Ridning på Mallorca

Spralice

Trådstartare
Hej!
I sommar bär det av till Mallorca och har läst att det ska vara fint att rida där :laugh:
Är det någon som har gjort detta och har några erfarenheter av det?

Vid ridning utomlands (rent generellt) finns det något speciellt att tänka på?
Kram!

Sv: Ridning på Mallorca

Jag kan inte tipsa om ställe men Mallis har jag varit på och såg då hästar som hyrdes ut. Jag skulle inte betala en krona för att främja sådan hästhållning. Pållarna stod sadlade och tränsade från morgon till eftermiddag och väntade på turister som ville rida... Då såg inte så fina ut i kroppen.
Nu såg jag aldrig någon som red men jag tvivlar på att det fanns några gränser om kunskap eller vikter för att rida, det var nog bara att betala och rida för vem som helst.

Det finns naturligtvis bra ställen också men främst bör du titta på hur hästarnas fysiska kondition verkar vara och om du har möjlighet även titta hur deras levnadsförhållanden ser ut.
Och efter det får du avgöra själv om du vill stödja verksamheten eller inte.

Tänk på att det är inte sant att om dom inte får några kunder så får hästarna det ännu sämre. Tvärt om, är det ett dåligt ställe som inte får några kunder så kommer dom att behöva klappa igen. Pengarna dom får in går i första hand inte till djuren...

Jag hoppas du hittar ett bra ställe och får komma ut på tur, man lär sig mycket på att rida i andra länder :)

Min generella erfarenhet från ridning på den typen av turistställen är samma som ovanstående. Nu var jag och tittade på ett stall på kanarieöarna förvisso, och visst kan det finnas bra ställen, men där jag var fick jag en obehaglig känsla, så det blev ingen ridtur.
Hästarna var först och främst otroligt griniga och rastlösa, jag såg inga stora hagar i närheten utan endast sandiga rasthagar. De stod och viftade irriterat på huvudet och strök öronen bakåt så fort man kom i närheten. Deras ryggar var nedsjunkna och de såg inte särskilt musklade ut. Tyvärr :(

Två bra ställen har jag varit på utomlands, det ena på Island och det andra i Camargue i Frankrike. På båda ställena var hästarna väl omskötta, glada och friska, välridna och personalen var noga med att fråga ut dig om ridvana och höll koll på sina kunder och sa till om de tex tog för hårt i tyglarna eller på något annat sätt inte red snällt.

Just Mallorca har ett coolt ställe som heter Rancho Grande.
Kostade förra sommaren 59 euro per person och då kom de och hämtade dig var på ön du än bodde.
Sen fick man rida och efter det var det Barbecue och linedance och sen hemkörning.
100 hästar stod sadlade när jag kom!!!! Aldrig sett så många på en gång. alla är travare eller travarkorsningar och de ser inte ut som svenska hästar, mindre muskler och mindr ehull...
Men så är det utomlands.
Dessa hästar hade det dock otroligt mkt bättre än många jag sett. De bor på lösdrift och enda maten är fri tillgång till otröskad halm. Fri tillgång i Spanien är ovanligt. Hästarna jobbar häcken av sig 6 månader om året när turisterna är där och sen lever de som vildhästar i bergen övriga 6 månader.
Dålig utrustning hade de, men underbar personal.Man rider genom ranchens ENORMA marker och i en terräng av sand och tallskog.
För barnen är där djurprak, med småapor och shettlandsponnyer, ko, grisar, strutsar etc.

Ridningen varar en timme och är uppdelat i 4 lag.
Lag 1 är för småbarn och pensionärer. De åker i en westernvagn körd av en gitarspelande indiandhövding;-)
Lag 2 är för de fega, man skrittar och tar det lugnt.
Lag 3 är för de lite modigare med blandade gångarter
Lag 4 är fett ös medvetslös

Man kan såklart boka en privatrunda oxå utan barbeque och längre ridning.
Rekommenderars helt klart. snälla välridna (dvs lättstoppade och nacsktyrda)

Övrig hästhållning på Mallorca är......Horribel..Vagsnhästar....
Men Rancho Grande rekommenderar jag. Hinner inet nu men kan lägga upp bilder sen. Misstänker dock att de inte har öppet nu när det är lågsäsong. De har en hemsida, ring och kolla vet jag!!!

Finns, eller har funnits, en tråd om ridning på thailand. Skulle tro att det är ungefär samma tänk.

Jag hade aldrig NÅGONSIN satt mig på en sk. "strandhäst"...utan i såfall sökt mig till finare anläggningar som kan finnas (googla!) där hästarna åtminstone inte ser drogade och rent av "skabbiga" ut...även om de ser ok ut så skulle jag aldrig få för mig att ens tänka tanken på att sponsra sådan verksamhet - för det gynnar inte hästarna ett dugg!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1027198
Här är thailandstråden.

Senast ändrad:

Tack för alla era svar! Det betyder jättemycket att ni ställer upp med information och tips.

Till att börja med så skulle jag självklart aldrig betala människor som höll sina hästar på ett dåligt vis, aldrig! Även om man vill hästens bästa, så är det som ovan sa att det är bättre att avstå.

Just stället Rancho Grande lät helt underbart, jag läste om det och bilderna visade hästar som hade lite hull på kroppen och såg välmående ut. Sedan så är det ju inte säkert att det är så. I vilket fall skulle jag uppskatta om du berättade mer om du har tid :laugh:

Kram!

Där har jag varit och ridit. I lag 4 :D Kan skriva under på benämningen... :eek:
Dessa hästar hade det rätt bra tycker jag och det kändes inte som någon belastning för dem att få vara ute och skena lite på stigarna. Trots att hemritten var i kolmörker och det gick fort som f-n! :D Det var flera år sedan så jag vet inte hur det är där nu, men då var det helt ok i alla fall och personalen var väldigt måna om hästarna. Barbequen var också jättetrevlig!

Hahaha, jag vet vad du menar :-)
De hästarna har liksom ett bra liv mellan varven. de lever ute, rör sig fritt, får bra mat. Sen att de får kånka på tursiter 2-3 timmar om dagen ett halvår det uppvägs liksom av att de har ett halvår i bergen.
Sen är de smalare och har mindre muskler än vad vi är vana vid att se i sverige. Men jämfört med hur det brukar vara så är det här ljuvligt.

Vad spännande det låter, ser verkligen fram emot något sådant.
Det är verkar så speciellt att rida i ett annat land, med nya människor och ny miljö :laugh:

En liten fråga som poppade upp nu när jag läste era svar. Vem är det som väljer vilken häst man får? och gör man någon form av provridning innan så de ser så man behärskar ridgruppen man är med i? Eller hur går det till? Hur tidigt behöver man boka?

Senast ändrad:

De frågar hur mkt du kan och så får du häst efter det. Ingen provridning, men man brukar kunna byta om det är illa. Men här rids hästarn atill av personalen så de är lydiga och snälla.
Man kan boka i princip samma dag.

Du kanske kan fråga ditt resebolag om du åker med ett sånt?

Jag var i Tunisien, Djerba, förra sommaren och var på en ranch som ägdes av en tysk kvinna. supertrevligt och jättefina, välmående hästar :) Hon rekommenderades av resebolaget, just för sin fina hästhållning.

Min syrra som knappt vågar trava här hemma galopperade, utan hjälm, i öknen på "sin" arabhingst :D

Senast ändrad:

Ridningen ser härlig ut i alla fall! Är det där du rider? Jag har läst dina intressanta tanka om samling osv i en annan tråd?

Nej, jag bor och rider på Kanarieöarna. Detta var från förra sommaren när jag tillfälligtvis befann mig på Mallorca.

Du kanske kan fråga ditt resebolag om du åker med ett sånt?

Jag var i Tunisien, Djerba, förra sommaren och var på en ranch som ägdes av en tysk kvinna. supertrevligt och jättefina, välmående hästar :) Hon rekommenderades av resebolaget, just för sin fina hästhållning.

Min syrra som knappt vågar trava här hemma galopperade, utan hjälm, i öknen på "sin" arabhingst :D

Okej, tack så jättemycket för tipset men tyvärr reser inte vi med något resebolaj. Men annars var det ett väldigt bra tips :)!

Hej!
är det något som har ridit på teneriffa på en ranch som kallas Club hipico Horse Ring Teneriffa? Ska rida där i sommar :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Tora
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama