Ridning sent om kvällarna

Sv: Ridning sent om kvällarna

De är rutinstyrda och vissa är känsligare än andra.

Jag har fölvakat flera gånger och på en del hästar i stallet har det märkts tydligt att de fått sina rutiner störda. De har blivit trötta och stingsliga och inte sina vanliga jag. På andra har det inte märkts ett dugg.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Jag hade inte blivit överförtjust och klappat händerna precis om det var i "mitt" stall du stod.
Samtidigt har jag ju förståelse för att allas liv är olika.
Mitt krav är att all aktivitet efter "normal kvällstid" ska skötas så lugnt och diskret som möjligt och att alla hästarna fodras sista målet när sista man är färdig.

Ett stall jag stod i var inte som alla andra:
Jag har tränat vid 23 tiden på natten.
Hästarna fick sista kvällsmålet vid olika tidpunkter och blev sällan insläppta på samma tid två kvällar i rad.
I det stallet var hästarna så vana vid att det hände saker på oregelbundna tider att dom inte brydde sig om det.

Går hästen på bete så rider jag ofta mitt i natten.

Det är värre om man har väldigt fasta rutiner som det plötsligt börjar ruckas på.
Då kan det bli oroligt i stallet!
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

*kl*

För min del hade det inte varit ett problem. Jag har själv tider och jobbar till 22, och med restid hem så är jag oftast inte hemma innan 22.30 och ska då ut till hästarna och göra iordning allt. (jobbar ofta 8-22 pass, så att rida och göra allt innan med dagislämning och annat går inte heller). Det hade dock varit riktigt jobbigt om jag inte haft hästarna hemma på gården med dom tiderna.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

För hästarnas del spelar det ingen roll. De sover ca 2h om dygnet (totalt!) så om de står inne tycker dem det nog bara trevligt om någon är och pysslar i stallet (;
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Hade heller inte brytt mig.

Vet stall där de red 02 på natten, sommartid, allt för att slippa värmen. Vet andra stall som kör ut 05.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Inget stall jag varit i har brytt sig särskilt mycket om ifall man kommer sent sålänge man talar om det innan om det är på deras gård osv. Så dom inte undrar vem det är som smyger runt i stallet så sent.

Sen kan jag tycka att man ska vara så diskret och tyst som möjligt såklart.

Sen kanske man kan säga till den som nattfodrar att inte släcka lyset, då slipper hästarna det här med släckt och tänt osv..om det nu spelar någon roll.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Jag har nu pratat med övriga i stallet och det var absolut inga problem att komma så sent. Dom hade tydligen haft en tillfällig inackordering där som ofta ridit sent och det hade inte stört det minsta.

Jag kommer dom dagarna jag rider sent kvällsfodra och ta nattning. Problemet ut världen! :D
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Ja, hästar sover 2h totalt. Oftast på småtimmarna.
Övrig tid när man ser dem "sova" vilar/dåsar dem, vilket de gör ofta :)
För att de ska kunna sova och drömma måste de ligga ned.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

De behöver ha lugn och ro för att vila/dåsa ändå, de står inte och är ljus vakna hela natten. Hästar som går ute dagtid och är inne på natten använder natten för att vila sig.

Så jo, det spelar roll att någon kommer och vänder upp och ner på deras dygnsrytm några dagar i veckan.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Fast jag ser då hela tiden hästar som slumrar i hagen under dagtid året om som går in för natten.
De delar upp sin dygnsvila oavsett om de står på stall för natten eller går på lösdrift, det är lite så de är konstruerade som stora, tunga bytesdjur, de får inte sova djupt för länge och framförallt inte ligga ner för länge. De behöver inte ens hela REM-sömnen i helt sammanhängande tid, så fiffigt är det.

Jag har "bevakat" i stall flera gånger och när hästarna sover, på riktigt är mer mot småtimmar/tidig morgon.

Lösdriftshästarna gör likadant, går in till lösdriften och sover mot ungefär samma tider. Nattetid ägnas åt span, mat och viss vilande.

Likadant sommartid i beteshagen..vill du träffa på sovande hästar så ska man åka dit tiiidig morgon. Ingen häst sover kväll eller nattetid.

De måste inte ha 10-12 timmars lugn och ro inne i ett stall är ett som är säkert oavsett vilka rutiner man har.

Det finns studier ang deras sömn/vila som är rätt intressant att läsa faktiskt och jag är grymt avundsjuk på deras batteriladdning..:)
Att studera sovande hästar är också riktigt intressant bara det hur dem delar upp ansvaret sinsemellan vem som står vakt osv. I vissa fall står en medans övriga ligger ner, i andra ligger allihopen ner men det är en som håller sig vaken ändå för att hålla koll.

Det kanske spelar roll för vissa hästar, men det har inte med dygnsvilan att göra utan i så fall snarare en rutinrubbning som vissa känsliga individer inte klarar av. Min har varit otroligt känslig förut men sedan vi bytte stall med lite varierande tider har det försvunnit helt då han inte är rutinstyrd så som han var förut och nu finns inget att stressa över.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning sent om kvällarna

Aha.. spännande..
Jag har ju förut märkt och förstått vissa delar av det ni skriver tex kring slumrandet. Men jag trodde ändå att de sov djupt fler timmar..

Det låter som min kropp tror att jag är häst då.. Jag sover också typ två timmar.. resten slumrande..;)
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Har själv ridit sent och "vänt" på dygns rytmen, hästarna har kunnat vila ändå, vaknat till när man kommer in men sen återgått till att vila
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 695
Senast: fejko
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 413
Senast: Habina
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 825
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp