Ridning på travare

L

Linda

Är det någon som kan hjälpa mg.Jag är hos en travtrännere på Jägersro där jag just nu rider värsta gigantiska muskelpacketet.Och för någon vecka sen travade vi rätt lungt på slingan(En väg där alla möjliga trännare och ryttare travar lungt)
Ja Jag försökte hela tiden sakta ner och jobba med henne för att hon va så jävla stark.Så kom det typ 2 st kuskar i värsta farten och helt högljutt.Så Also började springa som värsta galning.Trodde väl det var lopp. Och tror ni ja får stop på hästen ja låter henne först springa för hästar blir ju ännu vildare och drar och sliter .
Så sen försöker jag ta och ge ta och tills ja sen får stop på henne men ja är så jävla rädd att hon ska göra så igen och nu sa trännaren till mig att jag ska på galopptränna henne med.Och han sa även att hon slår och till fullblod direkt när hon kommer på galoppslingan..Är det någon som har erfarenhet av starka gallöperer,travare som vill ge lite tips.Man är lite rädd för att trilla av eller rida på någona
ajja!

Sv: Ridning på travare

Jag tycker inte du skall gå med på att galoppträna hästen om du inte känner dig säker på att du klarar av den! Det kan vara farligt för både dej och hästen. Berätta för tränaren hur det är, han/hon vill knappast heller utsätta er för onödiga risker.

Jag tycker inte heller att du ska ge dig ut med hästen förrän du känner dig säker. I mona öron låter det ganska oansvarigt av tränaren att skicka ut dig med hästen utan att försäkra sig om att både du och hästen är i bra händer.

Det är lite speciellt att rida travhästar. De svarar på lite andra signaler och de kan upplevas som hårda i munnen eftersom de dels är vana vid mycket stöd från bettet. Dessutom kan de ju, som du märkt, ha en jäkla tävlingsanda.

Jag tycker det låter vansinnigt att rida hästen på det viset!

Jag har själv ridtränat travhästar, och nu i efterhand kan jag säga att lite mera dressyr hade inte skadat innan vi släpptes ut på banan...:crazy:

Om du absolut MÅSTE galoppträna hästen, be att få vara ensam på banan så att du åtminstone slipper oönskad draghjälp. Om det inte går (kan ju vara svårt om man inte har egna träningsslingor hemma), be att få slippa.

I övrigt, försök att skola hästen så att hon vet vad du vill och att det INTE gäller full fart framåt när du sitter på. Lär in hjälperna ordentligt på ridbanan och försök få henne mjuk och balanserad.

Du ska inte göra någonting där du känner dig rädd!!!
Det är så olyckor sker.

Liknande trådar

L
Trav Är det någon som kan hjälpa mg.Jag är hos en travtrännere på Jägersro där jag just nu rider värsta gigantiska muskelpacketet.Och för...
Svar
9
· Visningar
4 118
Senast: _freeZing_
·
R
Hoppning hejsan. allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt. jag fick hem min häst i september förra året, då var...
Svar
12
· Visningar
1 452
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama