ridning under betet

vinkelina

Trådstartare
hur mycket rider ni era hästar under betet? efter att ha hållit på att banta min häst hela vintern är hon nu nere i en lagom vikt, passligt tills dett att betessäsongen inleddes. sedan i söndags går hon på betet.

hur mycket rider ni era hästar för att holla åtminstone grundkonditionen.

till saken hör att jag har 100 km till hästbetet. samt att jag nu blev sjukskriven för inflamation i båda armbågarna och får i princip inte rida (vad man gör är ju en anna sak)

Sv: ridning under betet

Jag rider min häst som vanligt eller egentligen mer än på vintern.
Det blir oftast sex dagar i veckan, ett par längre turer och lite träning på ridbana. Hon har lätt att gå upp i vikt och går på magert bete. Vilodagen brukar jag gå promenader med henne. Men jag har henne hemma på gården.

Eftersom dom får mer mat på betet så är det väl lämpligt att man ger dom mer motion också.

Om jag vore som du så skulle jag försöka få tag i en medryttare som kan hjälpa till.

Jag ger mina hästar fri tillgång på grovfoder, därför blir det inte en så stor chock för dem när det är dags för betet...

Men den ena rider jag inte alls och hon är helt klart fetare, den andra rids som vanligt och har inte ökat alls.

Jag rider oxså som vanligt, de dagar det ösregnat och hästarna är dyblöta rider jag inte. Försöker longera eller tömköra de dagarna.

Min lilla räka blir kanonfet av betet och behöver röra på sig för att hålla formen något. Dock blir hon inte påverkad av betet utan är pigg och glad som vanligt :banana:

/b

Mina (de som rids) går som mest på sommaren, och går paralellt med detta på bete. Men de är i full träning hela sommaren och har sin intensivaste period då.

Då är det varmt, ljust och visst insektspest, men ändå betydligt lättare att hinna med (långa kvällar), lättare att motivera sig etc, än vintertid då man (jag) är tröttare, det är korta dagar, och kolmörka kvällar och kallt.

Våra rids 4-5 dagar/vecka även när de går på bete. Varvar skogsridning med träning på ridbanan. Vi har hästarna hemma och det är enkelt att planera ridningen efter väder och vind.
Ena stoet fick fång förra våren och får inte bli tjock, därför är det hon som är normen. Blir inte hon tjock så blir ingen av de andra det heller.

Immer

Jag har sommarhäst så jag rider varje dag, förutom en dag i veckan då det blir antingen vilodag eller markarbete eller bara skritt i skogen. :)

Rider i princip min häst varje dag, mest i skogen blir det nu sommartid men även en del ridbanearbete.
Fast nu när jag inte är hemma rider medryttaren ungefär var 3e dag, så det blir som en liten viloperiod nu.

M-oaa

Jag rider min häst varje dag nu under sommaren (med undantag från en dag då hon får lyxen att vila).

Hon blir fruktansvärt tjock om hon inte rids.

Min häst blir tjockis bara man säger "betes släpp"!!:eek: Så honom motionerar jag som vanligt och kanske lite till:D Men jag har betet lika nära som vinter hagen:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka