Ridning sent om kvällarna

Aslan

Trådstartare
Jag har sedan en tid hjälpt en dam med hennes häst, i början bara några dagar men då damen är sjuk och blivit sämre har dagarna utökats och nu är det ca 5-6 dagar i veckan. Jag har alltid kunnat rida runt 17, 18 på kvällen. Kvällsfodring sker vid ca 22.

Efter vissa ändringar på jobbet som jag ej kan påverka så kommer jag att vissa dagar jobba till 21, ibland 22. Jag fick reda på det idag och ska ta upp detta med berörda i morgon.

Jag vill inte sluta rida bara för att jag har dåliga arbetstider jag inte kan påverka. Så hur gör man? Är det okey att komma ut och rida vid den ovannämnda tiden? Hur skulle ni tänka/tycka?

Det handlar om tre dagar i veckan då jag kommer behöva rida vid den sena tiden, om det nu ens är acceptabelt.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Skulle jag ha delat stall med dig skulle jag inte tycka att det är okej att någon är i stallet efter att hästarna har kvällsfodrats och nattats.

Kan du inte rida före jobbet? Slutar man så sent borde man börja sent också.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Håller med. Jag hade inte heller tyckt att det var ok efter kvällsfodringen.
Har man eget stall kan man ju styra det mer, men inte som inackorderad.
Säger i princip samma som Görel, kan du inte rida på tex morgonen de dagar som du slutar sent?
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Kan du inte rida tidigare under dagen/morgonen då?
Slutar jag kl 21 så börjar jag vid 12-13 tiden som tidigast, då hinner man rida vid kl 7-8 och ändå hinna duscha och äta lunch innan man kör till jobb.

Själv rider jag sällan efter 21, tycker att det är för sent. Men har man ont om tid dagen efter t ex och måste motionera hästen, så är det bara att dra på sig reflexer och skritta ut.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Nej det hade jag definitivt inte tyckt var okej! Märker väldigt tydligt på mina hästar om det varit aktivitet i stallet under natten, då är de jättetrötta på morgonen. Märks verkligen att de har sovit dåligt sas...

Du kan väl rida på morgonen istället?
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

För hästens del spelar det absolut ingen roll, men du måste fråga stallägare och övriga hyresgäster om det är ok att vara i stallet och på gården så sent. Är det ett privatstall hemma hos någon är det inte alls säkert att det känns bra för de boende.

Kolla med övriga hyresgäster om det är ok att de lämnar stallet tänt och att du nattfodrar (?) och släcker när du går.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Anledningen till förändring på jobbet är att jag måste utbilda mig för stt få fortsätta. Jag har nu kommit med på en utbildning och kommer då dom dagarna jag slutar sent gå i skolan på dagarna.

På gården där hästarna stär bor det ingen. Vi är bara tre stycken i stallet och dem ska kag prata med i morgon. Jag är dock ganska säker på att ingen av dom andra två kommer säga så mycket om det. Jag tänker mer på för hästarnas skull.

Jag vill inte stöka till det för mycket eller skapa oreda i nått för dom.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

För hästarna spelar det absolut ingen roll utan de enda som kan störas är stallägare eller hyresgäster, så du måste ställa frågan. Inget är rätt eller fel i själva frågan heller utan det beror på vad alla anser är rimligt.

Vi har vår kvällsfodring 20-22 men även beslutat att siste man ger kraftfoder/nattar vilket gör att man kan gå utanför den tiden.
På mitt förra jobb slutade jag 22.15, var i stallet kanske 22.40 och det var inte ovanligt alls att jag lämnade stallet 23.30-24.00
Våra hästar har fri tillgång så de störs aldrig av lite olika tider därför.

Hästar sover inte många timmar per dygn och sover inte flera timmar i sträck som vi utan strösover då och då..så deras nattsömn ska absolut inte störas. Dessutom finns det så många timmar varje dygn hästarna är utan oss där de kan vila.

Jag gillar inte stall som håller absolut stängt en viss tid utan undantag även om man ska använda sunt förnuft och inte vara i stallet 24/7. Folk jobbar inte till kl 16-17.00 alla dagar heller idag utan för mig är tidsramen "släckt i stallet senast 20.00" något fruktansvärt omodernt faktiskt.
Jag har t o m i ett stall blivit utskälld för att min häst behövde vetvård sent på kvällen/natten och blev tillfrågad om jag inte kunde åka på klinik för att inte störa hästarnas nattsömn..nonsens!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning sent om kvällarna

Det kanske helt enkelt är bättre att hästen får stå dom tre dagarna? Visserligen blir det genast fyra då jag har söket med hunden på söndagar... Åh! Att det ska vara så svårt!

Igentligen så ÄR hästen inte min och jag är igentligen enbart snäll som tar dom andra dagarna är dom två som är överenskommet från början. Men jag VET att ägaren till hästen inte bryr sig mer/orkar mer pgr. av sin sjukdom så rider inte jag får den stå. Men jag har kommit in så bra i ridningen igen och fäst mig så dant vid hästskrället så jag kan ju inte låta bli.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Jag skulle inte bry mig. I mitt förra stall red vi alla möjliga tider på dygnet pga skiftjobb. Hästarna brydde sig inte.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Jag tror inte hästen tar skada på något vis om du rider sent, det kan jag inte tänka mig. För några år sedan så red vi endast sent pga så mycket broms och styggelse under dagen på sommaren. (de stod inne i lösdriften under sommaren för att komma undan satygen) Vi ville heller inte rida på dagen så mkt då bromsen även bet oss. Hemskt, så blev mycket natt ritter då, självklart inte varje dag eller så, men härligt var det. Så där efter elva snåret faktiskt och hästarna var alltid super pigga och glada. ^^
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Jag kallas allmänt för "the night rider" av mina hästägande grannar (men de rider i princip aldrig ut efter mörkrets inbrott). :D Jag är förvisso kvällsmänniska och måste sträcka ut ridpassen till sent på kvällarna om jag ska hinna med båda hästarna + jobb och pendling. Dock eftersom det är min egen gård så finns det ingen annan än mig själv att ta hänsyn till just här...

Men jag rider oftast ut och måste passera på asfaltvägar och nära andra hus och där tycker jag det blir lite pinsamt att komma klippetikloppande och "väsnas" och lysa upp ett nedsläckt hus med min värstingpannlampa om klockan är 22 eller senare. En hästägare vars gård jag red förbi förra hösten kom körandes efter mig med bil för att hon hört ljudet av hovar och hade fått för sig att någon av deras hästar hade rymt, för att någon skulle vara ute och rida då när det dessutom var mörkt verkade ju alldeles för konstigt... och då var klockan inte mer än kanske 21.30. Så det brukar vara min egen deadline att kl 22 vill jag åtminstone vara tillbaka i stallet och ha fått in hästarna i sina boxar så att det bara återstår nattfodringen. I praktiken brukar det bli att jag ska hinna ut och iväg med häst nr 2 senast kl 21 eller lite lite därefter för att jag ska tycka att det ska kännas ok.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Med min nuvarande häst skulle jag säga att hade jag delat stall med dej hade jag inte brytt mej.. Då mitt sto inte skulle bry sej alls..:)

När jag hade min valack dock hade det inte funkat om någon var i stallet och stökade med en häst efter kvällsfodringen.. Men han var också känslig och blev lätt mycket upprörd, en gång när det hade varit folk som gjorde iordning till tävling sent på kvällen om deras hästar fick mer mat när inte han fick hade han bankat och fart i boxen så pass att han var sjöblöt och hade skrapat upp ena framknät.. :(

Mvh Domino_s
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Som du ser så finns det som vanligt många olika åsikter om vad som är bra och inte, så hör du med de andra berörda och så får du gå efter det helt enkelt.
I mitt tycke så spelar det verkligen ingen roll om man rider kl 05,00 eller 23,00 som någon nämnde innan så sover inte hästarna flera timmar i sträck och vila/äter gör dom de resterande 23 timmarna som du inte rider.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Hade du stått i samma stall som mig, så hade jag inte brytt mig. Hästarna får nattmat vid 23, men stallägarna hindrar inte oss från att rida eller sköta våra hästar. vi är välkomna alla dygnets timmar.

Hästarna bryr sig inte om ifall någon av oss rider vid 21-22. för deras del är det ju skitsamma.
Vi har lugna individer som inte störs av att folk befinner sig i stallet trots att de nattats.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

En period fick jag oxå lov att rida sent. Det var inga problem. Satte bara upp en liten svag lampa istället för att tända upp hela stallet och försökte hålla mig lite tyst.

Något som slog mig var om hästarna verkligen är så dygnsstyrda?
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Nej de är snarare rutinstyrda.
Mina sover på förmiddagarna, inte nätterna. De är ju trots allt bytesdjur.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Jag har ridit så sent i perioder. Nu har jag i och för sig eget stall, men kan du inte bara erbjuda dig att nattfodra stallet när du är klar? Att hästarna får sin nattmat lite senare tror jag inte de bryr sig ett dugg om.
 
Sv: Ridning sent om kvällarna

Hör med de som har stallet, jag har stått i stall där de inte haft något emot sena tider och jag har ibland varit i stallet fram till 24 (även vardagar). Men jag vet att en del stall stänger en viss tid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 695
Senast: fejko
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 413
Senast: Habina
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 825
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp