Tack! Jag tror jag förstod det mesta och det lät ganska bra :) Jag funderar på att istället för volt i galopp pröva (om det finns plats) med serpentinbågar i kort galopp, sedan ökad på långsida för att sedan gå ner till trav och börja om i nästa varv eller något liknande ;)
 
Sv: Ridövningar på gammal ridskolehäst

bara det finns plats för det går det ju bra :), att bara rida rakt fram och böjda spår är super bra träning. sålänge man är aktiv hela tiden och inte bara flamsar runt dvs. och saker som att träna på "den perfekta volten" eller halter i tid och otid ger mycket gratis sen i högre skolor.
 
Sv: Ridövningar på gammal ridskolehäst

bara det finns plats för det går det ju bra :), att bara rida rakt fram och böjda spår är super bra träning. sålänge man är aktiv hela tiden och inte bara flamsar runt dvs. och saker som att träna på "den perfekta volten" eller halter i tid och otid ger mycket gratis sen i högre skolor.

Hehe, man skulle kunna beskriva det som att flamsa runt om man tar det jag gjorde förra gången. Lite skritt, lite trav, en skönkelvikning tror jag till och med. När han blev mjuk och inte stel längre (min ridlärare tycker inte jag ska sitta ner i trav om han är stel för att underlätta för honom) släppte jag stigbyglarna och sen galopperade jag och det var liksom det jag gjorde innan jag skulle skritta av ;P
 
Sv: Ridövningar på gammal ridskolehäst

ett annat tips för att inte känna att du rider runt planlöst är att lära dig ett par dressyrprogram att rida bitar ur. LC-programmen är egentligen ganska svåra!
 
Sv: Ridövningar på gammal ridskolehäst

Jag brukar ställa upp koner i ridhuset och förbereda lite övningar som jag ska göra under passet. Oftast ställer jag konerna några meter innanför de fyra hörnorna, så att jag får ett mindre fyrkantspår.

Jag värmer först upp i skritt i minst 10-15 minuter. Då fokuserar jag på min sits, att jag sitter rakt över hästen, att mina ben faller nedåt utan att klämma, att mina armar och axlar är avslappnade och att händerna följer hästhuvudets pendlingsrörelser. Samtidigt jobbar jag med att få hästen lyhörd för skänkeln. Svarar han inte för en lätt tryckning med insidan av vaderna, bumpar jag till några gånger så att han reagerar och går fram. När han reagerar - även om det råkar bli trav - belönar jag med röst och eftergift så att han vet att det blev rätt. Sedan tar jag tillbaka tempot med kroppen och testar den mjuka tryckningen igen.

När jag kommer fram i trav brukar jag använda mitt mindre fyrkantspår runt konerna. Fokus är på att hästen bjuder framåt för skänkeln och att den är rak. Jag brukar strunta i var huvudet är, rida ganska friskt framåt och vara noga med att rätta in framdelen efter bakdelen. Alltså, om jag märker att hästen petar ut en bog (vilket de flesta hästar gör), så knackar jag till med skänkeln på den sidan och för ev. händerna lite åt motsatt håll. Jag lägger in många tempoväxlingar för att aktivera bakbenen. Man kan t.ex. bestämma sig för att man ska korta traven några steg mitt på långsidan, och på kortsidan.

När jag har gjort detta i båda varven brukar pålle ha kommit igång rätt bra i kroppen och sökt kontakt med bettet. Då brukar jag galoppera lite för att få igång en växel till. Min pålle funkar så att han får lite extra bjudning efter galoppen, och det brukar jag utnyttja.

Efter detta brukar jag jobba med stora serpentinbågar över medellinjen. Det upplever jag som en nyttig övning både för mig och hästen.

På volten kan jag jobba med att t.ex. flytta in framdelen eller bakdelen några steg. Jag gör skänkelvikningar längs med långsidorna eller på diagonalen.

Jag kan också utnyttja konerna på olika sätt. En övning kan t.ex. att lägga in trav eller galopp på långsidan, en avsaktning före hörnet (dvs. konen) och sedan göra som en halv framdels- eller bakdelsvändning runt konen. Eller så lägger man in en sidvärtsförflyttning på kortsidan. Variationsmöjligheterna är nästan oändliga.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 322
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp